-
Årsrapport 2022

Organisasjon og ansatte

Ved utgangen av 2022 hadde BI totalt 1024 ansatte, fordelt på 528 administrativt ansatte og 496 faglig ansatte.

Styret

BI er en selveiende stiftelse, og ledes av et styre med ti medlemmer. Styret har det overordnede tilsyn med driften av BI og vedtar overordnet regelverk. Det tilsetter rektor, behandler strategiske planer, vedtar budsjetter, fastsetter regnskap og er øverste beslutningsnivå i alle viktige saker. Se styrets beretning for oversikt over styret.

Kontrollutvalget

Kontrollutvalget gjennomgår resultatregnskap og balanse, velger revisor og fører kontroll med at styrets forvaltning er i samsvar med lovbestemmer og statutter. Kontrollutvalget består av tre medlemmer, alle eksterne.

Kontrollutvalget i 2022

  • Christian Winther, Pangea Property Partners
  • Olve Gravråk, Valogiant
  • Stensland Sveen, Virke
  • Fra BI møter rektor og økonomidirektør

Utvalget møtes to ganger i året, en gang i vårsemesteret og en gang i høstsemesteret, normalt i juni og desember.

Kollegiet

Kollegiet er BIs øverste vitenskapelige organ, og har myndighet i henhold til fullmakt fra styret. Det fastsetter innholdet i utdanningstilbudet vårt, regler for opptak, fritak, eksamener, opptakskrav, sensur, samt kompetanseprofil for vitenskapelige ansatte. Kollegiet skal fremme innstilling til rektor om ansettelse i faglige stillinger; rektor har endelig ansettelsesmyndighet.

Kollegiet i 2022 (per 31.12.2022)

  • Karen Spens, rektor, fast medlem
  • Ingunn Myrtveit, prorektor, fast medlem
  • Bendik M. Samuelsen, prorektor, fast medlem
  • Harald Øverby, prorektor, fast medlem
  • Siv Staubo, Dean Bachelor, fast medlem
  • Jørgen Juel Andersen, Dean Master, fast medlem
  • Lars Olsen, Dean Executive, observatør
  • Luk Warlop, Dean PhD, Observer
  • Kari Birkeland, faglig representant, 01.08.2021- 31.07.2023
  • Bjørn Erik Mørk, faglig representant, 01.08.2021- 31.07.2023
  • Kim van Orschot, faglig representant, 01.08.2022 - 31.07.2024
  • Costas Xiouros, faglig representant, 01.08.2022 - 31.07.2024
  • Morten Kinander, representant for instituttlederne, 01.08.22 – 31.07.23
  • Kristin Røthe Søbakk, representant for administrative, 01.08.2022 - 31.07.2024
  • Fridtjof Scheie, representant for administrative, 01.08.2022 - 31.07.2024
  • Iben A Eikrem Nesset, studentrepresentant BISO, 01.08.2022 - 31.07.2023
  • Marthe S. Hanssen, studentrepresentant BISO,                   19.11.2022 - 31.07.2023
  • Kyla Basden, studentrepresentant Master Chamber, 01. 08.2022 –31.07.2023
  • Erlend Kvaal, faglig vararepresentant, 01.08.2021 - 31.07.2023
  • Kristine Nielsen Seeberg, administrativ vararepresentant, 01.08.2022 - 31.07.2024

Ledere som rapporterer til rektor har møterett i Kollegiet.

Ledelsen

BIs ledergruppe per 31.12.2022

  • Rektor Karens Spens
  • Prorektor Ingunn Myrtveit
  • Prorektor Bendik M. Samuelsen
  • Prorektor Harald Øverby
  • Divisjonsdirektør for heltidsstudier Marius Eriksen
  • Divisjonsdirektør for BI Executive Lise Hammergren
  • Direktør for strategisk økonomistyring Thomas Hvamstad
  • Direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt Yngve Kveine
  • Digital direktør Elin Borrebæk
  • Organisasjonsdirektør Wenche Helene Nilsen

Rektor

  • BIs rektor er daglig leder og har prokura. Styret tilsetter rektor for en periode på fire år.
  • Rektor står for den daglige ledelsen av stiftelsens virksomhet og skal følge de retningslinjer og pålegg styret har gitt.
  • Rektor gir tilråding i faglige og administrative saker.
  • Rektor har endelig ansettelsesmyndighet av vitenskapelige stillinger og er leder i Kollegiet.
  • Rektor skal sørge for at stiftelsens regnskap er i samsvar med lover og forskrifter.

Prorektorene

Prorektorene er rektors stedfortreder ved behov, og har følgende ansvarsområder:

  • Prorektor for studentlæring
  • Prorektor for forskning og fagressurser
  • Prorektor for studier og programmer

Undervisningsutvalget - UUV

BI har et Undervisningsutvalg for hvert programområde: Bachelor, Master, Executive og Doktorgrad.

  • Undervisningsutvalgene er rådgivende utvalg for dean i de faglige spørsmål han/hun bestemmer.
  • Utvalget behandler faglige saker som studieplaner, gjennomgang av kursbeskrivelser (mål, emner, litteratur, pedagogisk modell og evalueringsform), vurdering kompetansenivå og kompetanseområde for forelesere, veiledere og sensorer, studieprogresjonskrav, opptaksregler, vurdering av samarbeidspartnere og godkjenning av bedriftsinterne kurs, studier og programmer som søkes godkjent med studiepoeng.

Klagenemda

  • Klagenemnda skal behandle klager over enkeltvedtak og, etter styrets bestemmelse, andre klagesaker for kandidatene. Klagenemnda har fem medlemmer med personlige varamedlemmer.
  • Leder og varamedlem for leder skal fylle lovbestemte krav for lagdommere. Leder og varamedlem for leder skal ikke være ansatt ved institusjonen. To av medlemmene skal være studenter.

BAMU

BAMU er BIs bedrifts- og arbeidsmiljøutvalg. BAMU skal virke for gjennomføring av et fullt forsvarlig arbeidsmiljø i virksomheten. Utvalget skal delta i planleggingen av verne- og miljøarbeidet, og nøye følge utviklingen i spørsmål som angår arbeidstakernes sikkerhet, helse og velferd. BAMU skal se til at verne- og miljøarbeidet vårt og HMS-tiltak ivaretas på en forsvarlig måte.

Ansatte

Ved utgangen av 2022 hadde BI totalt 1024 ansatte, fordelt på 528 administrativt ansatte og 496 faglig ansatte.

Dette tilsvarer en økning på 36 personer fra 2021. Administrativt ansatte økte med 18 personer, og det samme gjorde antall faglige. Økningen er ikke tilsvarende når det gjelder årsverk. Det har vært en stor økning i ansettelser til førsteamanuensis II-stillinger (i.e 20% stillinger), samt noen ansettelser i førsteamanuensis og til kvalifiserende åremålsstillinger på faglig side. Av disse er det til sammen 5 ansettelser ved Campus Trondheim og Campus Bergen. Til sammen utgjør økningen snaut 5 årsverk. På administrativ side gjenspeiler økningen en styrking av MSc og internasjonalisering, samt Læringssenteret som følge av strategiske prioriteringer. Det har også vært behov for økt kapasitet til IT support, samt studenthenvendelser til InfoHub, og ressurser til ulike utviklingsprosjekter.

Tallene tilsvarer totalt om lag 923 årsverk, en økning på 23 årsverk fra 2021. Dette skyldes i hovedsak en økning på 18 årsverk i administrativ stab og en økning på snaut 5 årsverk blant faglige ansatte. Av 403 faglige årsverk har BI totalt 128 professorer, av disse er 38 i stilling som professor II. Drøyt 35 prosent av BIs ansatte er kvinner, mens andelen kvinner blant professorene er 25 prosent. Andelen faglig ansatte med internasjonal bakgrunn er på 40 prosent. På administrativ side er andelen cirka 8 prosent. I tillegg til norske er det 58 andre nasjonaliteter representert. I tillegg til BIs faglig ansatte, var 323 timeforelesere tilknyttet BI i 2022, en økning fra året før på 20 personer*.

*tall for ansatte kan avvike fra statistikken som finnes i DBH. Dette skyldes at rapporteringen til DBH er per 1. oktober, mens tallene i BIs årsrapport er per 31.12.

I 2022 ble det foretatt en endring i kontraktsforholdet til BIs studentmedarbeidere. Dette er studenter som innehar en liten stillingsbrøk på maksimalt inntil 40 %. Til sammen er det 139 personer og de utgjør 35,7 årsverk.

Nytt rektorat

Onboarding av ny rektor og prorektor, samt etablering av ny toppledergruppe var fokus høsten 2022. I den forbindelse gjennomførte rektoratet en omfattende besøksrunde i hele organisasjonen for å lytte, og for å lære organisasjonen og kjenne.

Tilsetting av ny rektor og prorektorer ga en styrking av ledelseskapasitet i rektoratet og medførte også endringer i organisatorisk rapportering for flere enheter. Outreach ble slått sammen med kommunikasjonsavdelingen, og corporate-virksomheten ble lagt sammen med executive- enheten. Etter at prorektor for forskning trakk seg fra stillingen i desember 2022, rapporterer biblioteket til prorektor for student learning, mens forskningsadministrasjonen og PhD dean rapporterer til prorektor forskning og faglige ressurser. Direktør heltid er interimleder for innovation-avdelingen.

Organisasjonsutvikling

BIs Strategi 2025 fremhever «Operational Excellence» som en strategisk prioritering. Mange av våre digitaliseringsinitiativer har stor innvirkning på arbeidsprosesser, fordeling av roller og ansvar, og medfører også ofte endringer i organisasjonsstrukturer.

Operational Excellence prosjektet i heltid har sett på en mer effektiv organisering av studieadministrative støttefunksjoner. Arbeidet har medført en rekke mindre justeringer i ansvar, roller og rapportering. Ved å samle studieadministrative oppgaver som ikke krever fysisk studentnærhet til en sentral enhet styrkes kompetanse og likebehandling av saker.

Som følge av prosjekt semesterplanlegging var det naturlig å skape en tettere kobling mellom timeplanlegging og eksamensplanlegging organisatorisk, og timeplanlegging ble flyttet fra heltid til studiekvalitet. Studiekvalitet samlet videre alt arbeid med akkreditering i en nyopprettet avdeling, og har også reorganisert programadministrasjonen i tre programområder for å sikre mer helhetlig støtte til deaner.

Ansvaret for Eiendomsdrift, utvikling og tjenester ble overført fra finansdirektøren til digitaldirektøren grunnet større synergier i oppgaver og tjenesteleveranser med Digital.

Pilot - nytt arbeidsplasskonsept

Som følge av en mer hybrid og fleksibel arbeidshverdag er det ønskelig å vurdere fremtidige bærekraftige arbeidsplasskonsepter som støtter opp om dette. Et nytt aktivitetsbasert arbeidsplasskonsept ble i løpet av året etablert ved campus Oslo. Det har vært en omfattende involvering av medarbeidere i den fysiske utformingen og innredningen av arbeidssonen. Målet er å trekke erfaringer fra piloten for videre utvikling av BIs arbeidsplassarealer.

Arbeidsmiljø og sykefravær

BI tilrettelegger for et inspirerende arbeidsmiljø som fremmer trivsel, helse, læring og utvikling for den enkelte. Miljøet skal preges av mangfold, likeverd og omtanke samt respektfull og åpen kommunikasjon. BI har nulltoleranse for enhver form for maktmisbruk.

De første månedene av 2022 var fremdeles preget av pandemien med mye digital undervisning og utstrakt bruk av hjemmekontor før samfunnet igjen åpnet opp. I forbindelse med tilbakekomsten til campus som arbeidsplass har BI etablert en «Guideline for Hybrid Working» som legger til rette for at ansatte har mulighet til å både arbeide hjemmefra og fra campus. Etter pandemien er møter der alle eller noen av deltakerne deltar digitalt blitt vanlige, og gir en ny type fleksibilitet.

Våren 2022 ble det gjennomført en arbeidsmiljøundersøkelse for alle BIs ansatte. Resultatene var i stor grad sammenfallende med tidligere år. Undersøkelsen var utvidet bl.a. med spørsmål om hjemmekontor. Undersøkelsen er primært en kartlegging av det psykososiale arbeidsmiljøet og ble fulgt opp av hver leder med sin enhet. Med bakgrunn i undersøkelsen har BI besluttet å fokusere på følgende fremover:

  • Diversity, Equity, Inclusion and Belonging (DEIB)
  • Endringskapasitet
  • Lederskap og medarbeiderskap

BI har valgt å fokusere særskilt på forebygging av mobbing, trakassering og seksuell trakassering. Det er utarbeidet en policy mot mobbing, trakassering og seksuell trakassering, i tillegg til prosedyrer for håndtering av slike saker. I 2022 ble det gjennomført flere workshops med dilemmatrening på dette temaet for alle ledere på alle nivå på BI, for tillitsvalgte og verneombud og for HR. Det ble i 2022 også utarbeidet en digital opplæringsmodul om temaet i Motimate, rettet mot både ledere og ansatte.

BIs primære yrkesrelaterte helserisiko er forhold knyttet til stress og samspillsutfordringer, samt belastninger på muskel og skjelett. Tilbud om psykososial rådgivning til alle ansatte har bidratt til å forebygge sykefravær og konflikter, bedret konflikthåndtering og styrket stressmestring. Den psykososiale rådgivningen kombinert med et tett og godt samarbeid med bedriftshelsetjenesten har bidratt til at ansatte kommer raskere tilbake til jobb etter sykdom.

Det totale legemeldte sykefraværet blant BIs ansatte var i 2022 på 3,0 %. Dette er en økning fra 2021 (2,4 %). Det er grunn til å tro at økningen i stor grad skyldtes at mange ansatte har vært smittet av covid-19 i løpet av 2022.

Ved campus Oslo var det i 2022 en hendelse der heis til bannere i taket delvis falt ned. Hendelsen kunne i ytterste konsekvens forårsaket alvorlig personskade. Hendelsen er fulgt opp som avvik og ny sikker rutine (prosedyre og teknisk) for bruk av denne er på plass. Ansvarlig for håndtering er eiendomsavdelingen. Det er ellers ikke registrert alvorlige hendelser, skader (materiell eller personer) eller ulykker i forbindelse med utførelse av arbeid på BI i 2022.