Årsrapport 2022

Partnerskap, samfunn og næringsliv

Gjennom tett kontakt og samarbeid med samfunns- og næringslivet kan vi utvikle relevante kurs og programmer som bidrar til å forme mennesker og næringsliv for en internasjonal, digital og bærekraftig fremtid.

Et næringslivsorientert og samfunnsrelevant BI

I 2022 tydeliggjorde BIs nye ledelse skolens ambisjoner om enda tettere kontakt med både samfunns- og næringsliv. BI har videreutviklet og skapt nye arenaer for interaksjon med relevante samarbeidspartnere og alumni.

BI var til stede på flere viktige samfunnsarenaer for forskningsformidling og kontakt med næringslivet, som Arendalsuka, ONS Conference i Stavanger og Oslo Business Forum. Gjennom deltakelse på disse arenaene styrker BI sin posisjon som samfunnsaktør og skaper nye muligheter for samarbeid med næringslivet.

BI er medlem av flere handelskamre og klyngeorganisasjoner som The Life Science Cluster, GCE Ocean Technology, Norway Health Tech, The Seafood Innovation Cluster og D-Box. Formålet er å bygge nettverk og å være til stede på arenaer der samfunnsutviklingen blir diskutert.

BI har i 2022 jobbet med å etablere et utdanningsfond og et forskningsfond. Formålet med disse fondene er at næringsliv og enkeltpersoner skal kunne knytte enda sterkere kontakt med BI, og bidra med støtte til forskningsprosjekter og studentaktiviteter.

Relevante kurs og programmer

Den tette dialogen med næringslivet bidrar til å sikre relevant arbeidslivsinnsikt og utvikling av skolens kurs, programmer og andre aktiviteter. Dette er i tråd med regjeringens ambisjoner om styrket relevans i høyere utdanning.

BI har gjennom 2022 arrangert flere møter med ulike bedrifter og bransjeorganisasjoner for å få innspill til ulike innovasjonsprosesser for kurs og programmer. I tillegg har BI har i løpet av 2022 etablert flere Programme Advisory Councils for våre bachelor- og masterstudier, hvor medlemmene gir tilbakemeldinger som skal sikre at studieprogrammene fyller relevante kompetansebehov i arbeidslivet. BI har nå til sammen 25 programråd.

Et eksempel på studentaktivitet som skaper næringslivsrelevans, er Master Merit Society, der dyktige masterstudenter kobles sammen med utvalgte næringslivspartnere. I 2022 har Accenture og Gjensidige vært med som partnere. I tillegg blir samarbeidspartnerne koblet på i andre relevante aktiviteter som er åpne for alle BIs bachelor- og masterstudenter.

Et viktig verktøy for å knytte næringsliv, studenter og alumni sammen er BIs Karriereportal, hvor bedrifter kan formidle ledige stillinger og studenter finner sine internshipstillinger. I 2022 ble 2500 stillinger publisert, og 7500 unike student- og alumnibrukere logget seg inn på portalen.

Tett kontakt med næringslivet gjennom alumni

BI Alumni er et globalt nettverk med 200 000 tidligere studenter fra over 80 land som har fullført en grad på BI. Våre tidligere BI-studenter er våre viktigste ambassadører, både i Norge og utlandet.

BI sine tidligere studenter bidrar aktivt tilbake til BI ved for eksempel å tale på gradueringer, delta i podkaster, gi arbeidslivsinnsikt og tilrettelegge for internship for BIs studenter. Flere hundre tidligere alumni bidro tilbake til BI gjennom slike aktiviteter i 2022.

De mest engasjerte alumni sitter som medlemmer i Alumni Advisory Board hvor det er ønskelig at tidligere studenter med sterk næringslivstilknytning er representert. I 2022 møttes styret to ganger og ga innspill på temaene digitalisering av studier og bærekraftstematikk i kurs og programmer.

I løpet av 2022 ble det igjen mulig å gjennomføre fysiske arrangementer, og det ble sendt ut epost-invitasjoner til over 100 av BI sine åpne arrangementer. I tillegg fasiliterte BI et titalls arrangementer spesielt rettet mot alumni.

Lederens verktøykasse 10 år

Et konkret eksempel på BI sin strategiske og langsiktige forskningsformidling og alumniarbeid er den populære foredragsserien Lederens verktøykasse. Gjennom 2022 har BIs forskere presentert relevant forskning om forskjellige temaer om ledelse for flere tusen deltakere. 2022 var også et ekstra spesielt år da Lederens Verktøykasse feiret 10-årsjubileum.

Digitalisering av alumni-kommunikasjonen

BI arbeider aktivt med å skape den beste digitale alumni-opplevelsen. I 2022 dedikerte BI prosjektmidler til forbedring av BI sine alumnidata, og prosjektet vil bli gjennomført i løpet av 2023. Mer treffsikker kommunikasjon vil gi mer spisset informasjon til tidligere studenter og bidra til økt alumni-engasjement.

Partnerforum

Partnerforum er et samarbeid mellom BI, Universitetet i Oslo og 21 partnere fra statlig forvaltning. Kompetanseutvikling og nettverksbygging på tvers av fag og sektorer er sentralt i samarbeidet, der målet er å utvikle og dele kunnskap innen relevante og aktuelle temaer for ansatte i statsforvaltningen. I 2022 ble det avholdt 19 arrangementer, med over 100 innledere og rundt 5500 deltakere, innenfor temaer som demokratiutfordringer, EØS-rett, fremtidens kompetansebehov og samordning i staten. BI deler av sin forskning med offentlig forvaltning.

BI Corporate

Corporate-avdelingen jobber med verdiskapende leveranser til offentlig og privat sektor. I 2022 leverte BI Corporate 41 prosjekter og omsatte for i underkant av 101 millioner kroner, mot i underkant av 90 millioner kroner året før.

Corporate-kunder ønsker langsiktige partnere for endring, innovasjon, verdiskaping og prosessbasert problemløsning der praksis veier tyngst. I de senere årene har BI sikret seg nasjonale posisjoner innen utdanningsledelse, helseledelse, skatte- og avgiftsrett og sikkerhetsledelse.

Innen skole- og barnehagesektoren har BI oppdrag på flere nasjonale og regionale program frem til 2025. I året som gikk avsluttet vi første kull for fire nye nasjonale program for skole- og barnehageledere på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. BI fikk også fornyet tillit til å starte opp et program for pedagogiske ledere i barnehager på oppdrag fra Oslo kommune.

I 2022 startet kull tre på topplederprogrammet for helsesektoren. På den avsluttende samlingen for kull to var Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol invitert og engasjerte med innlegg og diskusjon med topplederne. For det åttende kullet for den nasjonale lederutdanningen for primærhelsetjenesten ble det innlemmet et nytt program. Programmet Ledelse av tjenesteutvikling ble lansert som et tilskudd til porteføljen. Det ble gjennomført tre klasser av programmet rettet mot allmennlegetjenesten i 2022.

Topplederprogrammet Horisont er spesialdesignet for Veidekkes 150 øverste ledere. I 2022 avsluttet vi kull en og hadde oppstart for kull to. I tillegg hadde lederutviklingsprogrammer for OBOS, PWC, Institutt for Energiteknikk samt Maritime Bergen oppstart i 2022. BI styrker dermed sin posisjon innen bygg, anlegg- og eiendom og den maritime sektoren.

Med Skatteetaten som samarbeidspartner og kunde har BI de siste tolv årene tilbudt en svært populær mastergrad innen skatte- og avgiftsrett. Vår master med spesialisering i sikkerhetsledelse opplever også en jevn tilgang av studenter. Det langvarige samarbeidet med NorgesGruppen og Coop fortsetter, og de har også i 2022 hatt gjenkjøp av program innenfor henholdsvis forhandlinger og butikkøkonomi. Corporate har lykkes med strategien og i 2022 skapt sterk vekst i programmer i samarbeid med privat næringsliv.

Innovasjonsprogrammer, skalering og omstilling

Siden 2004 har et fagmiljø på BI utviklet unik faglig kompetanse på innovasjonsprosesser internt i store selskaper og for mindre selskaper i vekst, deriblant hvordan teknologiselskaper kan vokse i internasjonale store markeder. Dette har vi omsatt til skaleringsprogrammer for norske teknologiselskaper siden 2018. Gjennom arbeidet har BI markert seg som ledende i Norge på denne tematikken. Flere innovasjonsselskaper, klynger og teknologimiljøer etterspør denne aktiviteten fra BI. Målet fremover er å finne bærekraftige samarbeidsformer og tilstrekkelig antall leveranser for at aktiviteten skal utvikles og styrkes.

Gjennom BI Startup får BI-studenter kompetanse innen entreprenørskap, veiledning og en kobling til økosystemet for innovasjon. BI Startup er i sterk utvikling og har i dag over 60 registrert medlemmer som er en del av prosjektet.

BI Startup jobbet i 2022 med å lage et fundament som muliggjør at flere studenter kan benytte seg av tilbudet. I 2022 ble BI Startup Roadshow og Extreme Tech Challenge gjennomført. Roadshowet er et arrangement på alle campuser som utfordrer studentene til å presentere sine ideer og hvor den beste ideen fra hver campus deltar på en finale i Oslo.

Forskning som forandrer

BIs forskere utvikler med forskning på internasjonalt toppnivå, som bidrar til samfunnets utvikling. Våre forskere er en viktig stemme i samfunnsdebatten, og flere har i løpet av 2022 deltatt i råd og utvalg, og mottatt priser og forskningsmidler. Her er noen eksempler fra året som gikk:

Guri Hjeltnes ble utnevnt til Ridder 1. klasse av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden på bakgrunn av hennes mangeårige arbeid med å fremme kunnskap om okkupasjons- krigshistorie, særskilt innen temaer om krigsseilere, holocaust, antisemittisme og ekstremisme. Hjeltnes er professor ved Institutt for kommunikasjon og kultur.

Sven Klingler, førsteamanuensis ved Institutt for finans, mottok midler fra Det europeiske forskningsrådets Starting Grant på 1,5 millioner euro for sitt forskningsprosjekt på friksjoner mellom långivere og låntakere i finansmarkedet.

Genaro Sucarrat, førsteamanuensis ved institutt for samfunnsøkonomi, ble utnevnt til Oslo-ambassadør av Oslo Convention Bureau. Målet er å få flere internasjonale konferanser til hovedstaden.

Per Espen Stoknes ble tatt opp som fullverdig medlem i tenketanken Club of Rome. Dette gir BI tilgang til et sterkt internasjonalt nettverk av eksperter og forkjempere for bærekraftig utvikling. Stoknes er førsteamanuensis ved institutt for ledelse og organisasjon.

Forskningsrådet tildelte 2,7 millioner kroner til tre forskningsgrupper ved BI, innen temaene arbeidsrett, reguleringer for IT-sikkerhet og EU-lovgivning. Midlene skal brukes til å opprette og drive nasjonale og internasjonale forskningsnettverk som bidrar til ny og innovativ juridisk forskning.

Skipsreder Tom Wilhelmsens stiftelse tildelte BI 11,7 millioner kroner til forskning på havnæringer. Stiftelsen videreførte finansieringen av sitt gaveprofessorat til professor Randi Lunnan for en ny 5-årsperiode, i tillegg til å etablere et nytt doktorgradsstipend.

Anders Gustafsson, forskningsprofessor ved institutt for markedsføring, ble i juli 2022 utnevnt til styret i American Marketing Association (AMA). AMA er en non-profit organisasjon og en av verdens største og mest anerkjente markedsføringsorganisasjon.

BI-forsker, Gilbert Kofi Adarkwah, ble en del av Advisory Council til det prestisjefylte tidsskriftet HarvardBusiness Review. Adarkwah er Postdoktorstipendiat ved institutt for strategi og entreprenørskap.

The Centre for Advanced Study (CAS) tildelte professor Fabian Andsem Harang, ved insitutt for samfunnsøkonomi, midler til forskningprosjektet Signatures for images. Prosjektet bringer sammen eksperter fra forskjellige deler av matematikkfeltet, både nasjonalt og internasjonalt. Forskningsprofessor ESPEN R. MOEN og førsteamanuensis PLAMEN T. NENOV ble tildelt Hicks-Tinbergen prisen 2022 for deres artikkel “Buying first or selling first in Housing markets” i the Journal of the European Economic Association. Moen og Nenov jobber begge ved institutt for samfunnsøkonomi.