<--
Studentlivet

Bli inspirert av de beste studentene

Hans-Ole satte seg som mål å bli Learning Assistant. Nå synes han det er givende å hjelpe andre studenter med fag og motivasjon. Les om fagveiledningen til BI, og hvordan den kan hjelpe deg til å bli en enda bedre student!

Når du begynner på høyere utdanning stilles det nye krav til deg. Oppgavene er lengre, du har flere eksamener, det er et hav av nye begreper som må pugges, og summen av dette kan virke veldig overveldende i starten. Da er det fint å kunne lære fra de som selv har erfart det samme, og i tillegg stått med glans! Learning Assistants på BI er studenter som har vært gjennom fagene de veileder i. For å bli Learning Assistant må du ha over B i snitt, noe som betyr at du får muligheten til å lære fra de beste studentene. For å få bedre innsikt i tilbudet har vi snakket med Hans-Ole, som er Learning Assistant på BI i Oslo.

Hva er fagveiledning?


Hans-Ole kommer fra Ålesund, og studerer for øyeblikket 3. året på Økonomi og Administrasjon i Oslo. Han har nå jobbet som Learning Assistant i litt over 1 ½ år, og han har vært gjennom de fleste tilbudene innen fagveiledning. Han deler de ulike tilbudene inn i 3 kategorier:

  1. Oppgaveveiledning: Denne formen for veiledning tilbys i mange kvantitative fag, og timene vil være synlig i din kalender. Du vil få utdelt oppgavesett, som gjerne er laget av foreleser, og som kan løses under oppgaveveiledning. Det som er fint med dette tilbudet er at du kan jobbe på den måten som passer deg best. Noen ønsker tett oppfølging, og kan få hyppig veiledning fra en Learning Assistant, mens andre vil jobbe så mye som mulig alene, men få en liten pekepinn ved oppgaver de selv sliter med.
  2. Oppgaveretting: Oppgaveretting er veiledning av skriftlige oppgaver hvor studentene løser en skriftlig oppgave og får tilbakemelding fra en Learning Assistant.
  3. Drop in: Dette er et glimrende tilbud hvis du sitter på skolen og kommer over en utfordrende oppgave, eller rett og slett har generelle spørsmål til studiet/eksamen. Istedenfor fysisk oppmøte, tilbys det nå drop inn via den digitale chatplattformen Snapmentor.

Hva motiverte Hans-Ole til å bli Learning Assistant?


 «Da jeg begynte på BI så jeg noen studenter gå rundt med noen kule, grønne fleecejakker. Etter hvert fikk jeg vite at de var Learning Assistants».

Etter å ha selv benyttet seg av tilbudet, satte han seg et mål om at han en dag skulle bli en av de kule med grønn fleecejakke. Ett år senere hadde han fått jobbtilbud, bare for å finne ut at de hadde byttet til blå fleecejakker.

Fordelene med jobben


Videre forteller han at fordelene med jobben er mange. Det beste med jobben er at den er veldig givende. Han ser studenter som virkelig sliter med et fag i starten av et semester, som han følger progresjonen til gjennom hele semesteret, og som til slutt ender opp med toppkarakterer.

At arbeidsplassen er på skolen, gjør det også veldig lett å bevege seg fra lesesalen til jobb. Du får repetert fagstoff, noe som kan være veldig nyttig siden mange fag bygger på hverandre. Arbeidsmiljøet er ungt siden alle er studenter, og det bidrar til å skape et veldig godt miljø. Bare studenter med over B-snitt får tilbud om å søke. Så du blir kjent med mange flinke studenter som du kan dra nytte av faglig, samtidig som at det er et kvalitetsstempel på vitnemålet.

Er dette noe for deg?


Hans Ole absolutt anbefale å benytte fagveiledningene, til deg som er student. For mange er fagveiledningene et sted de ikke bare kan få veiledning på det faglige, men det er også et sted hvor mange blir bedre kjent med både studenter og Learning Assistants. Hans-Ole forteller at selv Learning Assistants benytter seg av tilbudet, fordi de får så mye igjen for det. Både sosialt og faglig.

Les mer om Hannah og Shukrans opplevelse med fagveiledninger på BI.