-
<--
Godt og blandet

Hvor trendy er det å spise plantebasert?

Mengden mennesker som blir veganer øker voldsomt. På kun noen år har vi også sett supermarkeder øke sine vegetarianske- og veganske alternativer. Det er helt tydelig at det har skjedd en endring blant norske forbrukere. Muligens har vegansk mat blitt litt kulere?

La meg begynne med å si at jeg ikke er veganer. Jeg tror jeg for øyeblikket ville slite med å leve en slik livsstil helt ut. Noe er i ferd med å skje. Se på Eivind Hellstrøm. Han har tatt avstand fra alt som har med vegansk mat å gjøre en gang igjennom sin karriere. Spoler vi derimot frem til dags dato, så har pipa fått en annen lyd og han lanserer nå en grønn-kokebok.

Analyseselskapet Ipsos gjennomførte en undersøkelse i 2020 om norske forbrukeres matvaner. Resultatet var at mengden mennesker som blir veganer øker voldsomt. I tillegg ønsker dobbelt så mange å bli vegetarianer eller veganer sammenlignet med året før. Det er økningen fra 4% til 8%.  Sannsynligheten for å møte på en plantespisende person i vennegjengen kan man si har økt.

Det er menn som driver økningen av plantebasert mat

På kun noen år har vi også sett supermarkeder øke sine vegetarianske- og veganske alternativer. Coop introduserte Vegetardag-serien i 2016. Selv Meny, som er mer kjent for sin eldre kundebase, har utvidet sitt sortiment av plantebaserte tilbud. Det er noe som står i kontrast til den typiske yngre veganske kundebasen.

Da er det kanskje ikke så overraskende at andelen folk som kutter ned på kjøttinntaket sitt vokser. 84% definerte seg selv som «altetende» i 2019, men dette har sunket relativ mye på ett år, til 77% i 2020. Men at det særlig øker blant yngre menn er ikke akkurat hva jeg ville forventet.

Det kommer muligens ikke som noe sjokk at det er de yngre generasjonene som driver denne utviklingen. Bare fra 2019 til 2020 har andelen som begrenser kjøttforbruket sitt vokst fra 29% til 41% i aldersgruppen 18-29 år.

Men at også menn bidrar i utviklingen er mer historisk oppsiktsvekkende. Det er helt tydelig at det har skjedd en endring blant norske forbrukere. Muligens har vegansk mat blitt litt kulere?

Helse, miljø og dyrevelferd betyr mye

Det er for så vidt forskjellige ruter som kan ha påvirket flere menn. Også kvinner, til å bli mer positiv til plantebasert mat.

Dokumentarer som «Game Changers» har endret tonen hos mange av de som ofte går på treningssenter. Helseentusiaster har vært særlig mottakelig for innsikt om næringsmidler i veganske dietter.

Men jeg tror nok ikke det bare er helse og fitness delen i seg selv som driver den økte interessen. Også miljøet har fått stor oppmerksomhet som resultat av diskusjoner tilknyttet global oppvarming, samt at flere bryr seg om dyrevelferd.

Er vegansk en trend? En kjepphest? En bevegelse?

Uavhengig av min egen evne til å endre kosthold, er det viktig å avdekke mysteriet rundt plantebasert mat. Det er nødvendig dersom verden skal møte miljømålene for reduksjon i kjøttspising.

Menn som tar det spranget på eget initiativ bidrar til positive endringer. Til tross for eventuelle negative reaksjoner i nære vennegrupper, kan bidra til å oppmuntre til en følelse av sosial aksept. Det vil begynne å balansere ut den veganske befolkningen.

I sommer var jeg på en av de bruneste pubene på Grünerløkka i Oslo for å se fotball EM. Da la merke til at samtlige av guttene bestilte plantebasert burger over noe annet. Jeg endte opp med det samme siden jeg ble nysgjerrig på hvorfor det var slik.

Burgeren var god, akkurat som en vanlig kjøttbasert burger. Men jeg følte meg ikke like «tung» etterpå. Eller kanskje det bare var ønsketenkning. Det interessante er at det ikke lenger er like sært å velge plantebasert ute blant gutta, heller spennende.

Men det er også viktig å tenke på at kostholds valg er komplekse. De er pakket inn i langt mer enn bare kjønnsstereotypier. Kultur, fellesskap, familie og helse kan også spille en rolle. Samtidig er valget om hva vi spiser ekstremt personlige.

Hvis det imidlertidig er én ting angående kjøtt og maskuliniteter viser, er det å styrke. I tillegg til å utdanne og støtte folk til å ta avgjørelser gjør at de kan ta de beste kostholdsvalgene. Uavhengig av samfunnspress.