Juss for ledere
Ledere i skoler og barnehager får en innføring i det juridiske handlingsrommet og de mest sentrale juridiske problemstillingene barnehager og skoler står ovenfor. Kurset inngår som en del av Executive Master of Management med spesialisering i utdanningsledelse.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 15
- Oslo, Stavanger
- Se timeplan
Hvorfor juss for ledere?
Skole- og barnehageledere står ovenfor flere komplekse utfordringer. Det er derfor viktig å opparbeide seg den kompetansen som kreves for å følge det juridiske rammeverket som er beskrevet i opplæringsloven og i rammeplanen, samtidig som man fokuserer på utdanningsinstitusjonenes samfunnsoppdrag, det pedagogiske behovet, og lederens rolle som arbeidsgiver. En god arbeidsgiver tilrettelegger og motiverer, etterlever det juridiske rammeverket, og har mot til å være leder.
Programmet tar opp de mest sentrale juridiske problemstillingene skoler står overfor. Det vil være fokus på rettsregler knyttet til lederens rett og plikt til å utøve arbeidsrettslig styring, herunder ansettelser, opphør av arbeidsforhold, lojalitet og ytringsfrihet, samt grunnleggende rettigheter for barn inkludert deres rett til et godt psykososialt miljø. Aktuell rettspraksis, Utdanningsdirektoratets praksis samt praksis fra Statsforvalteren vil bli gjennomgått.
Programmet er utviklet for utdanningsdirektoratet, og er en del av videreutdanning for ledere.
- Dette programmet kan inngå i graden Executive Master of Management med spesialisering i utdanningsledelse.
Slik søker du
Programmet er på masternivå og inngår i Master of Management-graden med spesialisering i utdanningsledelse.
Hvordan gjennomføres programmet?
Programmet gjennomføres over to semestre og totalt fem samlinger.
Aktivitetene i programmet består av å utforme et foredrag og å skrive en prosjektoppgave. Læringsaktivitetene blir støttet gjennom kollegaveiledning, gruppediskusjon og gruppearbeid og kontinuerlig tilbakemelding fra faglige.
For å tilrettelegge for erfaringsutveksling vil du bli delt inn i basisgrupper, bestående av deltakere fra både barnehage og skole. Gruppearbeid foregår i disse basisgruppene under hver samling med fokus på samlingens tema.
Du skal ta med deg tilbake til egen organisasjon et sentralt tema i pensum og forelese over dette for din ledergruppe og tillitsvalgte. Du skal få veiledning med hensyn til innholdet i foredraget, og legge frem en disposisjon for foredraget som skal gjennomføres før siste samling. Disposisjonen skal godkjennes av faglærer.
Prosjektoppgaven skal skrives i prosess gjennom programmet der du først skal beskrive en relevant sak fra egen arbeidsplass og få denne beskrivelsen godkjent av faglærer. Deretter skal du juridisk drøfte denne konkrete saken og komme med et forslag til løsning, som innleveres for sensur.
Programmets samlinger
- Lederens styringsrett, ansettelser og samarbeid med de tillitsvalgte: Arbeidsrettens utvikling og særpreg, innføring i juridisk metode og bruk av Lovdata. Grunnleggende målsettinger og prinsipper for en god offentlig saksbehandling. Samlingen vil gi innsikt i Hovedtariffavtalen i kommunal/fylkeskommunal, arbeidstidsavtalen for ansatte i skolen, samt tariffretten innenfor privat sektor som omhandler private barnehager.
- Saker knyttet til det psykososiale miljøet for elever og barn i barnehagen. Skolens erstatningsansvar: Elvene på skolen og barna i barnehagen skal føle seg fysisk og psykisk trygge når de er på skolen og i barnehagen. Den aktuelle lovgivningen i kapittel 9 A i opplæringsloven og den nye lovendringen i barnehageloven vil bli gjennomgått.
- Ytringsfrihet, lojalitetsplikt, overtallighet/nedbemanning og de ansattes stillingsvern: Reglene om stillingsvern, saksbehandlingsregler i stillingsvernssaker, innholdet i varslingsreglene, samt saksbehandlingen av en varslingssak vil bli gjennomgått. Hvordan slik saksbehandling gjennomføres med et samarbeid med overordnet eier. Lederens stillingsvern og forholdet til eier vil bli det siste tema.
- Konflikthåndtering (ferdighetstrening): Ferdighetstreningen i denne modulen vil derfor fokusere på konflikthåndtering, hvordan kan konflikter oppstå og løses. Lederen vil bli introdusert for verktøy for å håndtere konflikter konstruktivt, samt å tilnærme seg alvorlige personkonflikter formelt korrekt. Dette vil de bli trent på individuelt og i grupper.
- Personvern og taushetsplikt: Temaer som vil bli tatt opp i 5. samling er forsvarlig system for IKT, forholdet til offentligheten og pressen (offentlighetsloven), generelt om taushetsplikten, samarbeid med andre aktører og kort om utdanningsrett. Samlingen avsluttes med en siste individuell veiledning knyttet til prosjektoppgaven.
Hvem passer programmet for?
Programmet passer for barnehage- og skoleledere som har gjennomført den nasjonale rektorutdanningen, styrerutdanningen eller tilsvarende program på 30 studiepoeng, og som ønsker å få økt juridisk kunnskap. Tilbudet er for alle, uavhengig av om du allerede har en mastergrad eller ikke. Du kan ta en eller flere moduler avhengig av ønske og behov.
Praktisk informasjon
-
Dette masterprogrammet er på 15 studiepoeng.
- Dette programmet kan inngå i graden Executive Master of Management og Executive Master of Management med spesialisering i utdanningsledelse.
I programmer hvor det ikke er obligatorisk fremmøte er det studentens ansvar å innhente informasjon som er gitt på forelesningene, men som ikke fremkommer på programmets hjemmeside/læringsplattform eller annet kursmateriell.
-
Du må ha fullført og bestått nasjonal rektorutdanning, nasjonal styrerutdanning eller tilsvarende program på 30 studiepoeng. Kvalifiserte søkere må være ansatt som rektor, assisterende rektor, skoleleder eller barnehageleder.
Dokumentasjonskrav
- Programmet kan inngå i graden Executive master of management og Executive master of management med spesialisering I utdanningsledelse dersom man tilfredsstiller opptakskravene i masterprogrammene.
-
Arbeidsattest (må være datert inneværende år). Arbeidserfaring må dokumenteres med arbeidsattest, og inneholde nåværende stillingstittel (rektor, assisterende rektor, avdelingsleder, inspektør, styrer, assisterende styrer eller tilsvarende)
Dersom du har vitnemål på annet språk enn skandinavisk eller engelsk må det, i tillegg til originalvitnemål, også være med oversettelse gjort av offentlig godkjent translatør, tolketjeneste eller oversettelsesbyrå.
- CV
-
Kriterier for prioritering av søkere:
1) Styrere og rektorer prioriteres foran andre ledere i barnehager og skoler. Med styrere og rektorer menes ledere med stillingstitler som virksomhetsleder, enhetsleder, daglig leder e.l. Ved oversøking av styrere og rektorer skal styrere og rektorer fra kommunene i Oppfølgingsordningen prioriteres. Deretter skal det gjøres loddtrekning.
2) Andre ledere enn styrere og rektorer prioriteres på samme måte dvs ledere i Oppfølgingsordningen prioriteres. Deretter skal det gjøres loddtrekning. Merk at ass.styrere og ass.rektorer havner i gruppen med andre barnehage- og skoleledere.
Ved loddtrekning i fellesmodulene trekkes det annenhver gang fra kategoriene barnehage- og skoleledere.
-
Studentene evalueres gjennom en prosjektoppgave (60%) og en 72 timers hjemmeeksamen (40%). Begge eksamensformer må bestås for å oppnå karakter i kurset.
-
Undervisningsspråket er på norsk.
-
Pensumliste er tilgjengelig for søkere som er tatt opp på programmet inne på studentportalen. Brukernavn og passord til studentportalen får du tilsendt i forkant av studiestart.
-
Kvalifiserte søkere får dekket studieavgiften av Utdanningsdirektoratet. Utgifter i sammenheng med reise og pensum må dekkes av den enkelte deltaker. Studieplassene er finansiert av Utdanningsdirektoratet. Det er ingen stipend- eller vikarordning for de modulbaserte videreutdanningstilbudene for ledere. Utgifter til reise, opphold og studiemateriell finansieres ikke av Utdanningsdirektoratet.
-
Du søker direkte til BI via søkeknappen, og studieavgiften dekkes av UDIR. Du trenger ingen formell godkjenning av søknaden din fra eier, slik som du trenger når du søker styrer- eller rektorutdanningen. Vi oppfordrer likevel at du som søker har dialog med eieren din om deltakelse og tilrettelegging av studiene.
Søknadsfrist 1.april 2023.
Forelesere
Timeplan
Oslo: Gjennomføring høst 2023/vår 2024
Klasse 1
1. samling: 21. - 23. august (Arbeidsrett)
2. samling: 23. - 24. november (Nedbemanning)
3. samling: 15.-17.januar (Psykososialt miljø & ytringsfrihet)
4. samling: 04. - 05. mars (Konflikthåndtering m Lars Asle Einarsen)
5. samling: 02.-03. april (Personvern)
Klasse 2:
1.samling: 13. - 15. september (Arbeidsrett)
2.samling: 27. - 28. november (Nedbemanning)
3.samling: 22.-24. januar (Psykososialt miljø & ytringsfrihet)
4.samling: 06. - 07. mars (Konflikthåndtering m Lars Asle Einarsen)
5.samling: 04.-05. april (Personvern)
Klasse 3:
1.samling: 18. - 20. september (Arbeidsrett)
2.samling: 29. - 30. november (Nedbemanning)
3.samling: 29.-31.januar (9A - psykososialt miljø & ytringsfrihet)
4.samling: 18. - 19. mars (Konflikthåndtering m Lars Asle Einarsen)
5.samling: 09.-10. april (Personvern)
Stavanger:
1. samling: 28. - 30. august (Arbeidsrett)
2. samling: 04. - 05. desember (Nedbemanning)
3. samling: 08.-10.januar (9A - psykososialt miljø & ytringsfrihet)
4. samling: 20. - 21. mars (Konflikthåndtering m Lars Asle Einarsen)
5. samling: 11.-12.april (Personvern)
Vi tar forbehold om endringer i timeplanen.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 15
- Oslo, Stavanger