Ledelse av profesjonsfellesskap og læreplanarbeid
Dette programmet er rettet mot skoleledere. Programmet skal bidra til kompetanseutvikling i tolkning og forståelse av læreplanverket, og tilføre nødvendig kunnskap og kompetanse innen ledelse og utvikling av organisasjonen.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 15
- Oslo
- Se timeplan
Hvorfor ledelse av profesjonsfellesskap og læreplanarbeid?
Dette programmet legger vekt på hvordan du som skoleleder kan anvende læreplanverket for å lede ansattes lærings- og utviklingsarbeid. Gjennom å tilegne deg kunnskap og forståelse av sentrale begreper og prinsipper i læreplanverket, vil du utvikle ferdigheter i å lede kollektivt læreplanarbeid og styrke profesjonsfellesskapet ved skolen.
Gjennom programmet vil du tilegne deg kompetanse i å implementere fagplanarbeidet på din skole, med fokus på forståelsen av kompetansebegrepene i fagfornyelsen. Du vil også utvikle kunnskap og ferdigheter i å lede aktiviteter relatert til lærernes arbeid med å utforme lokale fagplaner.
Du vil få trening i å utarbeide lokale skoleplaner for planlegging, implementering og evaluering av undervisningskvaliteten i læringsaktivitetene. Målet med programmet er konkret å initiere forbedringer og endringer i både skolens og skoleledelsens ledelse av lærings- og læreplanarbeidet.
Programmet er utviklet for Utdanningsdirektoratet, og er en del av videreutdanning for ledere.
- Dette programmet kan inngå i graden Executive Master of Management med spesialisering i utdanningsledelse.
Slik søker du
Programmet er på masternivå og inngår i Master of Management-graden med spesialisering i utdanningsledelse.
På Utdanningsdirektoratets sider finner du mer informasjon.
Hvordan gjennomføres programmet?
Programmet gjennomføres over to semestre og totalt fem samlinger. Samlingene er praksisnære og forskningsbaserte. Det vil være forelesning, casarbeid, praksisfortellinger, diskusjoner og modellering av aktiviteter som direkte kan overføres til profesjonsfellesskapet på egen skole. Samlingene vil legge til rette for at studentene kan medvirke slik at de oppleves både relevante og nyttige.
I løpet av programmet skal studentene skrive en prosjektoppgave med utgangspunkt i egen skole. Del 1 av prosjektoppgaven er en analyse av praksis på egen skole. Basert på analysen skal studentene lage en utviklingsplan (del 2) med konkrete tiltak og strategier som kan være en del av skolens utviklingsarbeid. Dette kan gi et solid grunnlag for endrings- og utviklingsarbeid på egen skole.
Prosjektoppgaven består av tre deler som kan skrives i prosess gjennom året. Samlingene vil legge opp til å være relevante for de ulike delene. Det legges opp til å kunne arbeide med prosjektoppgavene på samlingene og det blir mulighet for å diskutere med medstudenter og fagansvarlige.
Det anbefales å involvere hele ledergruppen på egen skole om prosjektoppgavens tematikk og funn, dette for å få maksimalt utbytte av programmet. Der det er naturlig kan også skoleeier involveres. Det vil bli tilbud om individuell veiledning midtveis i studiet.
Programmets samlinger
- Læreplanforståelse: Dagens læreplan vil bli presentert i et historisk perspektiv og lys. Det vil også være fokus på helt sentrale begreper for å forstå intensjonen med læreplanverket og hva det vil så at vi har en kompetanseorientert læreplan.
- Ledelse av undervisningskvalitet: Denne samlingen vil ha fokus på kunnskap om opplæringen elevene har krav på og undervisningskvalitet. Hvordan sikrer vi at elevene opplever mestring og tilhørighet, at de er motiverte og opplever skolehverdagen som relevant og nyttig?
- Ledelse av profesjonsfelleskap: I denne samlingen vil det være fokus på de profesjonelle læringsfelleskapene og hvordan skolen kan være lærende organisasjon slik at den utnytter sitt potensial på best mulig måte. Det vil også være fokus på hvordan være en digitalisert og fremtidsrettet skole.
- Forbedring og utvikling: Denne samlingen har fokus på ledelse av forbedringsarbeid i skolen. Det vil være praktiske eksempler og sentrale prinsipper innenfor ledelsesteori som står sentralt.
- Ledelse av fremtidens skole: Skoleleders rolle og lærernes rolle er i endring og utvikling, det samme er elevrollen. Hva har disse endringene å si for fremtidens skole, klarer vi å tilpasse oss? Vi vil se på og diskutere de store endringene og hva som er dagsaktuelt for skoleledere inn i fremtidens skole.
Hvem passer programmet for?
Programmet passer for skoleledere som har gjennomført den nasjonale rektorutdanningen, Ledelse av læring og endring 1 og 2 eller tilsvarende program på 30 studiepoeng, og som ønsker å få økt kompetanse til å implementere fagfornyelsen på egen skole.
Tilbudet er for alle, uavhengig av om du allerede har en mastergrad eller ikke. Du kan ta en eller flere moduler avhengig av ønske og behov.
Praktisk informasjon
-
Dette masterprogrammet er på 15 studiepoeng. Programmet inngår som del av graden Executive Master of Management med spesialisering i utdanningsledelse, men kan også tas som et eget delstudium.
- Dette programmet kan inngå i graden Executive Master of Management og Executive Master of Management med spesialisering i utdanningsledelse.
-
Du må ha fullført og bestått nasjonal rektorutdanning, nasjonal styrerutdanning eller tilsvarende program på 30 studiepoeng. Kvalifiserte søkere må være ansatt som rektor, assisterende rektor, skoleleder eller barnehageleder.
Dokumentasjonskrav
- Programmet kan inngå i graden Executive master of management og Executive master of management med spesialisering I utdanningsledelse dersom man tilfredsstiller opptakskravene i masterprogrammene.
-
Arbeidsattest (må være datert inneværende år). Arbeidserfaring må dokumenteres med arbeidsattest, og inneholde nåværende stillingstittel (rektor, assisterende rektor, avdelingsleder, inspektør, styrer, assisterende styrer eller tilsvarende)
Dersom du har vitnemål på annet språk enn skandinavisk eller engelsk må det, i tillegg til originalvitnemål, også være med oversettelse gjort av offentlig godkjent translatør, tolketjeneste eller oversettelsesbyrå.
- CV
-
Kriterier for prioritering av søkere:
1) Styrere og rektorer prioriteres foran andre ledere i barnehager og skoler. Med styrere og rektorer menes ledere med stillingstitler som virksomhetsleder, enhetsleder, daglig leder e.l. Ved oversøking av styrere og rektorer skal styrere og rektorer fra kommunene i Oppfølgingsordningen prioriteres. Deretter skal det gjøres loddtrekning.
2) Andre ledere enn styrere og rektorer prioriteres på samme måte dvs ledere i Oppfølgingsordningen prioriteres. Deretter skal det gjøres loddtrekning. Merk at ass.styrere og ass.rektorer havner i gruppen med andre barnehage- og skoleledere.
Ved loddtrekning i fellesmodulene trekkes det annenhver gang fra kategoriene barnehage- og skoleledere.
-
Studentene evalueres gjennom en prosjektoppgave (60%) og en 72 timers hjemmeeksamen (40%). Begge eksamensformer må bestås for å oppnå karakter i kurset.
-
Undervisningsspråket er norsk. Engelskspråkelige gjesteforelesere kan forekomme.
Pensumlitteratur på engelsk forekommer.
-
Pensumliste er tilgjengelig for søkere som er tatt opp på programmet inne på studentportalen. Brukernavn og passord til studentportalen får du tilsendt i forkant av studiestart.
-
Kvalifiserte søkere får dekket studieavgiften av Utdanningsdirektoratet. Utgifter i sammenheng med reise og pensum må dekkes av den enkelte deltaker. Studieplassene er finansiert av Utdanningsdirektoratet. Det er ingen stipend- eller vikarordning for de modulbaserte videreutdanningstilbudene for ledere. Utgifter til reise, opphold og studiemateriell finansieres ikke av Utdanningsdirektoratet.
-
Du søker direkte til BI via søkeknappen, og studieavgiften dekkes av UDIR. Du trenger ingen formell godkjenning av søknaden din fra eier, slik som du trenger når du søker styrer- eller rektorutdanningen. Vi oppfordrer likevel at du som søker har dialog med eieren din om deltakelse og tilrettelegging av studiene.
Søknadsfrist 3. april 2024. Det er mulig å søke fra 1. februar.
Forelesere
Marte Blikstad-Balas
Charlotte Duesund
Pernille Grepp Knutsen
Elisabeth Rudi Lund
Jørgen Smedsrud
Timeplan
Oslo: Gjennomføring høst 2024/ vår 2025
1.samling: 25.09 - 26.09
2.samling: 20.11 - 22.11
3.samling: 06.02 - 07.02
4.samling: 18.03 - 20.03
5.samling: 28.04 - 29.04
Vi tar forbehold om endringer i timeplanen.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 15
- Oslo