Ledelse av profesjonsfellesskap og læreplanarbeid
Dette programmet er rettet mot skoleledere. Programmet skal bidra til kompetanseutvikling i tolkning og forståelse av læreplanverket, og tilføre nødvendig kunnskap og kompetanse innen ledelse og utvikling av organisasjonen.
- Norsk
- Deltid
- Oslo
- Se timeplan
HVORFOR LEDELSE AV PROFESJONSFELLESSKAP OG LÆREPLANARBEID?
Dette programmet fokuserer på hvordan du som skoleleder skal bruke læreplanverket i ledelse av ansattes lærings- og utviklingsarbeid. Igjennom kunnskap og forståelse av sentrale begreper og prinsipper i læreplanverket får du ferdigheter i å lede kollektivt læreplanarbeid og utvikle profesjonsfellesskapet ved skolen.
Videre tilegner du deg kompetanse i implementering av fagplanarbeidet på din skole, med fokus på forståelse av kompetansebegrepene i fagfornyelsen, samt kunnskap og ferdigheter i å lede aktiviteter relatert til lærernes arbeid med å utvikle lokale fagplaner. Du vil også få trening i å utvikle lokale skoleplaner for hvordan å planlegge, implementere og evaluere undervisningskvaliteten i læringsaktivitetene. Programmet skal føre til konkret forbedring og endring i skoleledelsens ledelse av, og skolens arbeid med lærings- og læreplanarbeid.
Programmet er utviklet for Utdanningsdirektoratet, og er en del av videreutdanning for ledere.
- Dette programmet kan inngå i graden Executive Master of Management med spesialisering i utdanningsledelse.
SLIK SØKER DU
Programmet er på masternivå og inngår i Master of Management-graden med spesialisering i utdanningsledelse.
På Utdanningsdirektoratets sider finner du mer informasjon.
Hvordan gjennomføres programmet?
Programmet gjennomføres over to semestre og totalt fem samlinger.
I løpet av programmet skal du evaluere egen praksis og skole, og basert på dette lage en implementeringsplan med tiltak for endring og forbedring. Dette vil gi et solid grunnlag for endrings- og utviklingsarbeid på egen skole under ledelse av skolelederne.
Læringsaktivitetene underveis består av tre oppgaver som skal skrives i prosess gjennom hele programmet og skal forankres hos skoleeier. Du arbeider med oppgavene i basisgrupper i løpet av samlingene og i fasiliterte diskusjoner mellom samlingene. Basisgruppene vil fungere som lærende nettverk med kollegaveiledning. Du skal involvere skoleeier, ledergruppe og lærere for å forankre arbeidet og få maksimalt utbytte av programmet, og du mottar individuell tilbakemelding fra de faglige underveis.
PROGRAMMETS SAMLINGER
- Læreplanforståelse og fagfornyelsen: Vi gjennomgår læreplanverket og lokale mål og visjoner for skolene og utdanningene, sett i et historisk perspektiv. Hvilke verdigrunnlag og prinsipper vektlegges i fagfornyelsen og hvordan fagfornyelsen kan aktualiseres i læreplanarbeidet i skolene.
- Ledelse av undervisningskvalitet i arbeid med læreplan og fagfornyelsen: Denne samlingen vil ha fokus på kunnskap om undervisningskvalitet, hvordan sikre undervisningskvalitet i implementeringen av læreplaner, og hvordan lede lærings- og læreplanarbeid effektivt?
- Ledelse av profesjonsfelleskap: Vi gjennomgår hvordan vi kan jobbe med profesjonelle læringsfelleskap, og hvordan utnytte potensialet på best mulig måte? Læringsfellesskap i praksis og hvordan man har kollektivt ansvar for elevenes læring og læringsutbytte. Vi har også fokus på praksis og forskning for å fremme inkludering, dybdelæring og digitalisering.
- Forbedring, utvikling og ledelse av fagfornyelsen: I denne samlingen har vi fokus på ledelse av forbedringsarbeid i skolen i lys av lærerplanforståelse, og sentrale prinsipper innen ledelsesteori og forskning relatert til endringsarbeid. Vi ser på utvikling av endringsvilje og endringskapasitet, samt sammenhengen mellom undervisningskvalitet og elevers sosiale og faglige læringsutbytte.
- Ledelse av implementering av læreplanarbeid: Hvordan lede lærerne i endringsarbeid og implementering av fagfornyelsen for å arbeide strategisk og målrettet med lærerplanarbeid. Vi trener på å bruke kunnskap og metoder inn mot egen virksomhet i praksis, samt lage en strategisk plan. Vi har fokus på implementeringskvalitet i et endringsarbeid og i ny praksis.
HVEM PASSER PROGRAMMET FOR?
Programmet passer for skoleledere som har gjennomført den nasjonale rektorutdanningen, Ledelse av læring og endring 1 og 2 eller tilsvarende program på 30 studiepoeng, og som ønsker å få økt kunnskap til å implementere fagfornyelsen på egen skole. Tilbudet er for alle, uavhengig av om du allerede har en mastergrad eller ikke. Du kan ta en eller flere moduler avhengig av ønske og behov.
Praktisk informasjon
-
Dette masterprogrammet er på 15 studiepoeng. Programmet inngår som del av graden Executive Master of Management med spesialisering i utdanningsledelse, men kan også tas som et eget delstudium.
- Dette programmet kan inngå i graden Executive Master of Management og Executive Master of Management med spesialisering i utdanningsledelse.
I programmer hvor det ikke er obligatorisk fremmøte er det studentens ansvar å innhente informasjon som er gitt på forelesningene, men som ikke fremkommer på programmets hjemmeside/læringsplattform eller annet kursmateriell.
-
Du må ha fullført og bestått nasjonal rektorutdanning, nasjonal styrerutdanning eller tilsvarende program på 30 studiepoeng. Kvalifiserte søkere må være ansatt som rektor, assisterende rektor, skoleleder eller barnehageleder.
Dokumentasjonskrav
- Programmet kan inngå i graden Executive master of management og Executive master of management med spesialisering I utdanningsledelse dersom man tilfredsstiller opptakskravene i masterprogrammene.
-
Arbeidsattest (må være datert inneværende år). Arbeidserfaring må dokumenteres med arbeidsattest, og inneholde nåværende stillingstittel (rektor, assisterende rektor, avdelingsleder, inspektør, styrer, assisterende styrer eller tilsvarende)
Dersom du har vitnemål på annet språk enn skandinavisk eller engelsk må det, i tillegg til originalvitnemål, også være med oversettelse gjort av offentlig godkjent translatør, tolketjeneste eller oversettelsesbyrå.
- CV
-
Kriterier for prioritering av søkere:
1) Styrere og rektorer prioriteres foran andre ledere i barnehager og skoler. Med styrere og rektorer menes ledere med stillingstitler som virksomhetsleder, enhetsleder, daglig leder e.l. Ved oversøking av styrere og rektorer skal styrere og rektorer fra kommunene i Oppfølgingsordningen prioriteres. Deretter skal det gjøres loddtrekning.
2) Andre ledere enn styrere og rektorer prioriteres på samme måte dvs ledere i Oppfølgingsordningen prioriteres. Deretter skal det gjøres loddtrekning. Merk at ass.styrere og ass.rektorer havner i gruppen med andre barnehage- og skoleledere.
Ved loddtrekning i fellesmodulene trekkes det annenhver gang fra kategoriene barnehage- og skoleledere.
-
Studentene evalueres gjennom en prosjektoppgave (60%) og en 72 timers hjemmeeksamen (40%). Begge eksamensformer må bestås for å oppnå karakter i kurset.
-
Undervisningsspråket er norsk. Engelskspråkelige gjesteforelesere kan forekomme.
Pensumlitteratur på engelsk forekommer.
-
Pensumliste er tilgjengelig for søkere som er tatt opp på programmet inne på studentportalen. Brukernavn og passord til studentportalen får du tilsendt i forkant av studiestart.
-
Kvalifiserte søkere får dekket studieavgiften av Utdanningsdirektoratet. Utgifter i sammenheng med reise og pensum må dekkes av den enkelte deltaker. Studieplassene er finansiert av Utdanningsdirektoratet. Det er ingen stipend- eller vikarordning for de modulbaserte videreutdanningstilbudene for ledere. Utgifter til reise, opphold og studiemateriell finansieres ikke av Utdanningsdirektoratet.
-
Du søker direkte til BI via søkeknappen, og studieavgiften dekkes av UDIR. Du trenger ingen formell godkjenning av søknaden din fra eier, slik som du trenger når du søker styrer- eller rektorutdanningen. Vi oppfordrer likevel at du som søker har dialog med eieren din om deltakelse og tilrettelegging av studiene.
Søknadsfrist 1.april 2023. Det er mulig å søke fra 1. februar.
Forelesere


Marte Blikstad-Balas


Charlotte Duesund
Timeplan
Oslo: Gjennomføring høst 2023/vår 2024
1. samling: 16.10 - 17.10
2. samling: 05.12 - 07.12
3. samling: 07.02 - 08.02
4. samling: 11.03 - 13.03
5. samling: 07.05 - 08.05
Vi tar forbehold om endringer i timeplanen.
- Norsk
- Deltid
- Oslo