-
Kurs masternivå

Ledelse av utviklings- og endringsarbeid

Denne lederutdanningen er rettet mot skole- og barnehageledere, og skal forbedre utdanningslederes kompetanse i å planlegge, gjennomføre og evaluere endrings- og utviklingsarbeid.

Dette lærer du:

  • Begreper og perspektiver knyttet til endringsledelse og utviklingsarbeid generelt og til skole- og barnehagevirksomheter spesielt.
  • Organisatoriske, styrings- og ledelsesmessige betingelser som hemmer/fremmer endring og utvikling i skoler og barnehager.
  • Å planlegge, gjennomføre, evaluere og implementere endrings- og utviklingsarbeid.
  • Relevante metoder for å innhente, analysere og implementere data og erfaringer fra endrings- og utviklingsarbeid.

Denne utdanningen er rettet mot skole- og barnehageledere. Utdanningen skal forbedre din kompetanse i å planlegge, gjennomføre og evaluere endrings- og utviklingsarbeid. Du får grundig og praksisnær opplæring i kritisk refleksjon og tillitsskapende problemløsning.

Utdanningsinstitusjoners omgivelser blir mer omskiftelige og krevende, og det er utfordrende for ledere å møte dette på en god måte. Dette fordrer en leder som evner å kritisk reflektere rundt egen og andres rolle i forbedringsarbeid og som kan involvere og engasjere medarbeidere på måter som ivaretar dem samtidig som barn og unges læring prioriteres. Det er avgjørende at lederen evner å involvere og skape gode samhandlingsprosesser med alle de ulike samarbeidspartnerne i skolen og barnehagen.

Målet med denne lederutdanningen er å gi den enkelte leder oppdatert kunnskap og ferdigheter i rollen som endringsleder i skolen og barnehagen.

Utdanningen er utviklet for Utdanningsdirektoratet, og er en del av videreutdanning for ledere.

 

Hvem er utdanningen for

Utdanningen er for barnehage- og skoleledere som har gjennomført den nasjonale rektorutdanningen, styrerutdanningen eller tilsvarende program på 30 studiepoeng, og som ønsker å få tilført økt kunnskap til å drive endringsarbeid på egen skole eller barnehage. 

Kalender

Nettverkstreff: Fremtidens lederskap for skole- og barnehageledere

Bli med på en inspirerende dag 9. mai hvor vi utforsker hva det betyr å være en effektiv leder i dagens skole- og barnehagesektor.

Meld deg på her

Opptakskrav

For å ta denne utdanningen må du:

  • ha fullført og bestått nasjonal styrer- eller rektorutdanning (30 studiepoeng) eller tilsvarende* program på 30 studiepoeng.
  • være ansatt på ledernivå i skole eller barnehage. Kvalifiserte søkere må være ansatt som rektor, assisterende rektor, avdelingsleder, inspektør, styrer, assisterende styrer, skoleleder, barnehageleder eller tilsvarende. Attest fra inneværende år må legges ved søknaden.

*En tilsvarende lederutdanning er et program på masternivå med minst 30 studiepoeng, som gir kompetanse på nivå med nasjonal styrer- eller rektorutdanning. Utdanningen skal ha ledelse som hovedfokus, for eksempel innen organisasjon og ledelse eller administrasjon og ledelse.

Ta utdanningen alene eller som del av en grad

Denne utdanningen er en del av vår Executive Master of Management med spesialisering i utdanningsledelse.

Les mer om opptakskravene til spesialiseringen her.

Utdanningen kan også inngå i en generell Executive Master of Management-grad. Hvis du vil, kan du derfor ta flere kurs senere og bygge en hel mastergrad. Dette kurset gir 15 studiepoeng, en executive master består av 90 studiepoeng. Sammensetningen av kurs bestemmer du selv, basert på hva du vil lære og hva du skal bruke kunnskapen til. 

Samlinger og innhold

Utdanningen består av fem samlinger over to semestre. Hver samling varer to til tre dager, og foregår på campus på dagtid. 

Pensum blir tilgjengelig så snart man er tatt opp som student.  

Eksamen består av en prosjektoppgave som teller 60% av totalkarakteren, og en individuell 72 timers hjemmeeksamen som teller 40%. Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer.

Prosjektoppgaven utgjør en sentral del av utdanningen. Oppgaven blir utlevert på første dag i første samling og baserer seg på utviklingsprosjektet som du gjennomfører gjennom hele modulen. Prosjektoppgaven settes sammen av erfaringene du har gjort deg gjennom utdanningen. Du vil i tillegg få individuell veiledning på prosjektoppgaven i løpet av utdanningens gjennomføring.

Du vil få mulighet til å diskutere i grupper hvilke utfordringer du har møtt i endringsarbeidet i egen skole eller barnehage, samt få støtte til videre arbeid av dedikerte fasilitatorer. Basert på læring og erfaring fra samlingene vil du utarbeide et utviklingsprosjekt i egen skole- eller barnehage. Dette gir læring som du dokumenterer og deler med andre medstudenter via logg og i grupper. Prosjektet og loggen danner fundamentet for prosjektoppgaven.

Samlinger høst 2025/vår 2026

Forelesere

Slik søker du

Du søker direkte til BI via søkeknappen, og studieavgiften dekkes av UDIR.

Søknadsfrist er 1. april, med rullerende opptak frem til studiestart såfremt kurset ikke er fulltegnet.

Du trenger ingen formell godkjenning av søknaden din fra eier, slik som du trenger når du søker styrer- eller rektorutdanningen. Vi oppfordrer likevel at du som søker har dialog med eieren din om deltakelse og tilrettelegging av studiene.

Du må kunne legge ved CV, og arbeidserfaring må dokumenteres med arbeidsattest som må være datert inneværende år og inneholde nåværende stillingstittel. Se opptakskravene til utdanningen før du søker. 

Dersom du har vitnemål på annet språk enn skandinavisk eller engelsk må det, i tillegg til originalvitnemål, også være med oversettelse gjort av offentlig godkjent translatør, tolketjeneste eller oversettelsesbyrå.

Prioritering av søkere

Kriterier for prioritering av søkere:

1) Styrere og rektorer prioriteres foran andre ledere i barnehager og skoler. Med styrere og rektorer menes ledere med stillingstitler som virksomhetsleder, enhetsleder, daglig leder e.l. Ved oversøking av styrere og rektorer skal styrere og rektorer fra kommunene i Oppfølgingsordningen prioriteres. Deretter skal det gjøres loddtrekning.

2) Andre ledere enn styrere og rektorer prioriteres på samme måte dvs ledere i Oppfølgingsordningen prioriteres. Deretter skal det gjøres loddtrekning. Merk at ass.styrere og ass.rektorer havner i gruppen med andre barnehage- og skoleledere.

Ved loddtrekning i fellesmodulene trekkes det annenhver gang fra kategoriene barnehage- og skoleledere.

Forventet tidsbruk

Alle våre lederutdanninger er lagt opp slik at de skal kunne kombineres med jobb og familie, men noe tid må du regne med å sette av.  

Du kommer til å bruke rundt 12 arbeidsdager på samlinger. I tillegg kommer tre dager til hjemmeeksamen.  

Du må også sette av tid til å lese pensum og skrive prosjektoppgave. Hvor mye tid studentene bruker på dette er veldig individuelt, og dette er noe du i stor grad kan tilpasse livet ellers. 

Finansiering

Studieplassene er finansiert av Utdanningsdirektoratet, og kvalifiserte søkere får dekket studieavgiften. Det er ingen stipend- eller vikarordning for de modulbaserte videreutdanningstilbudene for ledere. Utgifter til reise, opphold og pensum må dekkes av den enkelte deltaker. 

Vil du vite mer?

Ta kontakt med oss på info@bi.no dersom du har spørsmål.

Se lignende utdanninger

Ikke helt utdanningen for deg? Vi har flere kurs innen utdanningsledelse.

Se lignende kurs