Ledelse av utviklings- og endringsarbeid
Dette programmet er rettet mot skole- og barnehageledere, og skal forbedre utdanningslederes kompetanse i å planlegge, gjennomføre og evaluere endrings- og utviklingsarbeid.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 15
- Oslo
- Se timeplan
Pin-kode: 2023
HVORFOR LEDELSE AV UTVIKLINGS- OG ENDRINGSARBEID?
Dette kurset er rettet mot skole- og barnehageledere. Modulen skal forbedre utdanningslederes kompetanse i å planlegge, gjennomføre og evaluere endrings- og utviklingsarbeid. Utdanningsinstitusjoners omgivelser blir mer omskiftelige og krevende, og det er utfordrende for ledere å møte dette på en god måte. Dette fordrer en leder som evner å kritisk reflektere rundt egen og andres rolle i forbedringsarbeid og som kan involvere og engasjere medarbeidere på måter som ivaretar dem samtidig som barn og unges læring prioriteres. Det er avgjørende at lederen evner å involvere og skape gode samhandlingsprosesser med alle de ulike samarbeidspartnerne i skolen og barnehagen.
Målet med denne lederutdanningen er å gi den enkelte leder oppdatert kunnskap og ferdigheter i rollen som endringsleder i skolen og
barnehagen.
Programmet er utviklet for Utdanningsdirektoratet, og er en del av videreutdanning for ledere.
- Dette programmet kan inngå i graden Executive Master of Management med spesialisering i utdanningsledelse.
HVEM PASSER PROGRAMMET FOR?
Programmet passer for barnehage- og skoleledere som har gjennomført den nasjonale rektorutdanningen, styrerutdanningen eller tilsvarende program på 30 studiepoeng, og som ønsker å få tilført økt kunnskap til å drive endringsarbeid på egen skole eller barnehage. Tilbudet er for alle, uavhengig av om du allerede har en mastergrad eller ikke. Du kan ta en eller flere moduler avhengig av ønske og behov.
SLIK SØKER DU
Programmet er på masternivå og inngår i Master of Management-graden med spesialisering i utdanningsledelse.
Hvordan gjennomføres programmet?
Programmet gjennomføres over to semestre og totalt fem samlinger.
Du får grundig og praksisnær opplæring i kritisk refleksjon og tillitsskapende problemløsning. Selve innholdet i ferdighetstreningen vil variere etter tema som har vært diskutert på samling, men en viss struktur vil være gjeldende. Du vil få mulighet til å diskutere i basisgrupper hvilke utfordringer du har møtt i endringsarbeidet i egen skole eller barnehage, samt få støtte til videre arbeid av dedikerte fasilitatorer. Basert på læring og erfaring fra samlingene vil du utarbeide et utviklingsprosjekt i egen skole- eller barnehage. Dette gir læring som du dokumenterer og deler med andre medstudenter via logg og i basisgrupper. Prosjektet og loggen danner fundamentet for prosjektoppgaven.
Prosjektoppgaven utgjør en sentral del av kurset. Oppgaven blir utlevert på første dag i første samling og baserer seg på utviklingsprosjektet som du gjennomfører gjennom hele modulen. Prosjektoppgaven settes sammen av erfaringene du har gjort deg gjennom modulen. Du vil i tillegg få individuell veiledning på prosjektoppgaven i løpet av programmets gjennomføring.
Programmets samlinger
- Identifisere utviklings- og endringsbehov: Vi går gjennom skolens og barnehagens samfunnsansvar og målet for kurset og for ledelsen i skole og barnehage. Presentasjon av prosessdesign for prosjektoppgave og arbeid mellom samlingene og lærende ledelse.
- Planlegge og lede utviklings- og endringsarbeid: Organisasjonslæring, teorier for involverende implementering, involverende endringsledelse. Planlegging, implementering, eksperimentering, prototype tenkning av endringsprosesser.
- Å være endringsleder: Det å forstå egen rolle i endring- og utviklingsarbeid. Tema vil være motivasjonsorientering, mindset og å bli klar over egen motivasjon, agenda og visjon.
- Å lede felleskap: Målet for denne samlingen er fokus på kunnskap og ferdigheter som skaper gode strukturer og prosesser for samhandling. Profesjonelle læringsfellesskap og lærende møter, lede i team og i nettverk.
- Evaluere utviklings- og endringsarbeid: Kunnskap og ferdigheter knyttet til evaluering av endringsarbeid. Databruk (informasjon om læring eller atferdsendring), implementeringsdeterminanter og utfall.
Praktisk informasjon
-
Dette masterprogrammet er på 15 studiepoeng. Programmet inngår som del av graden Executive Master of Management med spesialisering i skoleledelse, men kan også tas som et eget delstudium.
- Dette programmet kan inngå i graden Executive Master of Management og Executive Master of Management med spesialisering i utdanningsledelse.
I programmer hvor det ikke er obligatorisk fremmøte er det studentens ansvar å innhente informasjon som er gitt på forelesningene, men som ikke fremkommer på programmets hjemmeside/ It's learning eller annet kursmateriell.
-
Du må ha fullført og bestått nasjonal rektorutdanning, nasjonal styrerutdanning eller tilsvarende program på 30 studiepoeng. Kvalifiserte søkere må være ansatt som rektor, assisterende rektor, skoleleder eller barnehageleder.
Dokumentasjonskrav
- Programmet kan inngå i graden Executive master of management og Executive master of management med spesialisering I utdanningsledelse dersom man tilfredsstiller opptakskravene i masterprogrammene.
-
Arbeidsattest (må være datert inneværende år). Arbeidserfaring må dokumenteres med arbeidsattest, og inneholde nåværende stillingstittel (rektor, assisterende rektor, avdelingsleder, inspektør, styrer, assisterende styrer eller tilsvarende)
Dersom du har vitnemål på annet språk enn skandinavisk eller engelsk må det, i tillegg til originalvitnemål, også være med oversettelse gjort av offentlig godkjent translatør, tolketjeneste eller oversettelsesbyrå.
- CV
-
Kriterier for prioritering av søkere:
1) Styrere og rektorer prioriteres foran andre ledere i barnehager og skoler. Med styrere og rektorer menes ledere med stillingstitler som virksomhetsleder, enhetsleder, daglig leder e.l. Ved oversøking av styrere og rektorer skal styrere og rektorer fra kommunene i Oppfølgingsordningen prioriteres. Deretter skal det gjøres loddtrekning.
2) Andre ledere enn styrere og rektorer prioriteres på samme måte dvs ledere i Oppfølgingsordningen prioriteres. Deretter skal det gjøres loddtrekning. Merk at ass.styrere og ass.rektorer havner i gruppen med andre barnehage- og skoleledere.
Ved loddtrekning i fellesmodulene trekkes det annenhver gang fra kategoriene barnehage- og skoleledere.
-
Studentene evalueres gjennom en prosjektoppgave (60%) og en 72 timers hjemmeeksamen (40%). Begge eksamensformer må bestås for å oppnå karakter i kurset.
-
Undervisningsspråket er norsk. Engelskspråkelige gjesteforelesere kan forekomme.
Pensumlitteratur på engelsk forekommer.
-
Pensumliste er tilgjengelig for søkere som er tatt opp på programmet inne på studentportalen. Brukernavn og passord til studentportalen får du tilsendt i forkant av studiestart.
-
Kvalifiserte søkere får dekket studieavgiften av Utdanningsdirektoratet. Utgifter i sammenheng med reise og pensum må dekkes av den enkelte deltaker. Studieplassene er finansiert av Utdanningsdirektoratet. Det er ingen stipend- eller vikarordning for de modulbaserte videreutdanningstilbudene for ledere. Utgifter til reise, opphold og studiemateriell finansieres ikke av Utdanningsdirektoratet.
-
Du søker direkte til BI via søkeknappen, og studieavgiften dekkes av UDIR. Du trenger ingen formell godkjenning av søknaden din fra eier, slik som du trenger når du søker styrer- eller rektorutdanningen. Vi oppfordrer likevel at du som søker har dialog med eieren din om deltakelse og tilrettelegging av studiene.
Søknadsfrist 1.april 2023. Det er mulig å søke fra 1. februar.
Forelesere


Anders Dysvik
Timeplan
Oslo: Gjennomføring høst 2023/vår 2024
Klasse 1:
1. samling: 26.09 - 28.09
2. samling: 07.11 - 09.11
3. samling: 22.01 - 23.01
4. samling: 11.03 - 12.03
5. samling: 14.05 - 15.05
Oslo klasse 2:
1. samling: 19.09 - 21.09
2. samling: 14.11 - 16.11
3. samling: 24.01 - 25.01
4. samling: 13.03 - 14.03
5. samling: 06.05 - 07.05
Vi tar forbehold om endringer i timeplanen.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 15
- Oslo