Design Thinking for nyskaping
Dette kurset gir deg kunnskapen, verktøyene og ferdighetene du trenger for å bli en markedsorientert utvikler.
Dette kurset er dessverre avlyst.
Hvorfor Design Thinking?
Nyskaping, alt fra små skrittvise endringer til radikale, er det bedriftene skal leve av i fremtiden. Nyskaping er verdiskaping. Utfordringen er at mange nyskapinger ikke blir tatt godt imot av markedet. Å utvikle nye produkter og tjenester som treffer, er rett og slett vanskelig.
De utviklerne som lykkes kjennetegnes ved at de både er kreative og systematiske, at de er i stand til å lede tverrfaglig sammensatte grupper, og ikke minst, at de er gode til å både skaffe markedsinnsikt og til å teste ulike løsninger på markedet. En god utvikler er en markedsorientert utvikler!
Dette kurset lærer deltakerne å utvikle tjenester og produkter ved hjelp av Design Thinking. Du vil forstå hvordan man samler inn markedsinformasjon, utvikler enkle prototyper, gjennomfører tester og lager enkle forretningsplaner. Målet er å sette deg i stand til å lykkes med utvikling i dagens marked.
Emneoversikt
- Design Thinking for innovasjon
- Suksessfaktorer for nyutvikling
- Verktøy for generering av markedsinnsikt
- Verktøy og prosedyrer for gjennomføring av enkle markedstester
- Utvikling av forretningsplan med Canvas
Hvem passer kurset for?
Dette kurset passer for deg som ønsker en aktiv rolle i utviklingen av nye produkter og tjenester på din arbeidsplass, enten du jobber i offentlig eller privat sektor.
Praktisk informasjon
-
Dette spesialkurset gir 7,5 studiepoeng og gjennomføres over ett semester. Kurset gjennomføres som en kombinasjon av fysiske samlinger på campus og læringsaktiviteter på BIs digitale læringsplattform. Undervisningsformen er variert med vekt på å koble teori og praksis gjennom eksempler, case og erfaringsutveksling.
- Dette kurset kan inngå i graden Bachelor of Management.
-
Generell studiekompetanse gir deg opptak til dette kurset.
-
Det stilles ingen krav til forkunnskaper ut over opptakskravene.
-
Kurset avsluttes med en prosjektoppgave som kan løses individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter.
-
Pensumliste er tilgjengelig for søkere som er tatt opp på programmet inne på studentportalen. Brukernavn og passord til studentportalen får du tilsendt i forkant av studiestart.
-
Undervisningsspråket er på norsk. Engelskspråkelige gjesteforelesere kan forekomme.
Pensumlitteratur på engelsk forekommer.
-
Studieavgiften faktureres normalt i begynnelsen av hvert semester og gjelder for det aktuelle semesteret.
Faktura vil du finne under Min faktura inne på studentportalen etter kursstart.
Foreleser
Nina Veflen er professor ved institutt for markedsføring og har en doktorgrad innenfor produktutvikling. Hun forsker blant annet på produktutviklingsledelse, forbrukeratferd og brukerstyrte innovasjoner.
Timeplan
Vi tar forbehold om endringer i timeplanen.