Digital innovasjon
Vil du bli en pådriver for digitalisering i egen virksomhet? Dette kurset gir deg relevante kunnskaper og praktiske ferdigheter innen digital innovasjon, og er en oppdatert versjon av Den digitale endringsagenten.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 7,5
- Pris: 19 900 kr
- Oslo, Stavanger
- Se timeplan
HVORFOR DIGITAL INNOVASJON?
I dette kurset lærer du å jobbe praktisk med innovasjon, med et spesielt fokus på hvordan du kan bruke mulighetene som ligger i digital teknologi. Du lærer om «Innovatørens metode» som handler om hvordan du kan:
- skaffe innsikt fra kunder og brukere
- analysere og forstå problemer i dybden
- teste og velge blant ulike løsninger
- skalere opp og implementere løsninger
Metodene har elementer fra Design Thinking, Lean Startup og tjenestedesign. Du kan ta med deg konkrete problemstillinger fra i din egen arbeidshverdag og jobbe systematisk med disse gjennom kurset.
Vi vil hjelpe deg med å endre og utvikle din egen organisasjon. Derfor har vi også laget en rekke praktiske verktøy og hjelpemidler som vil støtte deg. Sjekk ut den digitale og interaktive verktøykasse for Innovatørens metode - du kan ta den i bruk med en gang om du vil.
EMNEOVERSIKT
- Hvordan digitalisering påvirker hvordan vi jobber med innovasjon
- Innovasjon og innovasjonsarbeid i et større perspektiv
- Ulike tilnærminger til innovasjon
- Innføring i en innovasjonsprosess og en verktøykasse
- Praktisk arbeid med verktøy for innovasjon
- Gjennomføring av workshops
- Hvordan lede et arbeid gjennom ulike faser og kursendringer?
HVEM PASSER KURSET FOR?
- Både ledere og medarbeidere som ønsker å bli bedre på praktisk innovasjon og bedriftsutvikling
- Prosjektledere, forretningsutviklere, produktutviklere, systemutviklere – i både store og små bedrifter
- Alle som brenner for endring og ikke klarer å la ting være som de er
Praktisk informasjon
-
Dette spesialkurset gir 7,5 studiepoeng og gjennomføres over ett semester.
Kurset gjennomføres i sin helhet digitalt med flere webinarer og digitale workshops. -
Generell studiekompetanse gir deg opptak til dette kurset.
-
Det stilles ingen krav til forkunnskaper ut over opptakskravene, men erfaring fra arbeidslivet vil være en klar fordel.
-
Kurset avsluttes med innlevering av en prosjektoppgave. Tema for oppgaven kan hentes fra egen arbeidsplass hvor man belyser (mulige) digitale initiativ og hvordan rollen som digital pådriver og endringsagent fungerer.
-
Undervisningsspråket er på norsk. Engelskspråklige gjesteforelesere og pensumlitteratur på engelsk kan forekomme.
-
Pensumliste er tilgjengelig for søkere som er tatt opp på programmet inne på studentportalen. Brukernavn og passord til studentportalen får du tilsendt i forkant av studiestart.
Pensumliste er også tilgjengelig på Akademikas nettsider.
-
Fakturering: Studieavgiften faktureres normalt i begynnelsen av hvert semester. Faktura vil du finne under Min faktura inne på studentportalen etter kursstart.
Se priser ved Handelshøyskolen BI for fullstendig oversikt.
FORELESERE
Ragnvald Sannes er førstelektor ved institutt for strategi og entreprenørskap. Han har i en årrekke forsket, forelest og fungert som ekstern rådgiver innenfor temaer som IKT-ledelse og -strategi, samt forholdet mellom næringsliv, informasjonsteknologi og forretningsutvikling.
Bernt Rønningsbakk er førsteamanuensis ved institutt for strategi og entreprenørskap. Han har forskningserfaring knyttet til innovasjonspolitikk, innovasjon i enkeltbedrifter, krisehåndtering og organisasjonslæring. Han underviser i strategi, innovasjon, organisasjonsteori, organisasjonspsykologi, ledelse og entreprenørskap. Han har videre over 10 års konsulenterfaring, inkludert store oppdrag knyttet til digitalisering i bedrifter og 15 års erfaring som grunder (pågående) i software-bransjen.
Timeplan
Oslo: Gjennomføring vår 2024
Stavanger: Gjennomføring vår 2024
Stavanger: Gjennomføring høst 2023
1. samling: 06.09 - 07.09
2. samling: 22.11 - 23.11
Vi tar forbehold om endringer i timeplanen.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 7,5
- Pris: 19 900 kr
- Oslo, Stavanger