Markedet i Kina er for de som bygger relasjoner over tid, mener Jan Ketil Arnulf ved BI. Han mener flere mislykkes fordi de tror det motsatte.

For en som har opplevd forretninger i Kina tett på over lengre tid er det kanskje lettere å forstå hvordan alt fungerer i en kultur som er nokså annerledes enn vår egen. Dette er en hverdagskost for Jan Ketil Arnulf ved Handelshøyskolen BI som bor og jobber i Shanghai.

- Firmaets strategiutvikling må gå sammen med utviklingen av relasjoner i og omkring firmaet, anbefaler Arnulf.

Bedriftene kan velge å utvikle relasjoner på egen hånd. Det er muligens dyrt og kan ta lang tid. Alternativt kan bedriftene søke å alliere seg med partnere som allerede har de nødvendige relasjonene på plass.

Arnulf har sammen med sine forskerkolleger gjennomført en undersøkelse blant 296 utenlandske bedrifter som har investert for å få innpass i det kinesiske markedet. Bedriftene er rekruttert fra en økonomisk utviklingssone i Wuqing som ligger mellom Beijing og Tianjin.

Resultatene presenteres nå i en artikkel i det tidsskriftet Baltic Journal of Management.

Spørsmål til artikkelen? Andre ting? Kontakt BI Business Review

Kommentarer

Du kan også se alle nyheter her.
BI Business Review

Nyhetsbrev

Meld deg på for oppdaterte nyheter fra BI Business Review!

Meld på