Tap i annonseinntekter og endring i lesevaner gir hodebry for de store mediehusene. Medieviter fra BI tror at avispressen forsvinner om kun fire år.

Amedia er bare en av flere mediekonsern i Norge som satser på nytt og stort på digitale plattformer. Med 2.5 prosent i nedgang hvert år blir konsernet tvunget ut på et nytt marked for å beholde gamle og vinne nye lesere med nye tjenester.

- Det som treffes oss treffer hele bransjen. Våre penger flyter nå over fra papir og til de digitale flatene, sier Pål Nedregotten, utviklingsdirektør i Amedia.

Men det såkalte nye mediehverdagen er ingen enkel oppgave for mediehusene. Blant de er Amedia som helt eller delvis eier 78 lokal- og regionaviser samt tilhørende nettaviser og trykkeri, og lokalradio. Det å få de etablerte leserne over til nettbrett og mobil blir ingen enkel oppgave.

- Kjerneleserne våre er det de som er vokst opp med papir. Vi må være veldig bevisst på de behovene de brukerne har, og faktisk adressere de behovene utdyper Nedregotten. 

Om drøyt fire år kan avis-produksjon fullstendig være erstattet med digitale tjenester, tror Førsteamanuensis, Erik Wilberg, ved Handelshøyskolen BI.

- Den nye mediehverdagen er jo her allerede. Selv om det er godt å holde papiravisen blir denne erstattet med mobilen, sier Wilberg.

Spørsmål til artikkelen? Andre ting? Kontakt BI Business Review

Kommentarer

Du kan også se alle nyheter her.
BI Business Review

Nyhetsbrev

Meld deg på for oppdaterte nyheter fra BI Business Review!

Meld på