Forskere ved BI har gjennomført en studie for å finne ut hva det er som gjør at vi elsker noen land og hvorfor vi misliker andre. Kan mat spille en rolle?
Handelshøyskolen BI på Forskningsdagene
Mat er hovedtema for Forskningsdagene, som er en årlig kunnskapsfestival som arrangeres over hele landet. BIs test «Si det mat» er utviklet for å vise frem noe av det BI forsker på innenfor markedsføring.
Forskere ved BI har gjennomført en studie for å finne ut hva det er som gjøre at vi elsker noen fremmede land og hvorfor vi misliker andre. Kan det tenkes at mat spiller noen rolle? Er det viktig for et land, for eksempel Norge, å bli godt likt i utlandet?
Det er fire faktorer som gjør at vi elsker/liker fremmede land:
1) Vi er glad i landets kultur og natur.
2) Vi er glad i menneskene og hvordan de lever (og spiser).
3) Vi er glad i musikken, språket og underholdning fra landet.
4) Vi setter pris på politikken som utøves.
Studien har også identifisert nordmenns favorittland: Danmark, USA, Sverige, England, Frankrike, Spania og Italia.
Spiller det noen rolle hvilke(t) land vi liker? Ja, det gjør det. Når vi liker et annet land, kjøper vi gjerne produkter og tjenester fra dette landet. Det betyr at maten vi spiser i utlandet er en av flere faktorer som kan få oss til å legge vår elsk på fremmede land. Og når vi liker et fremmed land, er vi tilbøyelig til å velge mat fra dette landet.
For land spiller det derfor en rolle for både konkurranseevne og økonomi å være godt likt i utlandet. Forbrukere kjøper gjerne produkter og tjenester fra land de elsker. De unngår helst å kjøpe produkter fra land de misliker sterkt.
Elsker du pulled pork eller er din middagsfavoritt taco? Eller får du vann i munnen av å tenke på paella? Hvilken nasjonalrett du foretrekker kan si noe om hvilke land du liker.