Norske bedrifter liker å tenke på seg selv som verdensmestere i digitalisering. I virkeligheten ligger vi langt etter.
KRONIKK: Ragnvald Sannes og Espen Andersen om digitalisering
I Norge har 85 prosent av befolkningen koblet seg på internett via mobilen den siste måneden, ifølge Statistisk sentralbyrå, og det er i praksis mobildekning overalt.
Vi bruker apper for å finne ut hvor bussen er og for å betale den, har digital betalingsformidling, elektronisk selvangivelse og Ipad-er i skolen. Så da er vel Norge et av verdens mest digitaliserte land?
Men digitalisering handler ikke om å ha mest mulig teknologi, men om å utnytte den best mulig til å drive effektivt, øke sin konkurransekraft og utnytte nye forretningsmuligheter. Ser man på hva norske bedrifter faktisk gjør her, blir bildet straks noe helt annet - og det er grunn til bekymring.
- Les også: Seks digitale krav til ledere
Nedslående resultater
Sammen med forskere ved MIT i Boston og Handelshögskolan i Stockholm har BIs senter for digitalisering gjennomført en spørreundersøkelse av IT-ledere i store, private bedrifter.
Resultatene er fortsatt under analyse, men den kortfattede oppsummeringen er utvetydig og nokså nedslående for norske (og, for all del, svenske) bedrifter, særlig sammenlignet med amerikanske og asiatiske:
- Norske (og svenske) bedrifter ligger langt etter amerikanske og asiatiske firmaer hva gjelder fremdrift på digitalisering.
- Norske (og svenske, europeiske til en viss grad) toppledere diskuterer i liten grad digitalisering, men overlater teknologi til IT-ledelsen.
- Norske og svenske firmaer bruker mer av sine IT-budsjetter til å vedlikeholde gamle systemer enn til å utvikle nye løsninger.
De pengene man bruker på nyutvikling, er fokusert på kostnadsbesparelser heller enn å øke salg eller skape nye produkter eller forretningsområder
Vi har også gjennomført uformelle undersøkelser av hvordan de norske bedriftene bedømmer sin egen innsats. Da tror de fleste at de ligger svært langt fremme på digitalisering, både hva gjelder teknologianskaffelser og evne til å ta disse i bruk.
Digitalisering er transformasjonen fra at IT er et støtteverktøy i virksomheten til at det er en del av dens DNA. Det betyr at forretningsmodell, organisasjon og prosesser er designet for å utnytte dagens og morgendagens teknologi.
Norske bedrifter er altså i en ganske skummel situasjon - man tror man er fremragende, men ligger i virkeligheten etter. Og bare så det er sagt: Bedriftene er sammenlignbare på tvers av land - den gamle unnskyldningen om Norges spesielle, råvarebaserte næringsstruktur holder ganske enkelt ikke lenger.
Tre mulige forklaringer
Det er vanskelig å forstå hvorfor vi ligger så langt etter - og dette vil kreve mer analyse. Men tre muligheter er: Kostnadsfokus, ledelseskultur, og manglende gjennomføringsevne.
- 1. Kostnadsfokus vises ved at norske bedrifter ser det høye norske kostnadsnivået som den fremste trusselen mot bedriften.
Norske (og svenske) IT-ledere er ensidig opptatt av å kutte kostnader mens amerikanske og asiatiske IT-ledere har et mye bredere fokus som også omfatter digital konkurranse, nye forretningsmodeller og kanalintegrasjon.
Vi bruker IT først og fremst til å gjøre det man allerede gjør, raskere og billigere, fremfor å bli en kilde til nye tjenester eller nye forretningsområder.
Forskjellen kan illustreres ved flyselskapet Norwegian, som først brukte IT til å spare penger ved å legge salg på internett og få folk til å skrive ut boardingpassene sine selv. Dette sparte selskapet mye på, og de fleste norske bedrifter ville gitt seg der, men Norwegian gikk videre.
Selskapet økte først salget ved å gi kundene en lavpriskalender, deretter startet de Bank Norwegian (nye forretningsområder), som i dag er verdt like mye som flyselskapet. De fleste norske bedrifter kommer aldri til steg to og tre i denne utviklingen.
- 2. Ledelseskultur gir seg utslag i at det i norske leder- og styrerom fremdeles er tillatt å kokettere med sine manglende teknologikunnskaper.
Norske (og svenske) ledergrupper bruker vesentlig mindre tid på å diskutere digitalisering enn sine kolleger i Amerika og Asia (10-15 prosent mot 35-40 prosent). Kun et fåtall norske IT-sjefer er medlem av toppledergruppen og møter der bare når man skal behandle IT-budsjettet og nye prosjekter.
Samtidig er mange norske IT-sjefer heller ikke i stand til å kommunisere med toppledelsen og oppfatter seg mer som IT-avdelingens representant inn i ledelsen enn ledelsens agent inn i teknologifunksjonen. Enhver bedrift bør spørre seg om man har riktig styre, ledergruppe og IT-ledelse for å lede virksomheten gjennom en digitaliseringsprosess.
- 3. Gjennomføringsevne handler om at man ikke klarer å få med seg at IT ikke lenger handler om klart definerte kjempeprosjekter med lang horisont, men å ta i bruk eksisterende teknologi som fungerer, og deretter bygge den fort ut etter hvert som man forstår hva kundene liker og teknologien kan gjøre. Et eksempel er Ruter-billett vs. Flexus.
Skal man utvikle digitale ferdigheter må man vekk fra et ensidig kostnadsfokus, etablere en god ledelseskultur for å diskutere digitalisering, samt tørre å gjennomføre mer radikale endringer. Mange norske bedrifter er svært gode på inkrementell forretningsutvikling, men sliter med mer radikal innovasjon.
Dersom man ikke tar grep, vil dine medarbeidere gå på jobb i morgen og gjøre ting slik de gjorde i går.
Digitale ferdigheter = Forretnings- og teknologiforståelse x Vilje og evne til transformasjon
Norge har eksempler på bedrifter med erfaring, innstilling og kunnskaper til å gjøre det godt i en digital konkurranseverden.
Men den jevne norske bedrift - og særlig den jevne norske bedriftsleder - trenger å våkne og forstå at teknologi er et topplederansvar, at man ikke kan analysere seg til digital konkurransekraft, og at man i alle fall ikke kan overlate teknologi til teknologene.
Skal den gjennomsnittlige norske bedrift ta igjen det tapte, må styret og ledelsen begynne å interessere seg for teknologi, gjennomføre noen raske og ambisiøse prosjekter som de kan lære av - og hvis de ikke vil det, snarest trå til side slik at digitalt innfødte ledere får en sjanse før det er for sent.
Dette betyr at man anser teknologi som noe som skal brukes for å gjøre eksisterende aktiviteter mer effektive - og Norges økonomi bedre. Det handler om et effektivt samspill mellom ledergruppe, styre og IT-funksjonen!
Referanse:
Artikkelen er publisert som kronikk i Aftenposten 15. september 2016.
Tekst: Førstelektor Ragnvald Sannes og førsteamanuensis Espen Andersen, Senter for digitalisering ved Handelshøyskolen BI.