- Den beste ideen kan ligge dypt i organisasjonen. Å være klar over det, og åpen for det, er en viktig del av god ledelse, sier professor Ragnhild Kvålshaugen.
- Den beste ideen kan ligge dypt i organisasjonen. Å være klar over det, og åpen for det, er en viktig del av god ledelse.
Da Professor Ragnhild Kvålshaugen fikk muligheten til å ta en pause fra jobben og ta en mastergrad på heltid, var hun ikke i tvil om hva hun ville gjøre med fremtiden sin.
- Jeg er fra Valdres. Jeg er første generasjon i min familie som har valgt en akademisk karriere. Jeg var så heldig å ha fantastiske lærere på videregående og det var deres oppmuntring og veiledning som førte til at jeg gjorde det ganske bra.
Vokste du opp i en familie med akademikere?
Nei, langt ifra. Jeg er fra Valdres. Jeg er første generasjon i min familie som har valgt en akademisk karriere. Jeg var så heldig å ha fantastiske lærere på videregående og det var deres oppmuntring og veiledning som førte til at jeg gjorde det ganske bra. Det var det som gjorde utslaget. Jeg hadde også en grandtante og grandonkel som innprentet i meg hvor viktig det er å bruke evnene sine.
En skal aldri undervurdere gode lærere.
Nei! Og på Fagernes videregående hadde vi mange [nå: Valdres vidaregående skule].
Leste du mye?
Ja, jeg gjorde nok det. Og jeg syntes i grunnen alltid at det var gøy på skolen. Jeg fulgte med på nyhetene, leste avisene og politisk historie.
Når begynte du å peile deg inn på den veien du har valgt?
Jeg studerte statsvitenskap ved Universitetet i Oslo, Blindern. Dette var på midten av 80-tallet, og statsvitenskap var i vinden. Andelen lærere pr. student var svært utilfredsstillende. Vi fikk simpelthen ikke nok veiledning. To av vennene mine og jeg bestemte oss for å se oss om etter noe annet, og en av dem kom tilfeldigvis over BIs program i økonomi og administrasjon. Jeg ble hekta med en gang.
Du tok en bachelorgrad – og begynte å jobbe like etterpå?
Jeg følte at det var det jeg burde gjøre. Jeg begynte å jobbe for Bankakademiet. Det var en skole for bank- og finansutdanning, som senere ble slått sammen med BI. Der fikk jeg personlig veiledning fra en fantastisk sjef, Henri Werring. Han så hva jeg kunne utrette, hadde tro på meg og ga meg mange muligheter. Han gjorde at jeg selv fikk lyst til å bli lærer. Jeg studerte ved BI samtidig som jeg jobbet heltid for Bankakademiet. Da jeg fikk muligheten til å ta en pause fra jobben og ta en mastergrad på heltid, var jeg ikke i tvil om hva jeg ville. Økonomi og bedriftsøkonomi var det jeg brant for, og jeg ønsket å spesialisere meg i strategi.
Og igjen fikk du en god lærer?
Ja, professor Bente Løwendahl. Hun var veldig innstilt på at jeg skulle ta en doktorgrad. Jeg fullførte mastergraden i 1994, og skulle ha mitt andre barn. Jeg tenkte: aldri i livet! Jeg hadde en familie å ta meg av, jeg hadde ikke tid. Men Bente var veldig overbevisende og ga meg mye støtte, så til slutt søkte jeg om stipend, og til min store overraskelse så fikk jeg det.
Så begynte du å studere ved Handelshøjskolen i København?
Ja, det gjorde jeg inntil BI fikk sitt eget doktorgradsprogram. Bente ble veilederen min og jeg brukte to år og ti måneder på å skrive min doktorgradsavhandling. Deretter fikk jeg tilbud om et vikariat som førsteamanuensis på BI.
Hva var det med BI som gjorde at du ville bli der?
Før det første var Peter Lorange der! [tidligere rektor ved IMD, grunnlegger av Lorange Institute of Business Zurich, mottaker av seks æresdoktorgrader] Strategi var et relativt nytt fagfelt i Norge, det var ikke et veletablert fagfelt her. BI ble et kontaktpunkt for faget. Det foregikk mye interessant forskning, en følte en var en del av et internasjonalt forskningsmiljø. Det var veldig spennende.