Professor Line Lervik- Olsen begynte å jobbe på hotell da hun var 18. I dag er hun ekspert innen markedsføring og innovasjon i servicebransjen.
Professor Line Lervik- Olsen begynte å jobbe på hotell da hun var 18. I dag er hun ekspert innen markedsføring og innovasjon i servicebransjen.
- Akkurat nå ser vi en del veldig sterke trender. En trend er at vi alltid er pålogget. En annen er at vi ønsker avkastning på tiden vi investerer i noe. Vi blir også mer og mer mobile, vi flytter mer og tar flere ferier.
Du er en av de få som faktisk er født i Oslo.
– Ja jeg er født der, men har bodd mange forskjellige steder. Vi begynte å flytte da jeg var fire og et halvt år: Vi bodde i Fetsund i ett år, og flyttet så til Skei i Jølster. Det gjorde meg til Oslojente med nynorsk som skriftspråk. Faren min var lærer og ble rektor der da han var 29. Mor var sykepleier. Etter fire år flyttet vi til Oppland. Da jeg fylte 18 dro jeg tilbake til Oslo. Jeg ville hjem.
Og du begynte å jobbe med en gang?
– Ja, på Hotell Gabelshus i Oslo. Jeg hadde hatt helgejobb siden jeg var 15, og bestemte meg for å ta et friår for å finne ut hva jeg ønsket å gjøre. Etter tre måneder meldte jeg meg faktisk på et kelnerkurs på deltid.
Å være kelner høres slitsomt ut.
– Ja, men utrolig gøy når du er ung nok for jobben. Jeg hadde det kjempegøy, men etter en stund innså jeg at jeg ville bli restaurantsjef. Jeg begynte på skolen, og så flyttet rektor meg over til hotell-ledelse. Jeg hadde ikke noe særlig valg, ler Line. - Etter tre år på Norsk hotellhøgskole i Stavanger begynte jeg på et Master-program, som ga meg ett år i Miami ved Florida International University.
– Jeg tok bl.a. et kurs i fast food-ledelse med en av grunnleggerne av Burger King – før jeg dro tilbake til Stavanger og gjorde meg ferdig med mastergraden i hospitality-ledelse. Deretter var jeg to år på Høgskolen i Finnmark i Alta [nå Universitetet i Tromsø], der jeg underviste sammen med min romkamerat fra Miami.
Det var stor temperaturforskjell.
– Ja, men det som var fascinerende, var at Miami og Alta hadde en del til felles, som en avslappet holdning og forholdet til tid.
Har du alltid følt deg tiltrukket av den akademiske verden?
– Ja. Etter to år søkte jeg på et forskningsstipend her på BI, ved Norsk kundebarometer. Jeg fikk det og hadde mindre enn en måned på å finne meg en leilighet i Oslo. Mamma sendte inn vinnersøknaden mens jeg var på U2-konsert. Det er tjue år siden nå, og siden det har jeg holdt meg på BI, utenom et utrolig morsomt år som gjestedoktorgradsstudent i Ann Arbor, ved University of Michigan Business School. Å ja, og så tilbrakte jeg tre måneder ved Stanford i 2010, som en del av Scancorprogrammet (Scandinavian Consortium of Organizational Research). Så jeg har tilbrakt tid både på den amerikanske øst- og vestkysten, og i Midtvesten også.
Din akademiske karriere falt i stor grad sammen med fremveksten av internett. Hva har internett, og senere sosiale medier, hatt å si for markedsføring?
– Først og fremst må jeg si at som student ga det meg mange muligheter som f.eks. tilgang til databaser. Det er et fantastisk verktøy. Når det gjelder hvilken innvirkning det har hatt på markedsføring og kunder, så er dette ett av mine forskningsfelt. Det har vært et enormt paradigmeskift, så enormt at det er lett for å bli overveldet.
Det er også i stadig forandring?
– Akkurat nå er det en del veldig sterke trender. En er at vi alltid er pålogget. Hvilke konsekvenser har det? En annen er at vi ønsker avkastning på tiden vi investerer i noe. En tredje: Vi blir mer og mer mobile, vi flytter mer og tar flere ferier. En fjerde er økt bevissthet rundt bærekraft.
Er det en seismisk endring?
– Det er ikke tvil om at ny teknologi har hatt stor innvirkning, men jeg tror at når støvet har lagt seg, vil vi sitte igjen med mer eller mindre de samme prinsippene. Verden har blitt mer 24/7. Men de grunnleggende prinsippene for kommunikasjon og markedsføring vil være de samme. At internett har blitt en del av vår verktøykasse, føles ganske naturlig for meg.
Har internett gjort det lettere for folk å klage?
– Ja, absolutt. Da jeg jobbet i hotellnæringen på 80-tallet, var forholdet vårt til service ganske teoretisk. Det var kanskje gratis kaffe. Vi hadde ikke de rette forutsetningene for å håndtere klager. En kunne høre servicepersonell si: «Bare skriv til avisa da, og ikke kom tilbake!» Vi har kommet langt siden det. Kundetilfredsheten i Norge i dag er på rundt 72 på en skala fra 0 til 100. Det er ganske bra, men det er enda mye igjen å lære, og generelt sett har norske selskaper stort potensiale når det gjelder å håndtere klager.