Bedriftenes arbeid med bærekraft beveger seg fra å redusere risiko for skandaler og tragedier til å utvikle nye forretningsmuligheter, skriver professor Caroline D. Ditlev-Simonsen.
Bærekraft og bærekraftmålene kommer stadig høyere opp på bedrifters agenda. Mens dette for 20 år siden var noe miljøentusiaster var opptatt av, må alle bedrifter i dag forholde seg til bærekraft og samfunnsansvar. Grønne- og bærekrafts aksjer og ESG er i vinden blant investorer.
I utgangspunktet var bedrifters samfunnsansvar knyttet til å unngå kritikk og skandaler – altså risikoreduksjon. Telenorsaken om barnearbeid under farlige forhold, kollaps av Rana Plaza bygget i Bangladesh der lokal-ansatte sydde klær til oss under dårlige forhold og dårlig lønn og VW som tukler med utslippsteknologien for å få lavere NOx utslipp på tester, har fått bedrifter til å skjerpe seg. Forskning viser at de selskapene som var de mest kritiserte også var de som publiserte de mest omfattende samfunnsansvar og bærekrafts rapportene om hvor «flinke» de var – i etterkant.
Fra risikoreduksjon til forretningsmuligheter
De senere årene har vi sett at bedrifters fokus på samfunnsansvar har beveget seg fra å tenke risikoreduksjon, unngå skandaler og tragedier, til nye forretningsmuligheter. Det er her mulighetene for realisering av bærekraft i et lenger perspektiv ligger.
En måte å vurdere bedriftens arbeid med samfunnsansvar for bærekraftig utvikling på er å måle ulike faser å plassere bedriften i forhold til. En slik fase-modell var utviklet allerede på 70-tallet av Ian Wilson med fokus på bedrifters respons-strategi, og utvidet forhold til samfunnet.
Modellen, eller stigen, tar for seg ulike strategier for bærekraft. Første steg er å bli oppmerksom på forholdene (Reaction), deretter til forsvar (Defense), tilpasning (Accommodation) for så gå utover tema og legge seg i forkant (Proaction). Denne modellen har blitt re-lansert i ulike versjoner over flere år, men konseptet er fremdeles det samme; fra reaktiv til proaktiv holdning. En ting den originale modellen ikke inkluderer, er steget før Reaction, altså Uvitenhet. Uvitenhet reflekterer at bedriften ikke er klar over problemet eller muligheten som ligger latent. Det er kanskje fra dette ståstedet de største mulighetene kan identifiseres.