Skal vi opprettholde norsk næringslivs konkurransekraft, skape morgendagens eksporteventyr og bli et bærekraftig samfunn, trenger vi alle gode ideer. Også gründerideene utviklet av kvinner.
Sammen med Tine Austvoll Jensen, administrerende direktør for Google Norge og Heidi Wiig, professor i Innovasjon på BI snakker vi om utfordringer kvinnelige gründere står ovenfor, og hva som kan bidra til at flere kvinner velger startup-veien.
Derfor må flere kvinner ta gründerspranget
Norge trenger flere gründere. Noen som tør å ta sats og prøve noe nytt. Som har en knakende god idé. Og som i tillegg har drivkraften og pågangsmotet til å sette ideen ut i livet.
Men kvinnelige grundere utgjør kun 21% av de som starter aksjeselskaper i Norge i følge tall fra SSB. Og blant virksomhetene som inngår i porteføljen til såkorn- og ventureselskapene i Norge utgjør kvinnelige gründere kun 4 %. Det er alarmerende lite. Når vi vet at mangfold er viktig for å skape de beste løsningene, er det åpenbart at flere kvinner må ta en aktiv rolle i etableringen av nye bedrifter.
Selv om vi bor i et av verdens mest likestilte land, er det altså likevel noe som stopper kvinnene.
Rollemodeller og nettverk
Hva skal til for at flere kvinner blir gründere?
I samarbeid med Oda, Sheconomy og Digital Norway, har Google Norge satt i gang #WeStart, et inkubatorprogram for kvinnelige gründere. Ved å hjelpe kvinner i utviklingen av sine selskaper, ønsker Google løfte frem flere kvinnelige rollemodeller, som igjen kan inspirere flere kvinner til å starte virksomheter.
Dessuten er det å sørge for at kvinner får tilgang til nettverk og kapital også viktig, om kvinner skal lykkes med å bygge fremtidens vekstbedrifter. Professor Heidi Wiig, som har forsket på kvinnelige entreprenører i Kina, ser at digitalisering kan hjelpe flere kvinner til å starte opp.
Lytt til Oppgradert-episoden og hør om:
- Hva stopper kvinner fra å starte selskaper?
- Slik bidrar digitalisering til flere kvinnelige gründere
- Hvordan bygge selvtilliten som trengs til å satse på gründerskap?