-
Næringsliv

Vi trenger flere kvinnelige gründere

8. mars 2022

Heidi Wiig

Lytt til podcast - Norge har færre kvinnelige grundere enn andre europeiske land. Hva skal til for at flere kvinner tar gründerspranget?

Skal vi opprettholde norsk næringslivs konkurransekraft, skape morgendagens eksporteventyr og bli et bærekraftig samfunn, trenger vi alle gode ideer. Også gründerideene utviklet av kvinner.  

Sammen med Tine Austvoll Jensen, administrerende direktør for Google Norge og Heidi Wiig, professor i Innovasjon på BI snakker vi om utfordringer kvinnelige gründere står ovenfor, og hva som kan bidra til at flere kvinner velger startup-veien.

Derfor må flere kvinner ta gründerspranget 

Norge trenger flere gründere. Noen som tør å ta sats og prøve noe nytt. Som har en knakende god idé. Og som i tillegg har drivkraften og pågangsmotet til å sette ideen ut i livet. 

Men kvinnelige grundere utgjør kun 21% av de som starter aksjeselskaper i Norge i følge tall fra SSB. Og blant virksomhetene som inngår i porteføljen til såkorn- og ventureselskapene i Norge utgjør kvinnelige gründere kun 4 %. Det er alarmerende lite. Når vi vet at mangfold er viktig for å skape de beste løsningene, er det åpenbart at flere kvinner må ta en aktiv rolle i etableringen av nye bedrifter.

Selv om vi bor i et av verdens mest likestilte land, er det altså likevel noe som stopper kvinnene.

Rollemodeller og nettverk 

Hva skal til for at flere kvinner blir gründere?

I samarbeid med Oda, Sheconomy og Digital Norway, har Google Norge satt i gang #WeStart, et inkubatorprogram for kvinnelige gründere. Ved å hjelpe kvinner i utviklingen av sine selskaper, ønsker Google løfte frem flere kvinnelige rollemodeller, som igjen kan inspirere flere kvinner til å starte virksomheter.

Dessuten er det å sørge for at kvinner får tilgang til nettverk og kapital også viktig, om kvinner skal lykkes med å bygge fremtidens vekstbedrifter. Professor Heidi Wiig, som har forsket på kvinnelige entreprenører i Kina, ser at digitalisering kan hjelpe flere kvinner til å starte opp.

Lytt til Oppgradert-episoden og hør om:

-          Hva stopper kvinner fra å starte selskaper?

-          Slik bidrar digitalisering til flere kvinnelige gründere

-          Hvordan bygge selvtilliten som trengs til å satse på gründerskap?

 

Tine Austvoll Jensen

Tine Austvoll Jensen, administrerende direktør i Google Norge, har tatt initiativ til å starte Google veksthus WeStart, en inkubator for kvinnelige gründere.

Heidi Wiig

Heidi Wiig er professor i innovasjon og har forsket på hvordan digitalisering muliggjør gründerskap for kvinner i Kina.

Bli smartere med Oppgradert

Flinke folk forklarer verden ved hjelp av forskning.

BI-studentene Marte og Gloria har tatt oppdraget med å finne ut hvordan forskning blir brukt ute i verden, slik at alt det du ikke vet, men lurer på, blir besvart. Vi snakker med forskere og eksperter fra ulike sektorer og bransjer.

Du finner alle episodene her

 

;

Kommentarer

Du kan også se alle nyheter her.
BI Business Review

Nyhetsbrev

Meld deg på for oppdaterte nyheter fra BI Business Review!

Meld på