Medarbeidere blir ikke lykkeligere av å bytte jobb. Ledere og medarbeidere som ønsker seg bort bør oppmuntres til å slutte.
Det kan være mange ulike grunner til å bytte jobb, men grunnleggende sett handler det om et ønske om å få en jobb man trives bedre med. Denne trivselen kan handle om innholdet i jobben, sjefen, tiden det tar å komme seg til og fra jobben, lønnsbetingelser og fleksibilitet i forbindelse med for eksempel arbeidstid og muligheter for hjemmekontor.
Et Google-søk på «bør jeg bytte jobb» gir 857.000 treff og mot slutten på sommerferien blir tematikken bredt dekket i aviser og på sosiale medier. Hyppige jobbytter er vanligere og mer rasjonelt i begynnelsen av en karriere. I den første og de første jobbene etter utdannelsen har man mindre erfaring og kunnskap og prøving og feiling kan derfor gi verdifull informasjon om hvilken type jobb og organisasjon man trives best i, men det gjør ikke at man trives bedre.
Honeymoon-hangover
Funn fra tidsseriedata fra Storbritannia og Australia viser at man opplever en «honeymoon-hangover-effekt». Man opplever en økning i jobbtrivsel som etter kort tid går tilbake til nivået før jobbyttet. En slik effekt er veletablert fra tidligere studier. Det er som er nytt i denne studien er at man har undersøkt flere jobbytter hvor honeymoon-hangover-effekten øker for hvert jobbytte. Trivselen øker mer for hvert bytte, men nedturen blir tilsvarende stor. Dette skjer til tross for at både opplevd jobbkvalitet og lønn øker for hvert jobbytte. Den mest sannsynlige forklaringen på disse funnene er at forventningene øker parallelt med bedre jobber.
For å redusere frafallet av medarbeidere som er tidlig i karriereløpet bør organisasjoner legge til rette for en attraktiv karriereutvikling. Men hverken den enkelte medarbeider eller ledere bør forvente at trivselen øker over tid, bortsett fra en midlertidig topp i en kortere periode. Slike realistiske forventninger kan forhindre at ledere i organisasjoner bruker uforholdsmessig mye tid og ressurser i et forsøk på å beholde såkalte motvillige stayers, de som ønsker å forlate organisasjonen, men av ulike grunner ikke gjør det.
At medarbeidere i begynnelsen av karrieren velger å slutte utgjør en betydelig kostnad forbundet med rekruttering og tiden det tar før en ny medarbeider har funnet seg til rette og når sitt naturlige produktivitetsnivå. Det er derfor naturlig at organisasjoner har strategier og planer for å beholde grupper av medarbeidere, som f.eks. de nyansatte, spesielt produktive enkeltmedarbeidere eller ledere.