Ledelse av tjenesteutvikling
Opplever du det som krevende å utvikle helsetjenester der pasientenes og brukernes opplevelser er i fokus? Dette programmet skal utvikle kompetente ledere som kan bidra til å løse sentrale utfordringer i helsesektoren.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 30
- Oslo
- Se timeplan
Om programmet
Det å utvikle helsetjenester der pasientenes og brukernes opplevelser er i fokus kan være krevende. Spesielt i en sektor der helseprofesjonens vurderinger ofte har vært dominerende, og samarbeid innad i og på tvers av organisasjoner av ulike årsaker har vært utfordrende.
Helsedirektoratet har i samarbeid med KS gitt Handelshøyskolen BI i oppdrag å levere dette programmet. Nasjonal lederutdanning for primærhelsetjenesten er et sentralt tiltak i Kompetanseløft 2025. Det er regjeringens plan for rekruttering, kompetanseheving og fagutvikling for 2021 - 2025.
Hva lærer du?
- Utvikle kunnskap om strategier for å tilrettelegge for utviklings- og innovasjonsarbeid samt om ledelse av prosjekter, endring og team, og tenke helhetlig rundt utvikling av både organisasjoner og systemer.
- Gjennom ledelsesutvikling trenes du i å gjenkjenne utfordringer og anvende forskningsbaserte verktøy innenfor tjenestedesign og tjenesteutvikling. Verktøyene benyttes til å identifisere, utvikle og utnytte ditt handlingsrom for å kunne gjennomføre utviklingsarbeid i egen virksomhet.
- Gjennom praktisk erfaring utvikle kommunikasjonsferdigheter i prosessen med tjenesteutvikling og får evnen til å bruke ulike relevante former for visualisering og prototyping.
- Utvikle kompetanse i å belyse helseutfordringer, prioritere helsetiltak og pilotere innovasjons- og utviklingsprosjekter.
- Reflektere over hvorvidt egne ledelsesferdigheter, team og organisasjon tilrettelegger for kontinuerlig utvikling, endring og innovasjon.
Hvem passer programmet for?
Programmet er for ledere med personal- og økonomiansvar i kommunale helse- og omsorgstjenester og fylkeskommunale tannhelsetjenester som rapporterer til kommunalsjef/kommunaldirektør/virksomhetsleder eller fylkestannlegenivået.
Det er kun anledning til å ta enten Ledelse av tjenesteutvikling eller Helseledelse. Målgruppen er den samme for begge masterprogrammene og Helsedirektoratet dekker deltakelse på kun ett program.
"Framtidens helseutfordringer må møtes med kunnskap og innovasjon. Vi må endre tankesettene og handlingene våre. Ledelse av tjenesteutvikling har gitt oss kunnskap og verktøy til å initiere, lede og gjennomføre innovasjonsprosesser."
"Som leder innenfor helse opplever jeg stadig endringer. Programmet ga meg mulighet og tid til å reflektere over egen ledelse, samt gode verktøy jeg kan bruke for å få ansatte med på laget. Studiet er lagt opp slik at man får mye erfaringsutvekslinger og kunnskap fra de andre lederne på studiet."
Programmets samlinger
-
Introduksjon til hvordan ledere kan arbeide for å mobilisere og ansvarliggjøre medarbeidere i utviklingsprosesser, hva tjenester, tjenesteutvikling og metodevurderinger i helsesektoren er, og hvordan man kan generere og systematisere brukerinnsikt og prioritere helsetiltak. Skape forståelse av hva ledelse innebærer og ansvarliggjøre den enkelte til å ta rollen som leder.
-
Hvordan gjennomføre tjenesteutvikling som er behovsrettet ved hjelp av brukerundersøkelser, konseptutvikling og konsepttesting. Presentasjoner av ulike verktøy og metoder for tjenesteutvikling. Tematisere hvordan man som leder kan etablere reflekterende praksis i virksomheten. For å kunne lede medarbeidere gjennom prosesser er det viktig at deltakerne på programmet selv vet hvilken innsats, ressurser og kompetanser de ulike aktiviteter og verktøy krever.
-
Fordypning og videreføring av hvordan man arbeider på tvers av grenser (fysiske, organisatoriske, faglige og relasjonelle) for utvikling av løsningsforslag og generering av ideer. Samlingen legger vekt på rollen til fysisk og visuelle metoder og bruk av analyse- og beslutningsverktøy for å fasilitere tjenesteutviklingen. En innføring i hva som menes med offentlige anskaffelser for innovasjon og hva dette betyr for muligheten til å utvikle nye tjenester.
-
«Jeg og mitt lederskap!» i tre deler:
1) Det værende lederskapet handler om hvilke nøkkelhendelser i livet som har påvirket ens verdier, hvordan en føler, tenker og handler som leder?
2) Det samskapende lederskapet, som handler om hvordan man skaper mening sammen med de en samhandler med.
3) Det lekende lederskapet, som handler om å prioritere utforsking foran effektivitet, og gi friheten til å prøve ut nye måter å tenke og handle på. -
Sentrale temaer er lederskapsutøvelse i møte med interessemotsetninger, målkonflikter, mangel på fremdrift til tross for positive oppfatninger i virksomheten. Hvordan kan man gjennom praktisk lederskapsutøvelse spille på positive drivkrefter i virksomheten for å lykkes med tjenesteutviklingsinitiativ? Herunder mobilisering av kollektivt lederskap, gode beslutningsprosesser som kan støtte fremdrift og hvordan man som leder viser tillit og støtter medarbeiderne i endringsprosesser.
-
Betydningen av å tenke helhetlig og systemisk når man arbeider med tjenesteutvikling. Videre vil man lære om utfordringer og barrierer mot tjenesteinnovasjon som kan oppstå i et kunde- og leverandørsamarbeid og hvordan disse kan håndteres. Siste mappeinnlevering presenteres på samlingen slik at deltagerne kan få tilbakemeldinger og bidra til hverandres læring.
Forelesere
Kari Jorunn Kværner
Lars Witell
Tord Fagerheim Mortensen
Kursansvarlige
Nina Veflen
Bjørn Erik Mørk
Praktisk informasjon
-
Programmet omfatter seks samlinger på 3-4 hele dager. Fem av samlingene gjennomføres på campus og en samling gjennomføres eksternt.
På samtlige samlinger er det en kombinasjon av forelesninger med diskusjoner i plenum, gruppe- og prosessarbeid. Dette er vesentlig for utviklingen av evnen til refleksjon og for å kunne prestere godt både på mappeevalueringene så vel som prosjektoppgaven. Det skapes også relasjoner på tvers av kommuner, fylker og yrkesprofesjoner som er viktige i dette studiet.
Det er en forventning om at alle som går på programmet er tilstede og bidrar aktivt på samlinger.
-
Lederprogrammet ved Handelshøyskolen BI er på oppdrag av Helsedirektoratet. KS er samarbeidspart i programmet.
Programmet er på masternivå, gjennomføres på deltid og skal kunne kombineres med fulltidsjobb. Utdanningen gir 30 studiepoeng ved bestått eksamen.
Studentene evalueres gjennom en prosjektoppgave som teller 60% av totalkarakteren, og en individuell mappeevaluering som teller 40% av karakteren med muntlig presentasjon på siste samling. Prosjektoppgaven skal i utgangspunktet skrives i grupper på to-tre personer. Kun unntaksvis vil den kunne skrives av en deltager alene. Alle eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.
-
Programmet starter i august/september og avsluttes med eksamen i mai/juni. Det arrangeres seks studiesamlinger, hver på 3-4 hele dager. En av seks samlinger gjennomføres eksternt.
-
Studieavgiften er dekket av Helsedirektoratet. Deltakerne må selv dekke kostnader til reise, opphold og pensum. Det må også påregnes kostnader til reise og opphold i forbindelse med ekstern samling. Studieåret 2023/2024 var kostnaden på ekstern samling ca. 9000,-.
Det oppfordres til å søke OU midler i god tid før studiestart. Vær oppmerksom på bestemmelser for søknad om og tildeling av OU midler for din kommune.
-
Formelle opptakskrav på masterstudiet er bachelor eller tilsvarende på minimum 180 studiepoeng, over 25 år og minimum fire års arbeidserfaring. Se for øvrig under "hvem passer programmet for".
Slik søker du
Vi åpner opp for søknader 1. februar.
Før du får tilgang til å søke på programmet Ledelse av tjenesteutvikling for primærhelsetjenesten må du fylle ut et bakgrunnsskjema.
Merk at både skjema og søknad må være innsendt for at vi skal kunne vurdere deg for opptak. Søknadsfristen er 15. mars.
Husk å ha dette klart før du registrerer din søknad:
Komplett vitnemål på fullført bachelorgrad tilsvarende 180 studiepoeng, arbeidsattest som dokumenterer fire års arbeidserfaring fulltid og CV. Vennligst les gjennom opptakskravene før du registrerer søknaden din.
Før studieplasser kan tildeles må vi gå i gjennom alle søknader som har kommet inn. Antall studieplasser reguleres gjennom tildeling av midler fra statsbudsjettet. Det er derfor en grundig opptaksprosess i samarbeid med oppdragsgiverne. Svar på søknaden din kommer etter opptaksmøtet med KS og Helsedirektoratet hvor studieplasser blir tildelt medio juni.
Bredt tilbud av tilpassede kurs
BI har et bredt tilbud av programmer med studiepoeng tilpasset helsesektorens behov for kompetanse, både på bachelor- og masternivå. BI har og kortere skreddersydde kurs uten studiepoeng.
Timeplan
Oslo: Gjennomføring høst 2024/vår 2025
1. samling: 24.09 - 27.09
2. samling: 04.11 - 06.11
3. samling: 04.12 -06.12
4. samling: 03.02 - 05.02 2025 Ekstern samling
5. samling: 17.03 - 19.03
6. samling: 28.04 - 30.04
Vi tar forbehold ved endringer i timeplanen.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 30
- Oslo