Ledelse av tjenesteutvikling
Dette masterprogrammet i ledelse av tjenesteutvikling skal utvikle kompetente og reflekterte ledere som i tett samarbeid med andre kan bidra til å løse sentrale utfordringer i helsesektoren.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 30
- Oslo
- Se timeplan
OM PROGRAMMET
Det å utvikle helsetjenester der pasientenes og brukernes opplevelser er i fokus kan være krevende. Spesielt i en sektor der helseprofesjonens vurderinger ofte har vært dominerende, og samarbeid innad i og på tvers av organisasjoner av ulike årsaker har vært utfordrende. Programmet tematiserer viktigheten av å tenke helhetlig og systemisk når man kontinuerlig skal arbeide med tjenesteutvikling, og hvordan ledere kan bidra i prosjekter, team og endringsprosesser.
Ledere vil bli introdusert til hvordan de gjennom å kombinere teorier, metoder og verktøy innen ledelse og tjenesteutvikling kan bidra til utvikling av seg selv som ledere, organisasjonen de leder og helse- og omsorgssektoren.
Etter endt program har deltagerne tilnærmet seg kunnskap om og erfaringer med hvordan man kan lede kontinuerlig arbeid med tjenesteutvikling, samt tilegne seg nødvendige ferdigheter for å kunne gjennomføre hele tjenesteutviklingsprosjekter i samarbeid med ulike yrkesgrupper, brukere, pårørende og andre organisasjoner.
HVEM PASSER PROGRAMMET FOR?
Målgruppen er ledere med personal- og økonomiansvar i kommunale helse- og omsorgstjenester og fylkeskommunale tannhelsetjenester som rapporterer til kommunalsjef/kommunaldirektør/virksomhetsleder eller fylkestannlegenivået.
Dette er for eksempel ledere av hjemmebaserte omsorgstjenester, sykehjem, psykisk helse- og rustjenester, miljøarbeidertjenester, habilitering- og rehabiliteringstjenester, helsestasjon- og skolehelsetjenesten, legetjenester og tannhelsetjenester.
Ledergrupper fra samme kommune vil ha stort utbytte av å gjennomføre utdanningen samtidig.
Det er kun anledning til å ta enten Ledelse av tjenesteutvikling eller Helseledelse | BI. Målgruppen er den samme for begge masterprogrammene og Helsedirektoratet dekker deltakelse på kun ett program. Målsettingen med disse programmene er å gi den bredden av lederkompetanse som helsesektoren trenger for å imøtekomme forskrifter og dagens krav om behov for tjenesteutvikling.
"Framtidens helseutfordringer må møtes med kunnskap og innovasjon. Vi må endre tankesettene og handlingene våre. Ledelse av tjenesteutvikling har gitt oss kunnskap og verktøy til å initiere, lede og gjennomføre innovasjonsprosesser."
"Som leder innenfor helse opplever jeg stadig endringer. Ved å gå Ledelse av tjenesteutvikling har jeg mulighet til å kombinere full jobb med skole. Her får jeg mulighet og tid til å reflektere over egen ledelse, samt gode verktøy jeg kan bruke for å få ansatte med på laget. Studiet er lagt opp slik at jeg får mye erfaringsutvekslinger og kunnskap fra de andre lederne på studiet."
HVA LÆRER DU?
Deltagerne skal tilegne seg kunnskap om forskningsfronten innen ledelse av tjenesteutvikling. Til forskjell fra mer tradisjonelle programmer har dette programmet som ambisjon å sette i gang prosesser som innebærer kontinuerlig utvikling av både det individuelle og kollektive lederskapet i den daglige virksomheten gjennom programmets forløp, og gjøre disse prosessene til kjernen i programmet.
PROGRAMMETS LÆRINGSMÅL
Programmet har definerte læringsmål knyttet til kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Kort oppsummert er sentrale aspekter av det du vil lære følgende:
- Du vil utvikle kunnskap om strategier for å tilrettelegge for utviklings- og innovasjonsarbeid samt om ledelse av prosjekter, endring og team, og få forståelse av hvordan utvikle samhandlingskvalitet og tenke helhetlig rundt utvikling av både organisasjoner og systemer.
- Gjennom ledelsesutvikling trenes du i å gjenkjenne ledelsesfaglige utfordringer og anvende nyere forskningsbaserte perspektiver, modeller og verktøy innenfor tjenestedesign og tjenesteutvikling til å identifisere, utvikle og utnytte ditt handlingsrom for å kunne gjennomføre utviklingsarbeid i egen virksomhet.
- Du vil gjennom praktisk erfaring utvikle kommunikasjonsferdigheter i prosessen med tjenesteutvikling og får evnen til å bruke ulike relevante former for visualisering og prototyping.
- Du vil utvikle kompetanse i å belyse helseutfordringer, prioritere helsetiltak og pilotere innovasjons- og utviklingsprosjekter som inkluderer å utvikle en konstruktiv kritisk reflekterende tankegang om egnetheten av ulike faglige tilnærminger samt reflektere over hvorvidt egne ledelsesferdigheter, team og organisasjon tilrettelegger for kontinuerlig utvikling, endring og innovasjon
En komplett oversikt over læringsmål vil du få i en kursbeskrivelse når du tatt opp i programmet.
EMNEOVERSIKT
Undervisningen vil gis av forskere som representerer den internasjonale forskningsfronten innenfor disse temaene. Flere av foreleserne har mange års erfaring med undervisning og veiledning innenfor primærhelsetjenesten så vel som fra spesialisthelsetjenesten. I tillegg er programmet et samarbeid med fageksperter som har erfaring med ledelse av tjenestedesign i helsesektoren.
Programmet består av seks tematisk organiserte moduler, der tematiseringen av helse- og omsorgssektorens utfordringer binder temaene sammen på tvers av modulene.
Samling 1: Innovasjon, tjenesteutvikling og lederskap
Samling 2: Prioritering, behovsrettet tjenesteutvikling og teaming
Samling 3: Kreativitet, løsningsforslag og beslutningsverktøy
Samling 4: Dypdykk i deg som leder
Samling 5: Praktisk utøvelse av lederskap
Samling 6: Helhetlig og systemisk arbeid med tjenesteutvikling
OM GJENNOMFØRING
På samtlige samlinger er det en kombinasjon av forelesninger med diskusjoner i plenum, gruppe- og prosessarbeid. Dette er vesentlig for utviklingen av evnen til refleksjon og for å kunne prestere godt både på mappeevalueringene så vel som prosjektoppgaven. Det skapes også relasjoner på tvers av kommuner, fylker og yrkesprofesjoner som er viktige i dette studiet.
Det er en forventning om at alle som går på programmet er tilstede og bidrar aktivt på samlinger.
Kursansvarlige


Nina Veflen


Bjørn Erik Mørk
Klasseansvarlig


Kari Jorunn Kværner
Praktisk informasjon
-
Lederprogrammet ved Handelshøyskolen BI er på oppdrag av Helsedirektoratet. KS er samarbeidspart i programmet.
Programmet er på masternivå, gjennomføres på deltid og skal kunne kombineres med fulltidsjobb. Utdanningen gir 30 studiepoeng ved bestått eksamen.
Studentene evalueres gjennom en prosjektoppgave som teller 60% av totalkarakteren, og en individuell mappeevaluering som teller 40% av karakteren med muntlig presentasjon på siste samling. Prosjektoppgaven skal i utgangspunktet skrives i grupper på to-tre personer. Kun unntaksvis vil den kunne skrives av en deltager alene. Alle eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.
-
Programmet starter i august/september og avsluttes med eksamen i mai/juni. Det arrangeres seks studiesamlinger, hver på 3-4 hele dager. En av seks samlinger gjennomføres eksternt.
Studieåret 2023/2024 vil vi ha gjennomføring med en klasse i Oslo.
-
Studieavgiften er dekket av Helsedirektoratet. Deltakerne må selv dekke kostnader til reise, opphold og pensum. Det må også påregnes kostnader til reise og opphold i forbindelse med ekstern samling.
-
Formelle opptakskrav på masterstudiet er bachelor eller tilsvarende på minimum 180 studiepoeng, over 25 år og minimum fire års arbeidserfaring. Se for øvrig målgruppekriterier, hvem passer programmet for.
-
Før du får tilgang til å søke på programmet Ledelse av tjenesteutvikling må du fylle ut et bakgrunnsskjema.
Merk at både skjema og søknad må være innsendt for at vi skal kunne vurdere deg for opptak. Søknadsfristen er 15. mars.
Husk å ha dette klart før du registrerer din søknad:
- Komplett vitnemål på fullført bachelorgrad tilsvarende 180 studiepoeng, arbeidsattest som dokumenterer fire års arbeidserfaring fulltid og CV. Vennligst les gjennom opptakskravene før du registrerer søknaden din.
Før studieplasser kan tildeles må vi gå i gjennom alle søknader som har kommet inn. Svar på søknaden din kommer etter opptaksmøtet med KS og Helsedirektoratet hvor studieplasser blir tildelt medio juni.
KONTAKT FOR SPØRSMÅL
Stine G. Skare: stine.g.skare@bi.no
Tlf: +47 41 57 77 76
Erlend Sørensen: erlend.sorensen@bi.no
Tlf: +47 90 70 75 75
BREDT TILBUD AV TILPASSEDE KURS
BI har et bredt tilbud av programmer med studiepoeng tilpasset helsesektorens behov for kompetanse, både på bachelor- og masternivå. BI har og kortere skreddersydde kurs uten studiepoeng.
Timeplan
Oslo: Gjennomføring høst 2023/vår 2024
1. samling: 21.08 - 24.08
2. samling: 16.10 - 18.10
3. samling: 20.11 - 22.11
4. samling: 08.01 - 10.01 2024 Ekstern - Nye datoer
5. samling: 04.03 - 06.03
6. samling: 03.04 - 05.04
Vi tar forbehold ved endringer i timeplanen.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 30
- Oslo