Merkevareledelse
Dette kurset gir en grundig forståelse av hvordan man utvikler sterke merkevarer med kunden i fokus. Det bygger på kunnskap fra markedsføringsledelse og forbrukeratferd, med hovedvekt på strategisk merkevarebygging for langsiktig verdiskaping.
Dette lærer du:
- Teorier og prinsipper for utvikling av merkevareposisjoner på både produkt- og bedriftsnivå.
- Ulike merkevarestrategier for å skape vekst og styrke merkevaren.
- Metoder for verdifastsettelse av merkevarer og forståelse av merkeverdikjeden.
Dette kurset gir deg en dypere forståelse av merkevarebygging og -ledelse, og du vil lære hvordan ulike strategier og metoder kan skape verdiskapning for både kunden og bedriften. Du vil også lære om hvordan digitalisering, som Big Data og sosiale medier, kan påvirke merkevarebygging.
Når kurset er ferdig vil du være bedre rustet til å anbefale merkevarestrategier som skaper vekst for merkevaren ved bruk av sentrale konsepter innen merkevarebygging og kommunikasjon. Du vil også kunne analysere merkets posisjon for å identifisere gap mellom merkets reelle og ønskede posisjon.
"Kurset ga meg innsikt i hva merkevarer er og hva det vil si å eie og lede ulike merkevarer i riktig retning. Kurset var relevant for min nåværende jobb og har gitt meg en bedre forståelse for hvordan bedriften bør posisjonere seg og skape en tydelig merkevareidentitet."
Hvem kan ta kurset?
Opptakskrav: For å ta et bachelorkurs må du som hovedregel ha generell studiekompetanse. Har du ikke det, kan du likevel søke på bakgrunn av realkompetanse dersom du er 25 år eller eldre i opptaksåret.
Forkunnskapskrav: Grunnkurs i markedsføring, forbrukerpsykologi og markedskommunikasjon, eller tilsvarende.
Ta kurset alene eller som del av en grad
Dette kurset gir verdifull kunnskap i seg selv, men det gir også formell kompetanse.
Gjennomført kurs gir 7,5 studiepoeng som kan inngå i en bachelorgrad. Kurset kan brukes som frie studiepoeng i en Bachelor of Management, en fleksibel grad hvor du har muligheten til å skreddersy graden. Kurset er obligatorisk for Bachelor i markedsføringsledelse.
"Kurset var relevant for meg ettersom jeg jobber med drift av et plateselskap som jeg ønsker å utvikle til å bli en sterk merkevare. Branding ga meg innsikt og ferdigheter jeg har benyttet til å styrke min egen bedrift, og bidro til å skape den rette «edgen» som skiller oss fra konkurrentene."
Praktisk informasjon og gjennomføring
Undervisningen består av webinarer, totalt 8-12 i løpet av et semester. I vårsemesteret er første webinar i uke 3, på høsten starter de i uke 34.
Webinarene:
- Varer 1-2 timer.
- Settes normalt opp en gang i uka eller annenhver uke.
- Gjennomføres alltid mellom 17 og 21 mandag til torsdag.
I tillegg til webinarene består nettkursene av ulike læringsaktiviteter, som f.eks. digitale selvtester, temavideoer, oppgaver, diskusjonsgrupper, caser og lignende. Du får tilgang til alle læringsaktivitetene gjennom en digital læringsplattform. Der finner du også studieguiden - en håndbok med hjelp og råd om gjennomføringen.
Eksamen: Består av en individuell 3-timers skriftlig skoleeksamen som teller 100% av totalkarakteren.
Obligatoriske arbeidskrav: Dette kurset har tre obligatoriske arbeidskrav, hvor to av arbeidskravene må være godkjent for å kunne gå opp til avsluttende eksamen.
Pensum: Blir tilgjengelig i studentportalen etter at du er tatt opp på kurset. Pensumlisten kan du også finner her.
Kursinnhold
- Merkekjennskap og merkekunnskap
- Merkeverdikjeden, verdifastsettelsesmetoder, merkevarepyramiden
- Merkeelementer
- Merkeutvidelser, arkitektur og porteføljestyring
- Merkekommunikasjon - målsetninger og planlegging
- Merkesamarbeid
- Hvordan merkevaren skapes av hele organisasjonen
- Merkevarer i den digitale tidsalderen
Tidsbruk
Alle våre kurs er lagt opp slik at de skal kunne kombineres med jobb og familie, men noe tid må du regne med å sette av. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på minimum 200 timer.
Hvor mye tid de forskjellige deltakerne bruker på kursene er veldig individuelt. Undervisningen skjer til faste tider, men er lagt til ettermiddager og spredt utover slik at det skal kunne kombineres med livet ellers. Tiden du skal bruke til å lese pensum og gjøre andre læringsaktiviteter, kan du i stor grad bestemme over selv ut ifra hva som passer for deg og din hverdag.
Finansiering og fakturering
Studiet er godkjent for støtte fra Statens lånekasse. Studieavgiften faktureres normalt rett etter studiestart.
Vil du vite mer?
Vi arrangerer jevnlig informasjonswebinarer du kan delta på. Der vil du treffe en veileder og få svar på det du måtte lure på.
Se lignende kurs
Ikke helt kurset for deg? Vi har flere nettkurs innen samme fagområde.