Merkevareledelse
Dette kurset gir deg grunnleggende ferdigheter i merkevareutvikling, og legger vekt på at utviklingen av en merkevare handler om mer enn å skape reklame.
Hvorfor Merkevareledelse?
Merkevareutvikling handler mye om forståelse av posisjonering og verdiskapning for kunder, med den hensikt å bli en foretrukket leverandør av en vare eller tjeneste. Stadig flere sektorer blir konkurranseutsatt, og det innebærer at kunder vil ha valget mellom flere alternative leverandører. Merkevarebygging blir en viktig del av verdiskapningen.
En merkevare skapes av en hel organisasjon, og posisjoneres overfor en målgruppe. I så måte har dette kurset et sterkt fokus på kunden, og legger verdiskapning for kunden til grunn for strategier i merkevareutviklingen.
Emneoversikt
- Merkekjennskap og merkekunnskap
- Merkeverdikjeden, verdifastsettelsesmetoder, merkevarepyramiden
- Merkeelementer
- Merkeutvidelser, arkitektur og porteføljestyring
- Merkekommunikasjon - målsetninger og planlegging
- Merkesamarbeid
"Kurset ga meg innsikt i hva merkevarer er og hva det vil si å eie og lede ulike merkevarer i riktig retning. Kurset var relevant for min nåværende jobb og har gitt meg en bedre forståelse for hvordan bedriften bør posisjonere seg og skape en tydelig merkevareidentitet."
Praktisk informasjon
-
Dette høyskolekurset er på 7,5 studiepoeng. Kurset kan brukes som frie studiepoeng i en Bachelor of Management. Kurset er obligatorisk for Bachelor i Markedsføringsledelse.
Nettstudier: Kurset gjennomføres som en kombinasjon av webinarer, temabaserte videoer og andre relevante læringsaktiviteter.
Vi anbefaler å forberede deg til webinarer for best mulig faglig utbytte (min 60-90 minutter). Total arbeidsmengde for et kurs à 7,5 studiepoeng er ca 200 timer.De fleste kurs gjennomfører webinarer ukentlig eller annenhver uke, med 1 - 2 timer per webinar. Webinarer gjennomføres normalt i tidsrommet kl. 17.00 - 21.00 på ukedagene mandag til torsdag.
Vær oppmerksom på at tidspunkter og hyppighet kan variere fra kurs til kurs.
-
Generell studiekompetanse gir deg opptak til dette kurset.
-
Grunnkurs i Markedsføring, Forbrukeratferd og Markedskommunikasjon eller tilsvarende kunnskaper kreves.
-
Kurset avsluttes med en tre timers individuell skriftlig eksamen som teller 100%.
-
Undervisningsspråket er på norsk. Engelskspråkelige gjesteforelesere kan forekomme.
Pensumlitteratur på engelsk forekommer.
-
Pensumliste er tilgjengelig for søkere som er tatt opp på programmet inne på studentportalen. Brukernavn og passord til studentportalen får du tilsendt i forkant av studiestart.
-
Studieavgiften faktureres normalt i begynnelsen av hvert semester og gjelder for det aktuelle semesteret.
Faktura vil du finne under Min faktura inne på studentportalen etter kursstart.
-
- Morten Erichsen, høyskolelektor ved institutt for markedsføring.
"Kurset var relevant for meg ettersom jeg jobber med drift av et plateselskap som jeg ønsker å utvikle til å bli en sterk merkevare. Branding ga meg innsikt og ferdigheter jeg har benyttet til å styrke min egen bedrift, og bidro til å skape den rette «edgen» som skiller oss fra konkurrentene."
Timeplan
Nettstudier: høst 2024
Studiestart nettstudier: mandag 19. august.
Alle kurs har individuelle webinartidspunkter gjennom hele semesteret.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 7,5
- Pris: 14 325 kr
- Nettstudier