-
Kurs masternivå

Ledelse og digitalisering

Dette kurset gir en innføring i de strategiske, pedagogiske og emosjonelle perspektivene på digitalisering i skolen, og hvordan du tilrettelegger for verdier og ferdigheter som gjør implementeringen mer engasjerende og effektiv.

Dette lærer du:

  • Strategiutvikling og strategisk ledelse av digitaliseringsarbeidet  i skolen.
  • Kunnskap om relevante perspektiver knyttet til ledelse av digitalisering i skolen og hvordan det kan benyttes for å styrke elevenes læringsutbytte.
  • Hvordan etikk spiller inn i digitalisering av skolen på ulike nivåer.
  • GDPR og personvern i skolen.
  • Designtenkning og innovasjonsprosesser knyttet til digitalisering.

Det er et behov for å gi ledere økt kompetanse til å drive digitaliseringen på skolen. I nye læreplaner legges det blant annet mer vekt på digitale ferdigheter, og en ny hverdag under pandemi har tydeliggjort behovet for digital kompetanse i skolen.

En skoleleder må ha en helhetlig strategi for digital læring (merk: ikke bare digitale løsninger) som også inkluderer gode prosessverktøy for implementering og evaluering av den digitale transformasjonen. 

Dette kurset vil gi ledere en innføring i de strategiske, pedagogiske, didaktiske og relasjonelle/emosjonelle perspektivene på digitalisering i skolen samt legge til rette for verdier og ferdigheter som gjør implementeringen mer engasjerende og effektiv.  

Kurset er utviklet for Utdanningsdirektoratet, og er en del av videreutdanning for ledere. 

 

Hvem er kurset for

Dette kurset er for skoleledere som har gjennomført den nasjonale rektorutdanningen, Ledelse av læring og endring 1 og 2 eller tilsvarende program på 30 studiepoeng, og som ønsker å få økt kunnskap til å implementere fagfornyelsen på egen skole. 

Opptakskrav

For å ta dette kurset må du

  • ha fylt 25 år
  • ha fullført en bachelorgrad  
  • ha fire års arbeidserfaring i full stilling (tre år dersom du har en fullført mastergrad fra før) 

Les mer om opptakskravene på masternivå


I tillegg til de generelle opptakskravene, må du kunne dokumentere at du

  • har fullført og betstått den nasjonale rektorutdanningen, Ledelse av læring og endring 1 og 2 eller tilsvarende program på 30 studiepoeng.
  • er ansatt på ledernivå i skolen. Kvalifiserte søkere må være ansatt som skoleledere, rektor, assisterende rektor, avdelingsleder, inspektør eller lignende.

Les mer om opptakskravene til spesialisering i utdanningsledelse.

Ta kurset alene eller som del av en grad

Dette kurset er en del av vår Executive Master of Management med spesialisering i utdanningsledelse.

Kurset kan også inngå i en Executive Master of Management-grad. Hvis du vil, kan du derfor ta flere kurs senere og bygge en hel mastergrad. Dette kurset gir 15 studiepoeng, en executive master består av 90 studiepoeng. Sammensetningen av kurs bestemmer du selv, basert på hva du vil lære og hva du skal bruke kunnskapen til. 

Samlinger og kursinnhold

Kurset består av fem samlinger over to semestre. Hver samling varer to til tre dager, og foregår på campus Oslo på dagtid. 

  1. 18.- 20. september
  2. 25.- 27. november
  3. 5.- 6. februar
  4. 18.- 19. mars
  5. 29.- 30. april

Vi tar forbehold om endringer i timeplanen

Pensum blir tilgjengelig så snart man er tatt opp til kurset.  

Eksamen består av en prosjektoppgave som teller 60% av totalkarakteren, og en individuell mappeeksamen som teller 40%. Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer.

Prosjektoppgaven utgjør en sentral del av kurset og blir utlevert ved studiestart. Basert på læring fra samlingene vil du utarbeide endringseksperimenter og gjennomføre en digital ståstedsanalyse for egen skole for mellom hver samling, som du deler med medstudenter via logg.

Det vil også være en logg som du baserer mappeeksamen din på, som også tar utgangspunkt i mentormøter. Arbeid med prosjektoppgaven og mappeeksamen foregår mellom og på hver samling, og du vil få individuell veiledning i løpet av kurset. 

Du vil også få presentert eksempler på aktuelle og relevante digitale verktøy og hvordan de kan benyttes på din skole, men valg av verktøy skal komme etter at du har gjort grundige analyser, undersøkelser, evalueringer og tester.

I kurset legges det opp til erfaringsdeling og gruppediskusjoner. Deltakerne vil jobbe med endringseksperimenter mellom samlingene og dele sine erfaringer med sin tildelte gruppe. Hver gruppe har en mentor som vil veilede og støtte deltakerne i å gjennomføre eksperimentene, samt legge til rette for erfaringsdeling og konstruktive tilbakemeldinger. Mentorene kommer fra innovative skoler som har lang erfaring med digital transformasjon i skolen.

Forelesere

Linn-Birgit Kampen Kristensen
Linn-Birgit Kampen Kristensen

Linn-Birgit Kampen Kristensen er førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI. Hun er kursansvarlig og foreleser på dette programmet innenfor temaene digitalisering og ledelse og bruk av designtenkning i skolen.

Sut I Wong
Sut I Wong

Sut I Wong er professor og Instituttleder på Institutt for kommunikasjon og kultur ved Handelshøyskolen BI. Hun foreleser på dette programmet innenfor digital transformasjon.

Bilde av Marte Blikstad-Balas
Bilde av Marte Blikstad-Balas

Marte Blikstad-Balas

Marte Blikstad-Balas er professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning på Universitetet i Oslo. Hun foreleser på dette programmet om ledelse av fagfornyelsen, og om praktisk implementering av digitale verktøy sammen med Simen Spurkland.

Øyvind Kvalnes
Øyvind Kvalnes

Øyvind Kvalnes er professor på Institutt for ledelse og organisasjon ved Handelshøyskolen BI. Han foreleser på dette programmet om digitale dilemmaer og ytringsklima.

Elisabeth Rudi Lund
Elisabeth Rudi Lund

Elisabet Rudi Lund er strategisk rådgiver for utdanning i Apple. Hun var med å bygge opp den digitale skolen Fernanda Nissen i Oslo, og har over ti års erfaring som skoleleder. 

Elisabeth har gjennomført BIs mastergrad i skoleledelse. Hun foreleser i temaene digital transformasjon og digitalisering og utvikling i skolen.

Slik søker du

Du søker direkte til BI via søkeknappen, og studieavgiften dekkes av UDIR.

Rullerende opptak frem til studiestart. Med forbehold om plass.

Du trenger ingen formell godkjenning av søknaden din fra eier, slik som du trenger når du søker rektorutdanningen. Vi oppfordrer likevel at du som søker har dialog med eieren din om deltakelse og tilrettelegging av studiene.

Du må kunne legge ved CV, og arbeidserfaring må dokumenteres med arbeidsattest som må være datert inneværende år og inneholde nåværende stillingstittel. Se opptakskravene til kurset før du søker. 

Dersom du har vitnemål på annet språk enn skandinavisk eller engelsk må det, i tillegg til originalvitnemål, også være med oversettelse gjort av offentlig godkjent translatør, tolketjeneste eller oversettelsesbyrå.

Prioritering av søkere

Kriterier for prioritering av søkere:

1) Rektorer prioriteres foran andre ledere i skolen. Med rektorer menes ledere med stillingstitler som virksomhetsleder, enhetsleder, daglig leder e.l. Ved oversøking av rektorer skal rektorer fra kommunene i Oppfølgingsordningen prioriteres.

2) Andre ledere enn rektorer prioriteres på samme måte dvs ledere i Oppfølgingsordningen prioriteres. Merk at ass.rektorer havner i gruppen med andre skoleledere.

Finansiering

Studieplassene er finansiert av Utdanningsdirektoratet, og kvalifiserte søkere får dekket studieavgiften. Det er ingen stipend- eller vikarordning for de modulbaserte videreutdanningstilbudene for ledere. Utgifter til reise, opphold og pensum må dekkes av den enkelte deltaker. 

Vil du vite mer?

Ta kontakt med oss på info@bi.no dersom du har spørsmål.

Se lignende kurs

Ikke helt kurset for deg? Vi har flere kurs innen utdanningsledelse.

Se lignende kurs

 

Kursdetaljer