Nasjonal rektorutdanning
Dette programmet er Handelshøyskolens BIs tilbud til skoleledere som ønsker å gjennomføre den nasjonale rektorutdanningen, på BI kalt Lederskap og omstilling i skolen.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 30
- Se timeplan
Hvorfor Lederskap og omstilling i skolen?
Gjennom programmet skal skoleledere få tilført nødvendig kunnskap og kompetanse innen ledelse og utvikling av organisasjonen. Programmet er særlig innrettet mot forbedring av elevens læringsutbytte.
Programmet skal gi kunnskap om sentrale emner i rektors arbeidshverdag, som ledelse, organisasjon, styring, økonomi og jus. Studentene skal som ledere ha evnen til å tolke og forstå omgivelsenes krav til skolen. Lederrollen i skolen er kjennetegnet av stort ansvar og handlingsrom. Programmet skal gi trygghet og mot til å lede skolen i retning av en stadig mer avansert og kompetent kunnskapsorganisasjon, i kontinuerlig utvikling. Ferdigheter i form av pedagogiske, organisatoriske og mellommenneskelige relasjoner for kontinuerlig forbedring av skolen vil bli vektlagt.
Masterprogrammet er karakterisert av følgende:
- Sterkt fokus på lederens ansvar for resultater.
- Spesielt opptatt av elevenes læringsutbytte og derfor på ”læringstrykket” til skolen.
- Undervisningen innenfor emnene ledelse, organisasjon, styring, økonomi og jus (i tillegg til den pedagogiske ledelsen) er forskningsbasert samtidig som den er rettet mot de utfordringene norsk skole står overfor i dag.
- Lederutvikling, og dermed ferdighetstrening i ledelse er lagt opp slik at den blir et gjennomgående grep for dem som ønsker å gå videre mot en mastergrad ved BI.
Erfaringsdeling og nettverksbygging:
I programmet vil det legges til rette for erfaringsdeling og nettverksbygging gjennom gruppearbeid. Gruppene vil jobbe med prosesskriving av deloppgaver og diskutere sammen, både på og mellom samlinger. Etter hver innlevering vil studentene delta i nettbaserte diskusjonsforum hvor de presenterer hovedfunn fra egen kontekst, som blir diskutert og styrt av en fasilitator. Diskusjonen er lagt opp som kollegaveiledning hvor deltakerne skal gi tilbakemelding til hverandre. Fasilitatorens rolle er å være en ordstyrer og sette premisser for diskusjonene og gruppearbeidet. Fasilitatorene er dyktige skoleledere som har tatt full Master of Management-grad i skoleledelse på BI og som fungerer som mentorer gjennom programmet.
- Dette programmet kan inngå i graden Executive Master of Management med spesialisering i utdanningsledelse.
Slik søker du
Handelshøyskolen BI er valgt ut for å levere nasjonal rektorutdanning – på BI kjent som Lederskap og omstilling i skolen (30 studiepoeng). Dette er et tilbud for skoleledere i grunnopplæringen og videregående.
Programmet er på masternivå og inngår i Master of Management-graden med spesialisering i spesialisering i utdanningsledelse.
-
Søknadsperioden starter 1.februar 2024 og søknadsfrist er 1.mars 2024.
- Du søker opptak via Utdanningsdirektoratets sider og her finner du også informasjon om søknadsprosessen.
Viktige datoer i 2024:
- 1. februar: Søknadsskjema blir tilgjengelig på udir.no
- 1. mars: Søknadsfrist for rektorer og andre skoleledere
- 15. mars: Frist for skoleeiere til å godkjenne eller avslå søknader, og til å prioritere mellom godkjente søknader
- 30. april: Frist for Udir til å behandle søknader som er godkjent av skoleeiere, og til å gjennomføre første fordeling av studieplasser
- 15. juni: Frist for Udir til å gjennomføre andre fordeling av studieplasser
Utdanningsdirektoratet
Programmet er del av utdanningsdirektoratet sitt studietilbud. Studieplassene er finansiert av staten, men det er ingen stipend- eller vikarordning knyttet til rektorutdanningen. Utgifter til relevant studiemateriell og til reise og opphold i forbindelse med samlinger, må dekkes av skoleeier eller av deltakeren selv.
Programmets samlinger
-
Introduksjon til programmet og gjennomgang av samlinger og prosjektoppgave. Vekt på profesjonsforståelse, organisasjon- og ledelsesutvikling og utvikling av kvalitet i læring, samt ditt personlige lederskap gjennom selvledelse og lederutvikling.
Gjennomføring: Tre dager fysisk samling på campus Oslo
-
Grunnleggende kunnskap om og bruk av kvalitetsvurderingssystemet. Hvorfor bruke data? Måleverktøy; hvorfor bruker vi dem og hvordan kan vi tolke dem? Gjennomgang av ulike datakilder og begrensninger. Vi ser også på utvikling av endringsarbeid basert på kunnskap om data.
Gjennomføring: Tre dager fysisk samling på campus Oslo
-
Hvordan jobber vi med profesjonelle læringsfellesskap og hvordan utnytte potensialet best mulig. Vi ser på hvordan vi kan bruke pedagogisk analyse som et verktøy for å analysere skolens situasjon før man iverksetter tiltak, og hva som er hovedambisjonene i lærerplanen nå. Vi ser også på digitalisering og utvikling i skolen.
Gjennomføring: Tre dager fysisk samling på campus Oslo
-
På denne samlingen lærer vi om det britiske utdanningssystemet og på hvordan de jobber strategisk med profesjonsfellesskap. Vi lærer også hvordan ledelsen i skoler jobber for å bygge kapasitet for utvikling og forbedring. Vi reiser på skolebesøk til fremragende skoler i London for å oppleve hvordan ledelsen og lærere jobber i praksis.
Gjennomføring: Fire dager ekstern samling i London (skoleeier/arbeidsgiver/student dekker kostnadene for ekstern samling)
-
Innføring i juridiske rammebetingelser for endring og utvikling. Hva er rektor og skoleledelsens styringsrett? Vi ser videre på elevens rett til et godt skolemiljø (herunder §§ 9 A-3 til 9 A -5). Vi ser også på hvordan man jobber med skolemiljø for å oppnå et inkluderende og godt miljø som møter alle enkeltelevens forutsetninger og behov og hvordan jobbe helhetlig og systematisk med skolemiljø.
Gjennomføring: Tre dager fysisk samling på campus Oslo
-
Hvordan jobbe med forbedringsledelse, endring og utviklingsarbeid. Hva skal til for å få effektive endringer og hva er ledelsens forventinger. Vi lærer også om evidensbasert ledelse, prestasjonsledelse og ledelse av menneskelige ressurser fra strategisk perspektiv, og hvordan vi bør jobbe kontinuerlig med forbedringsarbeid og prosesser.
Gjennomføring: Tre dager fysisk samling på campus Oslo
-
På siste samling ser vi på hvordan vi kan lede et utviklingsarbeid og jobbe med implementering med fokus på undervisningskvalitet og elevers læring. Vi jobber også med forbedringsledelse i praksis gjennom ferdighetstrening, der vi trener på å bruke kunnskap og metoder (forskning/teori) formidlet i forelesningene inn mot egen virksomhet.
Gjennomføring: To dager fysisk samling på campus Oslo
Praktisk informasjon
-
Dette masterprogrammet er på 30 studiepoeng. Programmet tilbys ved BIs studiesteder i Oslo og Stavanger.
Programmet går over to eller tre semestre og består av syv samlinger, hvorav én gjennomføres i London. Vi gjør oppmerksom på at reise og opphold i forbindelse med samling i London må dekkes av den enkelte. Mellom samlingene vil deltakerne jobbe med delinnleveringer.
- Dette programmet kan inngå i graden Executive Master of Management og Executive Master of Management med spesialisering i utdanningsledelse.
-
Opptak via Utdanningsdirektoratet
Hovedopptak til Lederskap og omstilling i skolen vil gå gjennom utdanningsdirektoratet som også dekker studieavgiften til dette studiet. Programmet er altså gratis for deltakerne. Det kan påløpe noe kostnader til reise og opphold, samt pensum som deltakere eller skoleeier dekker selv.
Søknader sendes via Utdanningsdirektoratets hjemmeside innen 1. mars.
Søkere som får tildelt studieplass via Udir vil bli kontaktet av BI når vi har mottatt søkeroversikt fra Udir. Dette skjer i juni måned. Søkere vil da få en link fra BI med tilgang til søknadsskjema og informasjon om videre søknadsprosess.
Kostnader utover studieavgiften
Studieavgiften er dekket av Utdanningsdirektoratet. Lunsj er inkludert under samlinger som foregår ved BIs studiesteder.
Utgifter som kommer i tillegg er pensum, reise og opphold. Pensumlitteratur ligger mellom kr. 3 000 og 6 000 kroner. Deltakerne må selv dekke kostnader til reise og opphold. På programmer som har samling i utlandet, eller utenfor studiestedet, påløper reise- og oppholdskostnader i tillegg.
Opptakskrav
Les opptakskravene for programmene som inngår i spesialiseringen
-
Det stilles ingen krav til forkunnskaper ut over opptakskravene.
-
Studentene evalueres gjennom en prosjektoppgave (60%) og en 72 timers hjemmeeksamen (40%). Begge eksamensformer må bestås for å oppnå karakter i kurset.
-
Undervisning og eksamener gjennomføres på norsk. På utenlandssamlingen vil de fleste forelesningene foregå på engelsk. Mengden av engelsk litteratur vil variere fra program til program.
-
Pensumliste er tilgjengelig for søkere som er tatt opp på programmet inne på studentportalen. Brukernavn og passord til studentportalen får du tilsendt i forkant av studiestart.
-
Studieavgiften er dekket av Utdanningsdirektoratet.
-
Studieavgiften er dekket av Utdanningsdirektoratet. Lunsj er inkludert under samlinger som foregår ved BIs studiesteder.
Utgifter som kommer i tillegg er pensum, reise og opphold. Pensumlitteratur ligger mellom kr. 3 000 og 6 000 kroner. Deltakerne må selv dekke kostnader til reise og opphold. På programmer som har samling i utlandet, eller utenfor studiestedet, påløper reise- og oppholdskostnader i tillegg.
-
Søk via Utdanningsdirektoratet
Forelesere
Timeplan
Datoer for hver samling vil blir tilsendt når du har blitt tatt opp som student.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 30