-
Kurs masternivå

Pedagogisk ledelse og læringsmiljø i barnehagen

God pedagogisk ledelse er en viktig faktor for å utvikle og sikre at barnehagen holder høy kvalitet som er til det beste for barns trivsel og utvikling.

Dette lærer du:

  • Barnehagens læringsmiljø for barns beste.
  • Tidlig innsats og barnehagens samfunnsoppdrag.
  • Systematisk observasjon av kvalitet på avdelingen: Veiledning og barnehagebasert kompetanseutvikling.
  • Endring og utvikling av egen barnehage gjennom personalutvikling og etablering av god organisasjonskultur.
  • Ledelsesutvikling, roller og oppgaver.
  • Ledertrening og oppgaveseminar.

Handelshøyskolen BI er valgt ut for å levere videreutdanning for barnehagelærere – Pedagogisk ledelse og læringsmiljø i barnehagen.

Hovedmålet med videreutdanningen er å gi den enkelte barnehagelærer innsikt, kunnskap og verktøy som kreves for å møte utfordringene og mulighetene, som er knyttet til det å drive pedagogisk ledelse i komplekse organisasjoner som barnehagen er, i tråd med rammeplanens verdigrunnlag.

Dette innebærer blant annet hvordan man best mulig kan skape et godt læringsmiljø selv med de utfordringer og muligheter man møter i barnehager med et stort mangfold (etnisitet, kultur og språkutvikling), variasjon i organisering mellom barnehagene, samt det å være leder av en personalgruppe med ulik kompetanse og faglig bakgrunn.

Barnehagelærerne og en god pedagogisk ledelse er en viktig faktor for å utvikle og sikre at avdelingen holder høy kvalitet som er til det beste for barns trivsel og utvikling. For å mestre disse oppgavene er det nødvendig at man har ledere som er trygge i sin rolle, som drifter barnehager med høy kvalitet og opptrer profesjonelt i møtet med de ulike krav de stilles overfor.

En viktig oppgave for lederne i barnehagene i årene som kommer vil være å igangsette og opprettholde systematisk fagutvikling både i egen avdeling, og i hele barnehagen for å sikre at kvaliteten på tilbudet er høy. Det kreves derfor også i større grad et godt samarbeid med andre instanser rundt barna, men også etableringen av et tillittsbasert forhold til barnehagebarnas foreldre.

Hvem er kurset for

Dette kurset er for barnehagelærere, pedagogiske ledere og styrere.

Opptakskrav

For å ta dette kurset må du

  • ha fylt 25 år
  • ha fullført en bachelorgrad  
  • ha fire års arbeidserfaring i full stilling (tre år dersom du har en fullført mastergrad fra før) 

Les mer om opptakskravene på masternivå

Ta kurset alene eller som del av en grad

Dette kurset er en del av vår Executive Master of Management med spesialisering i utdanningsledelse.

Kurset kan også inngå i en Executive Master of Management-grad. Hvis du vil, kan du derfor ta flere kurs senere og bygge en hel mastergrad. Dette kurset gir 30 studiepoeng, en executive master består av 90 studiepoeng. Sammensetningen av kurs bestemmer du selv, basert på hva du vil lære og hva du skal bruke kunnskapen til. 

Samlinger og kursinnhold

Kurset består av seks samlinger over to semestre. Samlingene foregår på campus Oslo i Nydalen.

Datoer for hver samling vil bli tilsendt når du har blitt tatt opp som student.

Pensum blir tilgjengelig så snart man er tatt opp til kurset. 

Eksamen består av en prosjektoppgave som teller 60% av totalkarakteren og en individuell 72 timers hjemmeeksamen som teller 40%. Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer.

Forelesere

Kvinnelig foreleser
Kvinnelig foreleser

Inger Margrete Svendsen

Inger Margrete Svendsen er daglig leder for Ledelse, organisasjon & vekst, klinisk psykolog og psykologispesialist innen organisasjon og ledelse. Svendsen har spesialkompetanse innen ledelse og teamorganisering.

Anders Dysvik
Anders Dysvik

Anders Dysvik

Anders Dysvik er professor i organisasjon og ledelse ved BI og har hovedfag i pedagogikk ved Universitetet i Oslo.

Irene Grastveit
Irene Grastveit

Irene Grastveit

Irene Grastveit er fagansvarlig i dette programmet. Hun har vært knyttet til BI som foreleser siden 1992 – både som deltidsansatt med undervisning for fulltidsstudenter, og på etter- og videreutdanning. I dag har hun en fast stilling som høyskolelektor på BI. 

Slik søker du

Du søker opptak til kurset via Utdanningsdirektoratets sider, og her finner du også informasjon om søknadsprosessen.

Søknadsperioden starter 1. februar og søknadsfristen er 1. mars

Søkere som får tildelt studieplass via Udir, vil bli kontaktet av BI når vi har mottatt søkeroversikt fra Udir. Dette skjer i juni måned. Søkere vil da få en link fra BI med tilgang til søknadsskjema og informasjon om videre søknadsprosess.

Viktige datoer i 2024:

Tre hovedelementene utgjør den røde tråden i vårt tilbud

For å sikre at disse målene om økt kvalitet nås, og at utdanningen får konkrete effekter på barnehagelærerens daglige arbeid og deres barnehager, er det særlig planlagt tre ulike aktivitetstyper for deltagerne. 

1) Samlinger med faglig påfyll, samt arbeid og refleksjon i prosessgrupper med prosessveiledere som knytter teori og praksis sammen.

2) Utviklings- og strategiarbeid i form av småskrittsforbedringer som skal gjennomføres i egen barnehage som en del av prosjektoppgaven. Arbeidet med småskrittforbedringene legges frem på hver samling for å ansvarliggjøre studentene, og gir kontinuitet og aktivitet mellom samlingene. Dette ser vi som viktige elementer som samlet skal sikre overgangen fra forskning til endret praksis.

3) Det opprettes egne grupper på en sosiale plattform. Formålet med gruppene er å skape et treffsted hvor man kan kommunisere med hverandre og skape gode faglige diskusjoner, refleksjon og co-learning.

Kvaliteten på opplæringen kan måles gjennom den overføringsverdi den har til barnehagene og hva som kommer til uttrykk som utvikling internt i hver barnehage. Arbeid med egen praksis vil derfor være et viktig element i dette programmet og kommer særlig til syne gjennom oppgavene studentene skal løse gjennom studieåret.

Finansiering

Kurset er del av utdanningsdirektoratet sitt studietilbud. Studieavgiften er derfor dekket av Utdanningsdirektoratet og er gratis for deltakerne. Lunsj er også inkludert under samlinger som foregår ved BIs studiesteder.

Det er ingen stipend- eller vikarordning knyttet til styrerutdanningen. Utgifter til pensum, samt reise og opphold i forbindelse med samlinger må dekkes av deltakeren selv. Pensumlitteratur ligger normalt mellom kr. 3 000 og 6 000 kroner. 

Vil du vite mer?

Ta kontakt med oss på info@bi.no dersom du har spørsmål.

Se lignende kurs

Ikke helt kurset for deg? Vi har flere kurs innen utdanningsledelse.

Se lignende kurs

 

Kursdetaljer

Du søker opptak til kurset via Utdanningsdirektoratets sider. Datoer for hver samling vil bli tilsendt når du har blitt tatt opp som student.