-
Kurs masternivå

Trender, kommunikasjon og ­merkevarebygging

I dette programmet lærer du å bygge sterke merkevarer. Du får innsikt i merkevarenes liv, forbrukertrender, verktøy for effektiv kommunikasjon, og ferdigheter til å bygge merkevarer internt i organisasjonen og eksternt mot kunder.

Hvorfor Trender, kommunikasjon og merkevarebygging?

Måten vi bygger, utvikler og leder merkevarer på er i drastisk endring ‒ og det stiller nye krav til deg som merkevarebygger. For å lykkes må du klare å nå frem med ditt budskap i en verden med stadig flere kanalvalg.  Det krever kunnskap om forbruker og samfunn, og handler om å forstå, gjenkjenne og kartlegge livsstiler og trender.                             

Hvordan kan du for eksempel bruke ord, bilder og tegn som er i tiden, treffer forbrukeren og skiller deg fra konkurrentene? Du vil lære å se, analysere og håndtere trender i kulturen, inkludert hvordan du kan bruke digitale plattformer og sosiale medier for å bygge sterke, offensive merkevarer.

Målet er at du skal få kompetanse i hvordan du kan kommunisere merkevaren din overbevisende til det publikummet du velger, og hvordan du bygger en sterk identitet internt i organisasjonen knyttet til verdier og kultur.  

Emneoversikt


Del 1: Trender og kommunikasjon


Du vil få dybdeinnsikt i samtidssamfunnet, lære hvordan det er bygget opp historisk og hvor det er på vei. Du vil lære å forstå trender som dyptgående sosiale dynamikker som påvirker våre tanker, følelser og begjærsmønstre, og som igjen motiverer og driver det moderne mennesket. Med utgangspunkt i denne innsikten skal du lære å bygge kommunikasjon i et medielandskap i kontinuerlig bevegelse, med stadig nye sjangere og medieformat, som krever egen tilnærming.


Del 2: Strategisk og operativ merkevarebygging


Dette har et ledelsesaspekt. Du skal lære hvordan du skal lede medarbeiderne slik at de blir en ressurs innad i bedriftskulturen som identifiserer seg med bedriftens verdier og målsetninger, og et konkurransefortrinn som utad bygger omdømme og tillit til organisasjonen. Kurset vil gjøre deg i stand til å lede de prosesser som gjør at merkevarer får sterke konkurranseposisjoner i forbrukersamfunnet.

Hvem passer programmet for? 

Dette masterprogrammet passer for deg som vil eller allerede jobber med markedsføring, merkevarebygging, produktutvikling, kundeatferd eller kommunikasjon.

Programmet er skreddersydd for alle som vil jobbe kreativt med kommunikasjon og innsikt i samtidskulturen, men også for de som er interessert i å skape en sterk bedriftskultur.

Video

I den korte filmen nedenfor forteller foreleserne Knut Kolnar, Morten William Knudsen og Iben Bergstrøm hva du vil lære mer om i dette programmet.

Foreleserne forklarer programmet!



Forelesere

Knut Kolnar er filosof og Dr.art fra NTNU og Morten William Knudsen er økonom fra NHH.

Kolnar & Knudsen er et godt innarbeidet team, som har jobbet sammen i en årrekke med problemstillinger knyttet til identitet, merkevarebygging, kulturforståelse og trender. De er begge, på ulikt vis, involvert i forskningsprosjektet «Identitet og merkevarebygging», der de har oppsøkt noen av de mest kjente markedsførings-, PR-, trendspotting- og omdømmemålingsbyråene, både her hjemme og i sentre som New York og London, Amsterdam og København. Der har de lært hva som kjennetegner praktiske suksesskriterier i ledende byråer. Dette har blant annet resultert i bøkene «Å leve på lånt begjær» og «Forbrukersosiologi», som er utviklet spesielt for dette programmet, men som også brukes som pensum på andre universitet og høyskoler. 

Iben Bergstrøm er høyskolelektor i digital markedsføring ved BI og brenner for å bygge sterke merkevarer ved hjelp av innholdsmarkedsføring og digitale strategier. Med sin nyanserte bakgrunn fra både design og markedsføring vil hun lose deg igjennom merkevarebyggingens praktiske utførelse i digitale medier.

Praktisk informasjon

"Programmet var et naturlig valg etter fire år som markedsdirektør. Programmet leverte bra verdiskapning både for oss studenter og bedriftene vi jobber i. Det er et must for alle ledere som står i en tøff konkurransesituasjon, som krever en strategisk tilnærming til merkevarebygging."

Per Åge Dahl

"Trodde aldri jeg skulle lære så mye om faget på kun ett år! Undervisningen var godt strukturert med mye nyttig og oppdatert pensum som jeg har fått stort utbytte av."

Ema Bihor

Markedssjef i Scala Eiendom

Podcast

Shopper du litt for mye?

Shopper du mer enn du trenger og egentlig har råd til? Hør podcasten med Silje Sandmæl og Knut Kolnar.

Timeplan

Oslo: Gjennomføring høst 2024/vår 2025
1. samling: 24.09 - 27.09
2. samling: 05.11 - 08.11
3. samling: 11.02 - 14.02 2025
4. samling: 18.03 - 21.03
5. samling: 08.04 - 11.04

Vi tar forbehold om endringer i timeplanen.