Markedsstrategi
Dette masterprogrammet gir deg kompetanse innen markedsstrategi og lærer deg å lede strategiprosessen - fra analyse og innsikt frem til ferdig markedsplan.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 30
- Pris: 99 600 kr
- Oslo
- Se timeplan
HVORFOR MARKEDSSTRATEGI?
Markedet og kundenes preferanser endrer seg hyppig - derfor må du raskt være i stand til å endre din bedrifts markedstilbud for å lykkes. En solid markedsstrategi er en forutsetning for dette.
En god markedsstrategi handler om å utvikle en helhetlig plan for tre sentrale ledelsesområder: kundestrategi, produktstrategi og merkevarestrategi. Til sammen sikrer disse tre strategiene deg en trygg og inntektsgivende kundeportefølje, produkter som er både attraktive, konkurransedyktige og lønnsomme, og merkevarer med tydelige kundeløfter som er posisjonert for vekst.
Gjennom dette programmet vil du lære deg en effektiv metodikk for utvikling av dine markedsstrategier. Som en del av den praktiske læringsprosessen skal du utvikle en markedsstrategi for en selvvalgt bedrift eller merkevare – noe vi er overbevist om at vil gi deg og bedriften din umiddelbar verdi.
PROGRAMMETS SAMLINGER
- Strategi og planlegging: Vi vil arbeide med å prioritere og formulere mål, identifisere en attraktiv markedsposisjon og definere strategiske grep og tiltak. Vi vil også arbeide med organisering av markedsarbeidet og implementering.
- Markeds- og kundeinnsikt: Vi diskuterer hvordan man kan jobbe målrettet med segmenter og kundereiser, gjøre analyse av kunde- og produktportefølje, marked og konkurrenter.
- Kundestrategi: Hva slags strategi burde du velge for å tiltrekke, beholde og utvikle flere lønnsomme kunder? Vi vil gjennomgå områder som Customer Lifetime Value, lojalitetsprogrammer, CRM og kundeopplevelse.
- Produktstrategi: Hvordan din bedrift påvirkes av endringer i markedet og forbrukernes behov. Sentrale temaer vi gjennomgår er produktutvikling, markedskommunikasjon, distribusjon og prisstrategier.
- Merkestrategi: Vi diskuterer differensiering og posisjonering av produkter og tjenester i markedet, og tiltak for å videreutvikle og kapitalisere på eksisterende merkevarer.
"Programmet har gitt meg innsikt i å knytte verdifulle forbindelser med kunder, utvikle meningsfulle produkter og tjenester – og å bygge merkevarer som skiller seg ut positivt. Studiene har klart styrket meg i rollen som leder og dessuten gitt meg mulighet til å vokse faglig og personlig. "
Daglig leder, Bøk og Solvr
Praktisk informasjon
-
Dette masterprogrammet er på 30 studiepoeng. Studiebelastningen er fordelt over fem intensive samlinger over to semestre. Undervisningen foregår på campus på dagtid (hele dager). Se timeplanen for mer detaljer.
Du må også beregne tid til veiledning, selvstudium, gruppearbeid og eksamen.
- Dette programmet kan inngå i graden Executive Master of Management.
-
-
Det stilles ingen krav til forkunnskaper ut over opptakskravene.
-
Studentene evalueres gjennom en prosjektoppgave som teller 60% av totalkarakteren og en individuell 72 timers hjemmeeksamen som teller 40%.
Prosjektoppgaven består av å utvikle en markedsorientert forretningsstrategi for en konkret virksomhet. Besvarelsen har to deler. Den første delen er et ledelsesdokument tilsvarende det man i praksis vil gjøre. Den andre delen er en faglig begrunnelse for den strategien som er valgt. Oppgaven kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer. Alle eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.
-
Undervisningsspråket er på norsk. Engelskspråklige gjesteforelesere kan forekomme.
Pensumlitteratur på engelsk forekommer.
-
Pensumliste er tilgjengelig for søkere som er tatt opp på programmet inne på studentportalen. Brukernavn og passord til studentportalen får du tilsendt i forkant av studiestart.
-
Fakturering: Studieavgiften faktureres normalt i to rater. Fakturaen vil du finne under Min faktura inne på studentportalen.
Se Priser ved Handelshøyskolen BI for fullstendig oversikt over gjeldende studieavgifter.
Finansiering: Studiekontrakten inngås med deg og ikke din arbeidsgiver, selv om arbeidsgiver betaler for studiet.
Studiet er godkjent for tildeling av støtte fra Statens lånekasse for utdanning etter reglene for høyere og annen utdanning.
-
Executive Master of Management praktiserer rullerende opptak av studenter på de enkelte programmene så lenge det er kapasitet.
Er det venteliste på programmet? Les mer om dette her.
Foreleser
Markedsstrategi
NB! Dette opptaket er fra 2022 og har gammelt navn på kurset.
Timeplan
Oslo: Gjennomføring høst 2023/vår 2024
1. samling: 25.09 - 27.09
2. samling: 06.11 - 08.11
3. samling: 15.01 - 17.01 2024
4. samling: 11.03 - 13.03
5. samling: 22.04 - 24.04
WEBINAR:
Uke 42: 18. oktober kl. 09.00 - 12.00
Uke 48: 29. november kl. 09.00 - 12.00
Uke 6: 7. februar, kl. 09.00 - 12.00
Uke 14: 3. april, kl. 09.00 - 12.00
Vi tar forbehold om endringer i timeplanen.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 30
- Pris: 99 600 kr
- Oslo