Markedsstrategi
Dette kurset gir deg kompetanse innen markedsstrategi og lærer deg å lede strategiprosessen - fra analyse og innsikt frem til en ferdig markedsstrategi.
Dette lærer du:
- Kundenes kjøpsatferd, segmentering og de viktigste virkemidlene innenfor markedsføring og merkevarebygging.
- Forstå hvordan endring i markeder og forbrukerbehov påvirker vekst og lønnsomhet.
- Organisering for å skape kundesentriske og markedsorienterte virksomheter.
En god markedsstrategi handler om å utvikle en overordnet og helhetlig plan for tre sentrale ledelsesområder: Kundestrategi, produktstrategi og merkevarestrategi. Sammen bidrar disse tre til å sikre en trygg og inntektsgivende kundeportefølje, produkter som er attraktive, konkurransedyktige og lønnsomme, og merkevarer med tydelige kundeløfter som er posisjonert for fremtidig vekst.
Dette kurset gir deg en helhetlig forståelse av hvordan du utvikler og leder slikt arbeid. Du vil lære å gjennomføre situasjonsanalyser, sette mål og identifisere strategiske tiltak som er nødvendige for å oppnå ønskede resultater. Ved å forstå markedsmekanismer og reguleringer, kan du bedre posisjonere produkter og tjenester, og styrke merkevaren din for fremtidig vekst.
Videre lærer du å utføre grundige analyser av markeder, kunder og konkurrenter, og anvende verktøy som regneark for å vurdere økonomiske konsekvenser og risiko. Du får praktisk erfaring i å strukturere og implementere strategiske tiltak, og forstå hvordan du kan allokere ressurser effektivt for å nå både kortsiktige og langsiktige mål.
"Kurset har gitt meg innsikt i å knytte verdifulle forbindelser med kunder, utvikle meningsfulle produkter og tjenester – og å bygge merkevarer som skiller seg ut positivt. Studiene har klart styrket meg i rollen som leder og dessuten gitt meg mulighet til å vokse faglig og personlig. "
Opptakskrav
For å ta dette kurset må du
- ha fylt 25 år
- ha fullført en bachelorgrad
- ha fire års arbeidserfaring i full stilling (tre år dersom du har en fullført mastergrad fra før)
Ta kurset alene eller som del av en grad
Dette kurset kan inngå som en del av en Executive Master of Management.
Hvis du vil, kan du derfor ta flere kurs senere og bygge en hel mastergrad.
Dette kurset gir 30 studiepoeng, en executive master består av 90 studiepoeng. Sammensetningen av kurs bestemmer du selv, basert på hva du vil lære og hva du skal bruke kunnskapen til.
Samlinger og kursinnhold
Kurset består av fem samlinger over to semestre. Hver samling varer tre hele dager og foregår på campus i Oslo på dagtid, i tillegg er det fire halvdags webinar.
Pensum blir tilgjengelig så snart man er tatt opp til kurset.
Eksamen består av en prosjektoppgave (60% av totalkarakteren) og en individuell 72 timers hjemmeeksamen (40% av totalkarakteren). Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer.
Samlinger
-
Vi vil arbeide med å prioritere og formulere mål, identifisere en attraktiv markedsposisjon og definere strategiske grep og tiltak. Vi vil også arbeide med organisering av markedsarbeidet og implementering.
-
Vi diskuterer hvordan man kan jobbe målrettet med segmenter og kundereiser, gjøre analyse av kunde- og produktportefølje, marked og konkurrenter.
-
Hva slags strategi burde du velge for å tiltrekke, beholde og utvikle flere lønnsomme kunder? Vi vil gjennomgå områder som Customer Lifetime Value, lojalitetsprogrammer, CRM og kundeopplevelse.
-
Hvordan din bedrift påvirkes av endringer i markedet og forbrukernes behov. Sentrale temaer vi gjennomgår er produktutvikling, markedskommunikasjon, distribusjon og prisstrategier.
-
Vi diskuterer differensiering og posisjonering av produkter og tjenester i markedet, og tiltak for å videreutvikle og kapitalisere på eksisterende merkevarer.
-
16. oktober: kl. 09.00 - 12.00
27. november: kl. 09.00 - 12.00
5. februar 2025: kl. 09.00 - 12.00
2. april: kl. 09.00 - 12.00
Foreleser
Forventet tidsbruk
Alle våre kurs er lagt opp slik at de skal kunne kombineres med jobb og familie, men noe tid må du regne med å sette av.
Du kommer til å bruke totalt 15 arbeidsdager på samlinger, og 4 halve dager på webinarer. I tillegg kommer 72 timer til hjemmeeksamen.
Du må også sette av tid til å lese pensum og skrive prosjektoppgave. Hvor mye tid studentene bruker på dette er veldig individuelt, og dette er noe du i stor grad kan tilpasse livet ellers.
Finansiering og fakturering
Studiet er godkjent for støtte fra Statens lånekasse. Studieavgiften faktureres i to rater. Første faktura kommer normalt 1. oktober, og andre faktura 1. desember.
Vil du vite mer?
Vi arrangerer jevnlig informasjonswebinarer du kan delta på. Der møter du en veileder, og du får mulighet til å stille spørsmål.
Markedsstrategi
NB! Dette opptaket er fra 2022 og har gammelt navn på kurset.
Se lignende kurs
Ikke helt kurset for deg? Vi har flere kurs innen samme fagområde -
alt fra korte kurs til deltidsstudier på masternivå.
Kursdetaljer
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 30
- Pris: 104 400 kr
- Oslo