Trender, kommunikasjon og merkevarebygging
Dette kurset er for deg som vil jobbe kreativt med kommunikasjon og merkevarebygging, eller som ønsker å lære mer om bygging av omdømme og tillit internt i organisasjonen.
Dette lærer du:
- Trender og kommunikasjon: Du vil få dybdeinnsikt i samtidssamfunnet, lære hvordan det er bygget opp historisk og hvor det er på vei. Du vil lære å forstå trender som dyptgående sosiale dynamikker som påvirker våre tanker, følelser og begjærsmønstre, og som igjen motiverer og driver det moderne mennesket. Med utgangspunkt i denne innsikten skal du lære å bygge kommunikasjon i et medielandskap i kontinuerlig bevegelse, med stadig nye sjangere og medieformat, som krever egen tilnærming.
- Strategisk og operativ merkevarebygging: Dette har et ledelsesaspekt. Du skal lære hvordan du skal lede medarbeiderne slik at de blir en ressurs innad i bedriftskulturen som identifiserer seg med bedriftens verdier og målsetninger, og et konkurransefortrinn som utad bygger omdømme og tillit til organisasjonen. Kurset vil gjøre deg i stand til å lede de prosesser som gjør at merkevarer får sterke konkurranseposisjoner i forbrukersamfunnet.
Måten vi bygger, utvikler og leder merkevarer på er i drastisk endring ‒ og det stiller nye krav til deg som merkevarebygger. For å lykkes må du klare å nå frem med ditt budskap i en verden med stadig flere kanalvalg. Det krever kunnskap om forbruker og samfunn, og handler om å forstå, gjenkjenne og kartlegge livsstiler og trender.
Hvordan kan du for eksempel bruke ord, bilder og tegn som er i tiden, treffer forbrukeren og skiller deg fra konkurrentene? Du vil lære å se, analysere og håndtere trender i kulturen, inkludert hvordan du kan bruke digitale plattformer og sosiale medier for å bygge sterke, offensive merkevarer.
Målet er at du skal få kompetanse i hvordan du kan kommunisere merkevaren din overbevisende til det publikummet du velger, og hvordan du bygger en sterk identitet internt i organisasjonen knyttet til verdier og kultur.
"Trodde aldri jeg skulle lære så mye om faget på kun ett år! Undervisningen var godt strukturert med mye nyttig og oppdatert pensum som jeg har fått stort utbytte av."
Opptakskrav
For å ta dette kurset må du
- ha fylt 25 år
- ha fullført en bachelorgrad
- ha fire års arbeidserfaring i full stilling (tre år dersom du har en fullført mastergrad fra før)
Ta kurset alene eller som del av en grad
Dette kurset kan inngå som en del av en Executive Master of Management.
Hvis du vil, kan du derfor ta flere kurs senere og bygge en hel mastergrad.
Dette kurset gir 30 studiepoeng, en executive master består av 90 studiepoeng. Sammensetningen av kurs bestemmer du selv, basert på hva du vil lære og hva du skal bruke kunnskapen til.
Samlinger og kursinnhold
Kurset består av samlinger over to semestre. Hver samling varer fire hele dager og foregår på campus i Nydalen i Oslo på dagtid.
Eksamen består av en prosjektoppgave (60 % av totalkarakteren) og en individuell 72 timers hjemmeeksamen (40% av totalkarakteren). Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer.
Samlinger
-
Denne samlingen gir innblikk i det moderne samfunnets forutsetninger med fokus på forbrukeren. Hvordan merkevarer ekspanderer til å bli globale og multinasjonale. Vi ser på ulike sider ved forbruk, status, livsstil og hvordan trender former samfunnet i nåtid, fortid og fremtid.
-
På denne samlingen har vi fokus på hva som preger det utviklede, begjærdrevende samfunnet og hvilke konsekvenser dette har for samfunnet og det enkelte individ. Vi ser på hvordan vi kan treffe ønsket publikum med de ulike medieformatene, samt fallgruvene ved dette.
-
På denne samlingen går vi igjennom hvordan tegn og merkevarer knyttes til identitet. Du vil være hvordan merkevarer i stadig sterkere grad rendyrkes som et livsstilsprodukt/konsept.
-
Denne samlingen har fokus på prosessen for hvordan du bygger merkevarer ved hjelp av kulturell innsikt både nasjonalt og internasjonalt. Samlingen tar for seg merkevarebygging fra et markedsføringsperspektiv, og vil reflektere state-of-the-art kunnskap om merkevareledelse. Bedriftens interne prosesser frem mot vellykket merkevareidentitet vil bli gjennomgått. Disse prosessene involverer hele organisasjonen og bygger i stor grad på innsikt i forbrukeren og den samtidskultur vi alle er omgitt av. Ideen er at merkevarebygging uten kulturell forståelse gjør at merkevaren ikke utnytter sitt fulle potensiale. Det vil bli lagt vekt på å lære stegene frem mot å bygge en merkevare, og ikke minst å vedlikeholde en merkevare og endelig å styrke en eksisterende merkevare.
-
På femte og siste samling vil vi oppsummere kurset. Fokuset er på å utvikle forståelse av merkevarens innhold knyttet til identitet, samt hvordan man håndterer tidens utfordringer.
Forelesere
Tidsbruk
Alle våre kurs er lagt opp slik at de skal kunne kombineres med jobb og familie, men noe tid må du regne med å sette av.
Du kommer til å bruke totalt 20 arbeidsdager på samlinger, i tillegg kommer 72 timer til hjemmeeksamen.
I tillegg må du sette av tid til å lese pensum og skrive prosjektoppgave. Hvor mye tid studentene bruker på dette er veldig individuelt, og dette kan du i stor grad tilpasse livet ellers.
Finansiering
Studiet er godkjent for støtte fra Statens lånekasse. Studieavgiften faktureres i to rater. Første faktura kommer normalt 1. oktober, og andre faktura 1. desember.
Vil du vite mer?
Vi arrangerer jevnlig informasjonswebinarer du kan delta på. Der møter du en veileder, og du får mulighet til å stille spørsmål.
Se lignende kurs
Ikke helt kurset for deg? Vi har flere kurs innen samme fagområde - alt fra korte kurs til deltidsstudier på masternivå.