Trender, kommunikasjon og merkevarebygging
I dette programmet lærer du å bygge sterke merkevarer. Du får innsikt i merkevarenes liv, forbrukertrender, verktøy for effektiv kommunikasjon, og ferdigheter til å bygge merkevarer internt i organisasjonen og eksternt mot kunder.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 30
- Pris: 99 600 kr
- Oslo
- Se timeplan
Hvorfor TRENDER, KOMMUNIKASJON OG merkevarebygging?
Måten vi bygger, utvikler og leder merkevarer på er i drastisk endring ‒ og det stiller nye krav til deg som merkevarebygger. For å lykkes må du klare å nå frem med ditt budskap i en verden med stadig flere kanalvalg. Det krever kunnskap om forbruker og samfunn, og handler om å forstå, gjenkjenne og kartlegge livsstiler og trender.
Hvordan kan du for eksempel bruke ord, bilder og tegn som er i tiden, treffer forbrukeren og skiller deg fra konkurrentene? Du vil lære å se, analysere og håndtere trender i kulturen, inkludert hvordan du kan bruke digitale plattformer og sosiale medier for å bygge sterke, offensive merkevarer.
Målet er at du skal få kompetanse i hvordan du kan kommunisere merkevaren din overbevisende til det publikummet du velger, og hvordan du bygger en sterk identitet internt i organisasjonen knyttet til verdier og kultur.
Emneoversikt
Del 1: Trender og kommunikasjon
Du vil få dybdeinnsikt i samtidssamfunnet, lære hvordan det er bygget opp historisk og hvor det er på vei. Du vil lære å forstå trender som dyptgående sosiale dynamikker som påvirker våre tanker, følelser og begjærsmønstre, og som igjen motiverer og driver det moderne mennesket. Med utgangspunkt i denne innsikten skal du lære å bygge kommunikasjon i et medielandskap i kontinuerlig bevegelse, med stadig nye sjangere og medieformat, som krever egen tilnærming.
Del 2: Strategisk og operativ merkevarebygging
Dette har et ledelsesaspekt. Du skal lære hvordan du skal lede medarbeiderne slik at de blir en ressurs innad i bedriftskulturen som identifiserer seg med bedriftens verdier og målsetninger, og et konkurransefortrinn som utad bygger omdømme og tillit til organisasjonen. Kurset vil gjøre deg i stand til å lede de prosesser som gjør at merkevarer får sterke konkurranseposisjoner i forbrukersamfunnet.
Hvem passer programmet for?
Dette masterprogrammet passer for deg som vil eller allerede jobber med markedsføring, merkevarebygging, produktutvikling, kundeatferd eller kommunikasjon.
Programmet er skreddersydd for alle som vil jobbe kreativt med kommunikasjon og innsikt i samtidskulturen, men også for de som er interessert i å skape en sterk bedriftskultur.
Video
I den korte filmen nedenfor forteller foreleserne Knut Kolnar, Morten William Knudsen og Iben Bergstrøm hva du vil lære mer om i dette programmet.
Foreleserne forklarer programmet!
Forelesere
Knut Kolnar er filosof og Dr.art fra NTNU og Morten William Knudsen er økonom fra NHH.
Kolnar & Knudsen er et godt innarbeidet team, som har jobbet sammen i en årrekke med problemstillinger knyttet til identitet, merkevarebygging, kulturforståelse og trender. De er begge, på ulikt vis, involvert i forskningsprosjektet «Identitet og merkevarebygging», der de har oppsøkt noen av de mest kjente markedsførings-, PR-, trendspotting- og omdømmemålingsbyråene, både her hjemme og i sentre som New York og London, Amsterdam og København. Der har de lært hva som kjennetegner praktiske suksesskriterier i ledende byråer. Dette har blant annet resultert i bøkene «Å leve på lånt begjær» og «Forbrukersosiologi», som er utviklet spesielt for dette programmet, men som også brukes som pensum på andre universitet og høyskoler.
Iben Bergstrøm er høyskolelektor i digital markedsføring ved BI og brenner for å bygge sterke merkevarer ved hjelp av innholdsmarkedsføring og digitale strategier. Med sin nyanserte bakgrunn fra både design og markedsføring vil hun lose deg igjennom merkevarebyggingens praktiske utførelse i digitale medier.
Praktisk informasjon
-
Dette masterprogrammet er på 30 studiepoeng. Studiebelastningen er fordelt over fem eller seks intensive samlinger over to semestre. Undervisningen foregår på campus på dagtid (hele dager). Se timeplanen for mer detaljer.
Du må også beregne tid til veiledning, selvstudium, gruppearbeid og eksamen.
- Dette programmet kan inngå i graden Executive Master of Management.
-
-
Det stilles ingen krav til forkunnskaper ut over opptakskravene.
-
Studentene evalueres gjennom en prosjektoppgave som teller 60% av totalkarakteren og en individuell 72 timers hjemmeeksamen som teller 40%. Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer. Alle eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.
-
Undervisningsspråket er på norsk. Engelskspråklige gjesteforelesere kan forekomme.
Pensumlitteratur på engelsk forekommer.
-
Pensumliste er tilgjengelig for søkere som er tatt opp på programmet inne på studentportalen. Brukernavn og passord til studentportalen får du tilsendt i forkant av studiestart.
-
Fakturering: Studieavgiften faktureres normalt i to rater. Fakturaen vil du finne under Min faktura inne på studentportalen.
Se Priser ved Handelshøyskolen BI for fullstendig oversikt over gjeldende studieavgifter.
Finansiering: Studiekontrakten inngås med deg og ikke din arbeidsgiver, selv om arbeidsgiver betaler for studiet.
Studiet er godkjent for tildeling av støtte fra Statens lånekasse for utdanning etter reglene for høyere og annen utdanning.
-
Executive Master of Management praktiserer rullerende opptak av studenter på de enkelte programmene så lenge det er kapasitet.
Er det venteliste på programmet? Les mer om dette her.
"Programmet var et helt naturlig valg etter fire års praksis som markedsdirektør. Min første tanke var kombinasjonen av erfaringen min med nytt faglig input, ville gjøre meg mer skikket til å gjøre en forskjell i dagens marked. Programmet leverte bra verdiskapning både for oss studenter og bedriftene vi jobber i og er et must for alle ledere som står i en tøff konkurransesituasjon, som krever en systematisk og grundig strategisk tilnærming til merkevarebygging."
"Trodde aldri jeg skulle lære så mye om faget på kun ett år! Undervisningen var godt strukturert med mye nyttig og oppdatert pensum som jeg har fått stort utbytte av."
Markedssjef i Scala Eiendom
Shopper du litt for mye?
Shopper du mer enn du trenger og egentlig har råd til? Hør podcasten med Silje Sandmæl og Knut Kolnar.
Timeplan
Oslo: Gjennomføring høst 2023/vår 2024
1. samling: 26.09 - 29.09
2. samling: 07.11 - 10.11
3. samling: 13.02 - 16.02 2024
4. samling: 19.03 - 22.03
5. samling: 09.04 - 12.04
Vi tar forbehold om endringer i timeplanen.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 30
- Pris: 99 600 kr
- Oslo