Professor Caroline Dale Ditlev-Simonsen introduserte nylig en ny trinnvis prosess for å lykkes med å ta samfunnsansvar (CSR).
Kan du fortelle meg hvordan begrepet «samfunnsansvar» oppsto?
- Begrensede ressurser har alltid vært et problem. Men helt siden den industrielle revolusjonen og starten på masseproduksjonen har den negative sosiale og miljømessige påvirkningen av handel blitt stadig tydeligere. Vi får informasjon om oljeutslipp og barnearbeid på direkten gjennom TV og sosiale nettverk verden over. Dette har ført til skepsis og kritikk mot selskaper. Derfor har interessen for samfunnsansvar økt enormt. Vi kan ikke lenger bare ødelegge miljøet, tømme ressursene og unngå å gi grunnleggende rettigheter til arbeiderne.
Når begynte akademikere å studere samfunnsansvar?
- Brundtland-kommisjonen, ledet av statsminister Gro Harlem Brundtland, introduserte dette moderne begrepet i sin rapport fra 1987: «Bærekraftig utvikling». Det var en skikkelig kickstarter. Selvfølgelig var dette ikke første gang noen hadde tenkt på disse problemene. Det fantes dem som tenkte på disse spørsmålene tilbake på 1920- og 1950-tallet. Det hevdes ofte at Nobels økonomiprisvinner Milton Friedman var mot samfunnsansvar i sin berømte artikkel «The Social Responsibility of Business is to Increase Its Profits», som ble utgitt i The New York Times i 1970. Jeg mener derimot at han er feiltolket. I dag har bedrifter som ønsker å tjene penger, blitt nødt til å tenke på bærekraft. Å handle ansvarlig er lønnsomt – hvis det gjøres riktig. Friedman var imot selskapsfilantropi basert på bedriftslederes personlige preferanser, og at selskapene skal ta på seg ansvar som egentlig tilfaller myndighetene.
Så samfunnsansvar er ikke det samme som å være involvert i filantropi?
- Nei. Å gi penger til gode formål og veldedighetsorganisasjoner som ikke har noe å gjøre med din faktiske virksomhet, er selvfølgelig bra. Men samfunnsansvar dreier seg om å handle ansvarlig i det du faktisk gjør hver dag. Du kan for eksempel bruke minst mulig emballasje for å pakke produktene dine slik at prosessen blir billigere og mer effektiv samt for å redusere transportkostnadene dine. Hvorfor ikke redusere avfall og bruke LED-lyspærer for å spare energi og redusere kostnadene på lang sikt?
Som du sa: «lønnsomt – hvis det gjøres riktig.»
– Ja. Noen synes kanskje det etisk tvilsomt: «Handle ansvarlig for å spare penger? Gjør vi det ikke for å være snille?» Vel, hvis du ikke tjener penger, vil du heller ikke være i stand til å være snill. Alle bedrifter er opptatt av å tenke på fremtiden, og mange snakker fint om tiltak. Overraskende mange av dem har imidlertid ingen anelse om hvordan man egentlig skal håndtere samfunnsansvar. Det holder ikke bare å ha en direktør for samfunnsansvar – en ensom sjel i organisasjonen – som skal gjennomføre dette alene. Ja, og denne personen er ofte en kvinne! Disse problemene og løsningene må være en del av den overordnede strategien din, i alt fra finansiering til markedsføring til HR og kommunikasjon.
Det er vel viktig å like arbeidsplassen sin og det man gjør også?
- Det er veldig viktig, og det blir stadig viktigere! Studentene mine er veldig, veldig opptatt av dette – langt mer enn hva de var tidligere. De er selvfølgelig interessert i å tjene penger. Men de er også langt mer opptatt av at jobben de utfører er en del av identiteten din som menneske.
Er de unge mer villig til å endre atferd også?
- Vel, det er vel det store spørsmålet. Slik det ser ut i dag ... er de vel ikke egentlig det. Men bedrifter kan gå foran for å bidra til å endre denne atferden.
Vi har blitt opplært til å tenke at det å kjøpe ting gjør oss lykkelige.
- Vi ser vanligvis på et lands bruttonasjonalprodukt for å måle lykke. Men er det egentlig tilfelle? Hvis det er det, hvorfor er da landene som vanligvis kommer best ut på The World Happiness Index, også på topp i bruken av antidepressiva? Det er veldig interessant å se hvordan vi verdsetter forskjellige ting i ulike kulturer.
Betyr begrepet «samfunnsansvar» forskjellige ting i ulike deler av verden også?
- Det gjør det. I enkelte land kan det dreie seg om kampen mot barnearbeid. Et annet sted kan det være forbundet med Volkswagen-skandalen, hvor ett av verdens mest respekterte selskaper ble tatt for å jukse med utslippsteknologiene. Dette førte til redusert merkeverdi. Og et stort fall i aksjekursene.
Du har utviklet en fempunktsmodell som du ga en kort presentasjon om nylig.
- Ja. Kartlegge, teste, lansere, gjennomføre, rapportere. Først bør dere finne ut hva dere kan gjøre. Programmet må forankres i og støttes av toppledelsen. Videre bør det settes sammen en gruppe fra hele bedriften, med representanter fra alle avdelingene. Du kan bruke FNs bærekraftsmål og finne ut hvilke mål som er mest relevante for din bedrift. Utvikle en plan med konkrete mål. Presenter disse planene til kunder, leverandører og miljøorganisasjoner. Be om innspill og oppdater målene basert på tilbakemeldingene. Start planen og sørg for at alle ansatte blir involvert. Gjør planen til en del av hverdagen på arbeidsplassen. Gjennomfør planen: Følg opp. Når du målene dine? Hvis du ikke gjør det – finn ut hvorfor. Uventede ting vil skje. Lær av dem. Og til slutt: Rapporter. Stå ansvarlig. Vær åpen og ærlig. Hva fungerte og hva fungerte ikke? Fortsett arbeidet.