-
Illustrasjon av ansatt ved kontorpult som er frustrert over teknologi

Manglende tro på teknologiske evner fra en leder kan hindre at medarbeidere tar i bruk og lærer seg ny teknologi.

Tidligere forskning fra blant annet den amerikanske psykologen Carol Dweck har vist to grunnleggende måter folk forholder seg til evner på. Noen mener de er relativt stabile og ikke kan endre seg nevneverdig. I forskningen betegnes dette som et fastlåst tankesett.

Andre mener at evner kan utvikles og trenes opp over tid, på samme måte som man kan trene opp en muskel. I forskningen betegnes dette som et vekstorientert tankesett.

I vår egen forskning har vi anvendt Dwecks forskning for å undersøke hvordan folk forholder seg til teknologisk endring på arbeidsplassen.

Vi har funnet at noen mennesker er mer tilbøyelige til et fastlåst tankesett på teknologisk evne. Dette medfører en større tendens til å tvile på sin egen kapasitet til å lære og jobbe med ny teknologi. Frykten for å virke inkompetent kan også være et hinder. 

Andre er mer tilbøyelige til et vekstorientert tankesett for teknologisk evne. Disse menneskene har en tendens til å være mer motiverte til å ta ny teknologi i bruk, fordi de ser det som en mulighet for læring og utvikling.

Tro på teknologisk evne og lederstøtte

Forsking viser at de med et fastlåst tankesett legger mindre innsats i å veilede og hjelpe andre med å nå potensialet sitt enn de som har et vekstorienterte tankesett. De har også en tendens til å bruke stereotyper når de skal vurdere andres evner. For eksempel at kvinner er dårligere på teknologi.

I vår studie så vi nærmere på hvordan dette utartet seg blant ledere og ansatte i en nordisk bank som var i ferd med å gjøre teknologiske endringer. Resultatene stemte overens med den tidligere forskningen: ledere med fastlåst tro på evner ga medarbeidere mindre støtte og veiledning i å utvikle nye ferdigheter. Dessuten tilbød de enda mindre utviklingsstøtte til sine kvinnelige ansatte. 

Resultatet av det var at ansatte som arbeidet for ledere med fastlåst tankesett, og spesielt kvinnelige ansatte, engasjerte seg mindre for å lære seg og jobbe med den nye teknologien. Dermed fikk de ikke bare mindre utviklingsstøtte, de tilpasset seg også dårligere til teknologisk endring.

Leading in Digitized Workplaces

This course teaches you how to become an effective leader in digitized business environments. Highlighting strategies for driving technological adaptation, adoption, and innovation within your teams. Elizabeth Solberg and Sut I Wong are lecturers in this course.

Read more

Test deg selv: hvilken type leder er du?

Ofte er våre tro på evne ubevisst. Å identifisere sin egen grunnleggende tro på teknologisk evne er derfor et avgjørende første skritt mot fremtidig selvutvikling.

I forskningen vår brukte vi følgende tre utsagn for å identifisere lederes oppfatninger av teknologiske evner. Hvis du er enig i disse tyder det på at du har et fastlåst tankesett.

  1. En persons teknologiske evner utgjør en grunnleggende egenskap ved dem og det er ikke så mye som kan gjøres for å endre på disse.
  2. Hvorvidt en person vil være rask og flink til å ta i bruk ny teknologi er knyttet til hvilken type person de er. Det er lite som kan gjøres for å endre dette.
  3. Selv om folk noen ganger kan lære nye ting er det i praksis vanskelig å endre deres grunnleggende evne til å tilpasse seg ny teknologi.

3 råd: slik blir du en mer vekstorientert leder

Dersom du har en tendens til å oppfatte evner som fastlåst kan følgende tre råd være nyttige ifølge forskning:

  1. Anerkjenn hjernens potensiale for vekst. Det er nå kjent at den kan utvikles gjennom livet, også på områder som teknologi. Forskere kaller dette nevroplastisitet. Å lære om dette er et viktig første steg i å utvikle en vekstbasert tilnærming til evner.
  2. Fremprovoser kognitiv dissonans. Tenk på en gang du så en kollega mestre noe du ikke hadde trodd de kom til å mestre. Hva ville vært konsekvensene av å tvile på denne personen sevner, er det mulig at det kunne ha hindret personen i å realisere potensialet sitt?
  3. Støtt vekst. Tenk på noen du bryr deg om som har vanskelig for å tro på at sin teknologiske evne kan forbedres. Skriv en oppmuntrende melding til hen der du med egne ord forklarer grunnene og bevisene for at teknologisk evne kan utvikles.

Vi anbefaler at ledere vurderer dette rådet med jevne mellomrom for å unngå at en fastlåst tankegang slår inn.

Kilde

Solberg, Elizabeth, et al. "When managers believe technological ability is fixed." Human Resource Management Journal 34.2 (2024): 437-454.

Publisert 11. desember 2024

Du kan også se alle nyheter her .