Manglende tro på teknologiske evner fra en leder kan hindre at medarbeidere tar i bruk og lærer seg ny teknologi.
Tidligere forskning fra blant annet den amerikanske psykologen Carol Dweck har vist to grunnleggende måter folk forholder seg til evner på. Noen mener de er relativt stabile og ikke kan endre seg nevneverdig. I forskningen betegnes dette som et fastlåst tankesett.
Andre mener at evner kan utvikles og trenes opp over tid, på samme måte som man kan trene opp en muskel. I forskningen betegnes dette som et vekstorientert tankesett.
I vår egen forskning har vi anvendt Dwecks forskning for å undersøke hvordan folk forholder seg til teknologisk endring på arbeidsplassen.
Vi har funnet at noen mennesker er mer tilbøyelige til et fastlåst tankesett på teknologisk evne. Dette medfører en større tendens til å tvile på sin egen kapasitet til å lære og jobbe med ny teknologi. Frykten for å virke inkompetent kan også være et hinder.
Andre er mer tilbøyelige til et vekstorientert tankesett for teknologisk evne. Disse menneskene har en tendens til å være mer motiverte til å ta ny teknologi i bruk, fordi de ser det som en mulighet for læring og utvikling.
Tro på teknologisk evne og lederstøtte
Forsking viser at de med et fastlåst tankesett legger mindre innsats i å veilede og hjelpe andre med å nå potensialet sitt enn de som har et vekstorienterte tankesett. De har også en tendens til å bruke stereotyper når de skal vurdere andres evner. For eksempel at kvinner er dårligere på teknologi.
I vår studie så vi nærmere på hvordan dette utartet seg blant ledere og ansatte i en nordisk bank som var i ferd med å gjøre teknologiske endringer. Resultatene stemte overens med den tidligere forskningen: ledere med fastlåst tro på evner ga medarbeidere mindre støtte og veiledning i å utvikle nye ferdigheter. Dessuten tilbød de enda mindre utviklingsstøtte til sine kvinnelige ansatte.
Resultatet av det var at ansatte som arbeidet for ledere med fastlåst tankesett, og spesielt kvinnelige ansatte, engasjerte seg mindre for å lære seg og jobbe med den nye teknologien. Dermed fikk de ikke bare mindre utviklingsstøtte, de tilpasset seg også dårligere til teknologisk endring.