-
Profilintervju

– Det smarteste jeg har gjort

Ema Bihor er markedssjefen som kom tilbake til BI for å få tyngden hun trengte, og fikk mer: – Jeg hadde ikke trodd at en executive master skulle bli «life changing». Men det ble den!

På dagtid er Ema Bihor markedssjef i Scala Eiendom. Hun har ansvar for kundeklubb, nettsider, SoMe, events, kampanjer og markedsplasser for 23 handlesentre rundt i Norge, og følger nøye med på bransjetrendene innen forbrukeradferd og markedsføring.

I tillegg engasjerer hun jevnlig sine drøyt 14 000 følgere på Instagram, og blir også lagt merke til i medier der hun snakker om både karriere, mote og interiør.

– Min store utfordring på jobb er å hele tiden være nytenkende, både kommersielt og teknologisk, samt å rekke over alt.

– Vi skal være et hestehode foran konkurrentene, og jeg skal holde energinivået og engasjementet oppe blant senterledere som alltid er travle og har mange forskjellige arbeidsoppgaver og -områder. Det er krevende, og det krever faglig tyngde og kontinuerlig jobbing.

Kom til Norge som ett år gammel krigsflyktning

Emas egen historie startet dramatisk. Da hun var ett år gammel, smuglet faren lille Ema, broren og moren over grensen fra Bosnia, på flukt fra krigen. Ferden endte på asylmottak i Norge, der familien Bihor etter hvert bygget seg et nytt liv i Sandnes.  Ema startet på BI ved Nydalen rett fra videregående, og noen få dager etter at hun fylte 22, sto hun med en ferdig bachelorgrad i hånda og var klar for å starte karrieren.

– Det gikk såpass fort at det nesten føltes litt rart. Jeg fikk jobb noen uker før jeg var ferdig med bacheloren. Men jeg kom i gang, og da jeg senere søkte på jobb nummer to, så merket jeg helt tydelig én ting: På det nivået jeg ønsket å være på i arbeidslivet, forventes det en master. I tillegg jobber jeg på et fagfelt som er i enorm utvikling, og krever at du er oppdatert. Og da visste jeg jo hvor jeg skulle gå. Det måtte bli BI igjen.

Vil du gjøre som Ema?

Våre masterprogrammer gir deg en solid fordypning innenfor et fagfelt over ett eller to semester. Les mer her.

– Den masteren var en innertier

Drøyt fem år etter at Ema leverte bacheloren på BI, bestemte hun seg dermed for å ta BIs Executive Master of Management, som er skreddersydd for å kombineres med jobb underveis. Ema betalte av egen lomme, og valgte å ta masteren over tre år – med ett fag hvert år.

– For meg var den masteren en innertier, ikke minst det siste året hvor jeg tok faget Prestasjoner i organisasjoner. Hele løpet var grundig og profesjonelt tilrettelagt, undervisningen var konkret og full av nyttige eksempler og personlig oppfølging. Jeg følte at BI ønsket at vi som studenter skulle lykkes med studiene våre. Det var lett å se hvordan vi kunne bruke kunnskapen i egen arbeidshverdag, og vi fikk masse anledninger til å analysere oss selv og hva slags effekt vi har på menneskene rundt oss.

Ema kunne selvsagt valgt å gå to år til på BI da hun sto der med bachelor som 22-åring. Men hun angrer ikke på at hun ventet til hun ble 27 før hun tok neste etappe.

Nyttig å ha jobbet noen år før master

Jeg er veldig glad for at jeg hadde jobbet noen år før jeg gikk videre til master. Nå hadde jeg mange flere knagger å henge det faglige på, og jeg fikk diskutere teoriene med mye kule folk med erfaring fra mange ulike bransjer. Det gjorde at jeg fikk mye mer ut av fagene.

Siden de aller fleste på Executive-studiene er i full jobb mellom samlingene, var mange av oppgavene direkte knyttet til arbeidshverdagen utenfor studiet.

Det satte Ema stor pris på:

– Vi ble utfordret til å praktisere teoriene fra undervisningen på helt konkrete måter ute blant kollegaene våre, og analysere resultatet fortløpende. Det var nyttig, og er typisk BI – de er tett på virkeligheten. En annen ting er jo at kollegaene og vennene mine ble nysgjerrige på hva jeg lærte, slik at spørsmålene de kom med også satte i gang mange nyttige diskusjoner på jobb og sosialt. Slik sett fikk masteren ringvirkninger helt fra start, forteller Ema.

Bilde av Ema Bihor

Sparte det beste til slutt

Hun satte sammen sin master av tre fag: Det første året valgte hun et fag der hun visste hva hun gikk til - Trender, kommunikasjon og merkevarebygging. Det andre året utfordret Ema seg selv med et helt nytt emne - Markedsstrategi.

– Og så sparte jeg det beste til slutt: et fag jeg visste jeg kunne få mye utbytte av etter flere år i arbeidslivet - Prestasjoner i organisasjoner. Jeg har alltid visst at jeg er en kreativ storyteller og en estetiker, men aldri sett på meg selv som leder. Men det tredje året var en solid øyeåpner! Vi lærte så mye om hva som får et lag til å fungere, hva slags effekt vi har på andre, og hvordan jeg kan inspirere både meg selv og medarbeiderne mine til å yte sitt beste. 

En side ved undervisningen Ema fikk stor nytte av, var den som åpnet for selvrefleksjon og analyse.

– Jeg innså for eksempel at jeg er en som «lytter med munnen full av ord», som en foreleser sa. Den traff meg, kan du si! Og det var mange slike aha-øyeblikk. Hele opplegget det siste året var så engasjerende og berikende at jeg til tider glemte at vi satt på skolen.

Bilde av Ema Bihor