Christina Jahren er 24 år, kommer fra Årnes og bor i Oslo. Hun fullførte sin bachelorgrad i Ledelse av Kreativ Næring på BI i 2020. Gjennom studiet lærte hun mye om markedsføring, økonomi, finansiering, digitalisering og jus, i tillegg til bransjefagene for kreativ næring. og hun sier at det kommer godt med i hennes nåværende jobb. Vi har tatt en prat med henne for å høre om hennes spennende vei ut i arbeidslivet etter BI.
Hvor jobber du nå, Christina?
«Jeg jobber i Stageway Talent AS som produserer og formidler kultur og underholdning. Vi er et artist-management, men opererer også som konsertbyrå og -promotør. Fra våre kontorer i Oslo og Bergen bygger vi artistkarrierer. Vi arrangerer konserter og turnéer med artister fra inn- og utland. I tillegg produserer vi TV og teater, samt events for næringslivskunder.»
Hva går jobben din ut på?
«Jeg er ansatt som booking agent. Det går ut på å utvikle konserter for artistene våre - både enkeltstående konserter, festivaler og turnéer. Jeg er mer eller mindre ansvarlig for live-virksomheten til artistene.»
Hvordan fikk du jobb hos Stageway?
«Da jeg gikk på 3. året på BI, fikk jeg et internship hos Stageway. Etter fullført bachelor var planen å gå rett ut i jobb, men så kom Covid-19. Vi holdt kontakten, og under pandemien ble jeg kontaktet. De ønsket å ansette en til – og da var jeg i jobb!»
Hvordan har bachelorstudiet forberedt deg på arbeidslivet i musikkbransjen?
«Mye, spesielt økonomi. Når man booker mange konserter, blir det mye oppgjør og budsjetter å forholde seg til. Den kunnskapen jeg fikk med fra BI har kommet godt med her. Noe markedsføring blir det også, siden jeg er 50% ansvarlig for instagramkontoen til Stageway. Og når jeg jobber med kontrakter og rettigheter, får jeg bruk for jusskunnskapene mine. Prosjektledelse holder jeg på med hele tiden. Da jeg gikk på BI, hadde jeg et verv som Head of Events i linjestyret til CIM. Det ga meg et større nettverk og en forståelse av konsertproduksjon. Den største driveren til at jeg fikk denne jobben er at jeg hadde internship som fag på BI.»
Hva er det viktigste du har lært etter at du begynte å jobbe hos Stageway?
«I denne bransjen kan du ikke sette deg fast i de planene som blir lagt. Man må være fleksibel, ting skjer fort og du må kunne omstille deg. Når du har planlagt en lang turné som plutselig avlyses, kan det føles tungt. Ikke minst fordi arbeidet må gjøres på nytt. Da er det viktig å tenke at det går aldri så dårlig at det ikke kan bli fikset! Slik har jeg lært meg å bli mer fleksibel; det er det viktigste jeg tar med meg videre. Det gjelder også i det private – å ikke låse seg for fast i det som skjer. Livet skjer alltid og det kan være uforutsigbart.»
Hvordan er det å jobbe med artister?
«Jeg jobber med både store og små artister, nasjonale og internasjonale, og de har mange ulike publikums baser. I musikkbransjen er det et mangfold av sjangre, og jeg liker å jobbe med dette. Når man selv ikke er musiker eller artist, ser man den kreative og økonomiske vinningen i de ulike prosjektene. Man har ikke et ønske om å være på scenen selv. Her får jeg muligheten til å både koordinere, men også være kreativ. Da er det givende å planlegge slike prosjekter. Det er gøy å samarbeide med kunstnere fordi de er morsomme og kreative folk. Jeg føler ikke noe spesielt på at de er kjendiser. På management og booking jobber jeg med bare norske artister. Når man har med Halvdan Sivertsen og Odd Nordstuga å gjøre, får man med seg en del av norsk musikkhistorie. Det hører med til jobben min å lage underholdningsmuligheter for publikum, og det er artisten som er kilden til underholdningen. Da blir verdien av å jobbe med en artist veldig høy.»
Er du mye på farten?
«Ja! Jeg reiser mye i Norge på ulike konserter og festivaler. Både på de jeg jobber med selv, men også andre ting som er bransjemessig gunstig. Hvis artistene har studio i andre land, så hender det at man tar turen dit sammen med dem. Når band og artister drar på turneer har jeg også muligheten til å reise med dem. Selv om det er mye reise som må påberegnes, er det også opp til en selv.»
Hvordan er det å jobbe med noe du brenner for?
«Det er gøy! Nå lever jeg ikke bare for å jobbe og jobber ikke bare for å leve. Det glir heller inn i hverandre som en livsstil. Når man har en jobb som også er ens hobby, blir motivasjonen større enn bare å få lønn. Jeg er en person som vil ha denne typen liv, jeg ser bare goder ved det. I denne jobben finnes det også et potensiale til å bli god og utvikle kompetanse til enhver tid. Da har man kanskje mer lyst til å lære og legger mer vekt på å utvikle seg i jobben.»
Hva er ditt beste tips til de som drømmer om å jobbe i kreative bransjer?
«Prøv å få en fot innenfor den bransjen du er interessert i ved å jobbe frivillig. Jeg anbefaler det – spesielt i kulturbransjen. Slik kan du bygge nettverk og få innsikt og erfaring. Som frivillig gjør du noe du liker. Du kjenner på hvordan prosjekter fungerer i praksis og får vist hva du er god for. Dette kommer godt med når du søker videre jobb.»