BIs lederprogram bygger på å koble lederutviklingen til virksomhetens organisatoriske utfordringer og strategisk retning. Programmene skal også tilføre deltakerne aktuell kunnskap om ledelse, og hovedhensikten er å bidra til å endre ledernes adferd og gjennom dette påvirke virksomhetens resultater i positiv retning.
Eksempler på skreddersydde skoleledelsesprogram:
- Lederskap og omstilling i skolen (rektorutdanningen) – utviklet for Utdanningsdirektoratet
- Ledelse av læring og endring 1 – utviklet for KS (Kommunesektorens organisasjon)
BIs prosess for samskaping og skreddersøm
BI bruker en systematisk prosess i arbeidet med utvikling og leveranse av lederprogrammer. Prosessen har til hensikt å fasilitere frem et godt lederprogram på en effektiv måte og består av de fire stegene Analyse, Design, Implementering og Evaluering (ADIE).
BI er ansvarlig for å drive og fasilitere aktivitetene i denne prosessen. Dette gjøres i praksis av et team bestående av en prosjektleder som har majoriteten av kundeansvaret, en fagansvarlig som kvalitetssikrer innholdet og det pedagogiske designet og en studiekoordinator som sikrer den praktiske gjennomføringen av programmet ut mot deltakerne.