-
Kurs masternivå

Ledelse av læring og endring I

Dette kurset lærer deg hva ledelse innebærer av muligheter og utfordringer, og hvordan rollen som klasseleder best kan utformes. Kurset gjennomføres regionalt og bestilles av kommuner i Norge.

Dette lærer du:

  • Skoleeffektivitet og ledelse på egen skole.
  • Skoleledelse i teori og praksis og lærende ledelse.
  • Hva måler nasjonale prøver og kompetansetester.
  • Mål, resultatmåling og resultatoppfølging i skolen.
  • Profesjonelle læringsfellesskap og læringsmiljø.
  • Pedagogisk analyse og evidensbasert ledelse.
  • Ledelse av menneskelige ressurser (HRM).
  • Motivasjon og klasseledelse.
  • Personlighet og selvledelse.

Skoler må arbeide på nye og innovative måter, og flere ressurser og krefter må bidra til utvikling og endring, også lærerne. Derfor må du som lærer trenes i ledelse. Ledelsesdimensjon vil i fremtiden bli mer fremtredende i alle oppgaver lærere utfører på skolen, både de oppgaver de tradisjonelt ivaretar som lærere, men også ved at det utformes nye roller og oppgaver hvor lærerne utøver ledelse.

Dette kurset spenner over en lang rekke lederroller som er relevante for lærere, fra ivaretakelse av lederrollen i klasserommet, til ledelse av kollegaer i felles kollegiale anstrengelser for å lage en bedre skole. I løpet av kurset lærer du derfor mer om temaer som klasseledelse, profesjonelle læringsfellesskap, lærende ledelse og læringsmiljø.

 

Hvem er kurset for

Dette kurset er relevant for deg som vil utvikle egen lederkompetanse, bidra til å forbedre elevenes læring og de som enten allerede har, eller ønsker, mer administrative oppgaver og ansvar. Målgruppen er lærere og mellomledere som har ambisjoner om å ta lederansvar og øke til ledelseskapasitet.

Opptakskrav

For å ta dette kurset må du

  • ha fylt 25 år
  • ha fullført en bachelorgrad  
  • ha fire års arbeidserfaring i full stilling (tre år dersom du har en fullført mastergrad fra før) 

Les mer om opptakskravene på masternivå

Ta kurset alene eller som del av en grad

Dette kurset er en del av vår Executive Master of Management med spesialisering i utdanningsledelse.

Kurset kan også inngå i en Executive Master of Management-grad. Hvis du vil, kan du derfor ta flere kurs senere og bygge en hel mastergrad. Dette kurset gir 15 studiepoeng, en executive master består av 90 studiepoeng. Sammensetningen av kurs bestemmer du selv, basert på hva du vil lære og hva du skal bruke kunnskapen til. 

Dette kurset har overlappende emner med kurset Lederskap og omstilling i skolen (rektorutdanningen). For studenter som tar sikte på å ta en Master of Management grad er det viktig å være klar over at overlappende kurs ikke kan inngå i graden.

Samlinger og kursinnhold

Kurset består av ni samlinger. Kurset gjennomføres regionalt og bestilles av kommuner i Norge.

Basert på læring og erfaring fra samlingene vil deltakerne jobbe med oppgaver hvor de evaluerer egen praksis og skole. Læringsaktivitetene består av tre oppgaver som skal skrives i prosess gjennom hele kurset; støttet av kollegaveiledning, diskusjon og kontinuerlig tilbakemelding fra faglige.  

Datoer for hver samling vil bli tilsendt når du har blitt tatt opp som student.

Pensum blir tilgjengelig så snart man er tatt opp til kurset. 

Eksamen består av en fagoppgave, som teller 100% av karakteren. Fagoppgaven har en varighet på tre uker, og kan skrives individuelt eller i grupper på inntil 3 studenter.

Søknad går via kommunen og sendes til sin rektor. Lærere og mellomledere vil få informasjon fra sin kommune om når de kan søke.

Forelesere

Lars Asle Einarsen
Lars Asle Einarsen

Lars Asle Einarsen er spesialist i arbeids- og organisasjonspsykologi. I 2015 etablerte Einarsen selskapene WorkPlaceDevelopers AS (arbeidsmiljøkartlegging og utvikling), og NordicPsychologyServices AS (leder- og organisasjonsutvikling).

Han foreleser innen ferdighetstrening, personlighet og ledelse.

Irene Grastveit
Irene Grastveit

Irene Grastveit

Irene Grastveit er fagansvarlig i dette programmet. Hun har vært knyttet til BI som foreleser siden 1992 – både som deltidsansatt med undervisning for fulltidsstudenter, og på etter- og videreutdanning. I dag har hun en fast stilling som høyskolelektor på BI. 

Ann-Margareth Gustavsen image
Ann-Margareth Gustavsen image

Ann-Margareth Gustavsen er førsteamanuensis II ved institutt for kommunikasjon og kultur, på Handelshøyskolen BI. Hun foreleser i temaet læringsmiljø og pedagogisk analyse.

Vil du vite mer?

Ta kontakt med oss på info@bi.no dersom du har spørsmål.

Se lignende kurs

Ikke helt kurset for deg? Vi har flere kurs innen utdanningsledelse.

Se lignende kurs

 

Kursdetaljer

Kurset gjennomføres regionalt og bestilles av kommuner i Norge.