-
Kurs masternivå

Ledelse av læring og endring II

I dette kurset får du innsikt i hvilken rolle du som leder kan spille for å øke elevenes læring. Kurset gjennomføres regionalt og bestilles av kommuner i Norge.

Dette lærer du:

  • Forbedringsledelse og involverende endringsledelse.
  • Endringsvilje og gjennomføring av endringsprosesser.
  • Skolekultur som ressurs og hinder for læring, utvikling og endring.
  • Dybdelæring; skaperglede engasjement og utforskertrang.
  • Kritisk tenking og refleksjon.
  • Samfunn og arbeidsliv i endring.
  • Hvordan arbeide med tverrfaglige temaer.
  • Effektiv ledelse av lærings- og læreplanarbeid.
  • Rektors styringsrett.
  • Arbeidsrettslige emner; overtallighet, best kvalifisert, oppsigelser.
  • Skolemiljø i endringsarbeid.
  • Digitalisering og endring i skolen, og ledelse av digital læring.

Ledelse av læring og endring 2 er et skolelederkursfor for lærere og mellomledere som ønsker å øke sin ledelseskapasitet. Gjennom forelesninger og gruppediskusjoner vil man fokusere på hvordan igangsette, gjennomføre og evaluere forbedringsarbeidet i skolen, hvilket ansvar det innebærer og hvilke krav omgivelsene setter til god ledelse.

Dette kurset lærer deltakeren hva ledelse innebærer av muligheter og utfordringer, hvorfor ledelse i skolen er viktig og hvordan rollen som klasseleder best kan utformes.

I kurset fokuseres det på å heve deltakerens forståelse for hvordan endring og utvikling kan gjennomføres i skolen. Både teori og praksis vil kunne gi kandidatens forbedrede ferdigheter i å gjennomføre utviklingsprosjekter på egen skole.

Hvem er kurset for

Dette kurset er for deg som er lærer og mellomleder og som vil utvikle egen lederkompetanse, bidra til å forbedre elevenes læring og de som enten allerede har, eller ønsker, mer administrative oppgaver og ansvar.

Opptakskrav

For å ta dette kurset må du

  • ha fylt 25 år
  • ha fullført en bachelorgrad  
  • ha fire års arbeidserfaring i full stilling (tre år dersom du har en fullført mastergrad fra før) 

Les mer om opptakskravene på masternivå

Ta kurset alene eller som del av en grad

Dette kurset er en del av vår Executive Master of Management med spesialisering i utdanningsledelse.

Kurset kan også inngå i en Executive Master of Management-grad. Hvis du vil, kan du derfor ta flere kurs senere og bygge en hel mastergrad. Dette kurset gir 15 studiepoeng, en executive master består av 90 studiepoeng. Sammensetningen av kurs bestemmer du selv, basert på hva du vil lære og hva du skal bruke kunnskapen til. 

Dette kurset har overlappende emner med kurset Lederskap og omstilling i skolen (rektorutdanningen). For studenter som tar sikte på å ta en Master of Management grad er det viktig å være klar over at overlappende kurs ikke kan inngå i graden.

Samlinger og kursinnhold

Kurset består av åtte samlinger. Kurset gjennomføres regionalt og bestilles av kommuner i Norge.

Datoer for hver samling vil bli tilsendt når du har blitt tatt opp som student.

Pensum blir tilgjengelig så snart man er tatt opp til kurset.  

Eksamen består av en prosjektoppgave som teller 100% av karakteren. Prosjektoppgaven deles ut ved oppstart av kurset og leveres inn etter endt kurs. Oppgaven kan skrives individuelt eller i grupper på inntil 3 studenter.

Prosjektoppgaven utgjør en sentral del av kurset. Oppgaven blir utlevert allerede på første dag i første samling og baserer seg på kursets innhold; forelesninger, pensum, læringsaktiviteter og kandidatens egen praksis. Arbeid med prosjektoppgaven foregår mellom og på hver samling. Kandidatene vil få individuell veiledning på prosjektoppgaven i løpet av kursets gjennomføring. 

Søknad går via kommunen og sendes til sin rektor. Lærere og mellomledere vil få informasjon fra sin kommune om når de kan søke.

Forelesere

Lars Asle Einarsen
Lars Asle Einarsen

Lars Asle Einarsen er spesialist i arbeids- og organisasjonspsykologi. I 2015 etablerte han selskapene WorkPlaceDevelopers AS (arbeidsmiljøkartlegging og utvikling), og NordicPsychologyServices AS (leder- og organisasjonsutvikling). Han foreleser innen ferdighetstrening, personlighet og ledelse.

Ann-Margareth Gustavsen image
Ann-Margareth Gustavsen image

Ann-Margareth Gustavsen er førsteamanuensis II ved institutt for kommunikasjon og kultur, på Handelshøyskolen BI.

Irene Grastveit
Irene Grastveit

Irene Grastveit

Irene Grastveit er fagansvarlig i dette programmet. Hun har vært knyttet til BI som foreleser siden 1992 – både som deltidsansatt med undervisning for fulltidsstudenter, og på etter- og videreutdanning. I dag har hun en fast stilling som høyskolelektor på BI. 

Anette Hemmingby image
Anette Hemmingby image

Anette Hemmingby er høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI. Hun har lang erfaring fra både privat næringsliv, statlig og kommunal sektor. Hun foreleser innenfor temaet juridiske rammebetingelser for endring og utvikling.

Marte Blikstad-Balas image
Marte Blikstad-Balas image

Marte Blikstad-Balas

Marte Blikstad-Balas er professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning på Universitetet i Oslo. Hun foreleser på dette programmet om ledelse av fagfornyelsen.

Vil du vite mer?

Ta kontakt med oss på info@bi.no dersom du har spørsmål.

Se lignende kurs

Ikke helt kurset for deg? Vi har flere kurs innen utdanningsledelse.

Se lignende kurs

 

Kursdetaljer

Kurset gjennomføres regionalt og bestilles av kommuner i Norge.