Strategisk forretningsutvikling og innovasjon
På dette kurset lærer du om hvordan digital teknologi skaper forretningsmessige muligheter som kan utnyttes gjennom digitalisering og digital transformasjon.
Dette lærer du:
Strategisk forretningsutvikling og innovasjon har fokus på hvordan digital teknologi skaper nye muligheter for virksomheter enten det gjelder prosesser, organisering, kundeopplevelser eller forretningsmodeller.
Programmet er forankret i fagområdene strategi, ledelse, og innovasjon med fokus på forretnings- og teknologiforståelse, samt smidig organisering og innovasjonsprosesser.
Gjennom programmets praktiske tilnærming vil du få mulighet til å anvende teknologien underveis, som eksempelvis lære å sette opp en chatbot. Prosjektarbeidet er et utviklings- eller innovasjonsprosjekt som du kan jobbe med gjennom hele programmet. Det kan ta utgangspunkt i et problem, en utfordring eller en mulighet og ha et strategisk potensiale for virksomheten. Gjennom arbeidet får du praktisk erfaring med digital innovasjon.
Etter gjennomført program har du opparbeidet deg et helhetlig perspektiv på mulighetene innen digital teknologi, innovasjon og forretningsutvikling, og du forstår betydningen av ulike organisatoriske roller og kompetanser i forretningsutvikling og innovasjon.
Hvem passer programmet for?
Programmet henvender seg til alle med interesse for innovasjon, forretningsutvikling og forbedringsarbeid, og som har eller ønsker en aktiv og ansvarlig rolle innen dette. Det er ikke nødvendig med bakgrunn fra teknologisiden. Programmet er velegnet for virksomheter med problemer eller ideer man ønsker å få utredet eller testet.
Opptakskrav
For å ta dette kurset må du
- ha fylt 25 år
- ha fullført en bachelorgrad
- ha fire års arbeidserfaring i full stilling (tre år dersom du har en fullført mastergrad fra før)
Ta kurset alene eller som del av en grad
Dette kurset kan inngå som en del av en Executive Master of Management.
Hvis du vil, kan du derfor ta flere kurs senere og bygge en hel mastergrad.
Dette kurset gir 30 studiepoeng, en executive master består av 90 studiepoeng. Sammensetningen av kurs bestemmer du selv, basert på hva du vil lære og hva du skal bruke kunnskapen til.
Samlinger og kursinnhold
Kurset består av fem samlinger over to semestre. Hver samling varer i tre til fire dager og foregår på campus i Oslo på dagtid, i tillegg holdes det en til to webinarer mellom hver samling. En av samlingene er en fire dagers studietur til Antibes.
Pensum blir tilgjengelig så snart man er tatt opp til kurset.
Eksamen består av en prosjektoppgave (60% av totalkarakteren) og en individuell innlevering (40% av totalkarakteren).
Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer. Oppgaven er organisert som en mappevurdering med innleveringer og presentasjoner ved samling 2, 3, og 4.
Studentene får tilbakemelding underveis ved presentasjoner og veiledning.
Samlinger
-
Samlingen er i stor grad basert på diskusjon av case som illustrerer sammenhengen mellom strategisk valg, forretningsmodeller og bruk av teknologi. Sentralt i samlingen er forståelse av teknologiens rolle i verdikjeder, verdiverksteder og verdinettverk.
-
Samlingen arrangeres i samarbeid med Accenture, og omfatter (om mulig) et besøk til teknologiparken Sophia Antipolis i Syd-Frankrike, alternativt levert digitalt fra Accenture Technology Labs. Samlingen vil gi innblikk i kommende teknologier, nye forretningsmodeller og tjenester, samt hvordan ledende virksomheter arbeider med innovasjon.
-
Når man gjennomfører forretningsutvikling og innovasjon vil man støte på noen sentrale utfordringer i forhold til å velge hensiktsmessige og ansvarlige løsninger. Temaer som digitalt samfunnsansvar, teknologiske plattformer og virksomhetsarkitektur står sentralt i samlingen. Samlingen omfatter også læringsaktiviteter med bruk relevante teknikker og verktøy.
-
Kunnskap og læring er sentrale elementer for innovative virksomheter. En ting vi observer er at mange organisasjoner endrer seg fra å være statiske, hierarkiske og trege til å bli mer smidige, nettverksorienterte og responsive. I denne samlingen vil vi ha fokus på aktuelle trender, erfaringer og mekanismer for å lykkes med en slik omstilling.
-
Samlingen vil ha fokus på hvordan du kan ta en rolle som digital endringsagent og bidra til å utvikle virksomhetens innovasjonsevne.
Forelesere
Forventet tidsbruk
Alle våre kurs er lagt opp slik at de skal kunne kombineres med jobb og familie, men noe tid må du regne med å sette av.
Du kommer til å bruke totalt 17 arbeidsdager på samlinger over to semestre, i tillegg kommer tre dager til hjemmeeksamen.
Du må også sette av tid til å lese pensum og skrive prosjektoppgave. Hvor mye tid studentene bruker på dette er veldig individuelt, og dette er noe du i stor grad kan tilpasse livet ellers.
Finansiering og fakturering
Studiet er godkjent for støtte fra Statens lånekasse. Studieavgiften faktureres i to rater. Første faktura kommer normalt 1. oktober, og andre faktura 1. desember.
Vil du vite mer?
Vi arrangerer jevnlig informasjonswebinarer du kan delta på. Der møter du en veileder, og du får mulighet til å stille spørsmål.
Se lignende kurs
Ikke helt kurset for deg? Vi har flere kurs innen samme fagområde -
alt fra korte kurs til deltidsstudier på masternivå.
Kursdetaljer
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 30
- Pris: 111 000 kr
- Oslo