Strategisk kommunikasjon
Dette masterprogrammet gir deg kompetanse i ledelse og på å utvikle verdiskapende kommunikasjon. Du lærer å bruke kommunikasjon som en strategisk driver i sentrale problemstillinger som omdømme, organisasjonsendringer og kriser.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 30
- Pris: 105 900 kr
- Oslo
- Se timeplan
Hvorfor Strategisk kommunikasjon?
En god og strategisk kommunikasjon vil bidra til å understøtte og realisere forretningsmål. Det er essensielt at ledere både innenfor og utenfor kommunikasjonsfunksjonen får økt innsikt i hvordan kommunikasjon kan skape verdi, og styrke organisasjonens prestasjoner.
Gjennom programmet vil du lære å utvikle kommunikasjonsstrategier og løsninger som kan styres og måles. Videre vil du få forskningsbaserte verktøy for å planlegge, implementere og evaluere kommunikasjon.
GJENNOM KURSET VIL DU:
- Forstå kommunikasjons bidrag til verdiskapning, både gjennom innflytelse over interessenter og ved å legge til rette for bedre intern praksis
- Kunne analysere utfordringer ved kommunikasjon i lys av viktige formål, som omdømme, eller i sammenhenger som kriser og organisasjonsendringer
- Kunne analysere underliggende strukturer og prosesser for organisasjonskommunikasjon
- Kunne bruke verktøy for å planlegge, iverksette og evaluere kommunikasjonskampanjer
- Vurdere og bruke relevante forretningsmodeller for kommunikasjon og kommunikasjonsavdelinger
HVEM PASSER KURSET FOR?
Dette masterprogrammet passer for alle som vil forberede seg til, eller har lederstillinger innen offentlig sektor, næringsliv og sivilsamfunn der kommunikasjon spiller en sentral rolle.
HVORFOR BØR ORGANISASJONER SATSE PÅ STRATEGISK KOMMUNIKASJON?
Bli med på webinar onsdag 27. september om hvorfor strategisk kommunikasjon bør være et satsningsområde i organisasjoner.
EMNEOVERSIKT
- Nøkkelperspektiver, konsepter og trender i strategisk kommunikasjon.
- Interessentanalyse, innsikt, strategiutvikling.
- Taktikker og kanaler, måling og evaluering av kommunikasjon.
- Studietur til Hertie School i Berlin.
- Utvikle og lede kommunikasjon.
Gjesteforelesere
- Professor Øyvind Ihlen, Universitetet i Oslo
- Professor Jesper Falkheimer, Universitetet i Lund
- Professor Vilma Luoma-aho Jyväskylä University, School of Business and Economics
- Professor Mats Heide, Universitetet i Lund
Programmet er støttet av The Nordic Alliance for Communication & Management (#NORA) og som student vil du få muligheten til å sparre med kommunikasjonsledere og professorer fra dette nettverket.
Praktisk informasjon
-
Dette masterprogrammet er på 30 studiepoeng. Studiebelastningen er fordelt over fem intensive samlinger over to semestre. Undervisningen foregår på campus på dagtid (hele dager). Se timeplanen for mer detaljer.
Du må også beregne tid til veiledning, selvstudium, gruppearbeid og eksamen.
- Dette programmet kan inngå i graden Executive Master of Management.
-
Programmet har en utenlandsmodul som BI anbefaler studentene å delta på. Utgifter til reise og opphold kommer i tillegg til ordinær studieavgift.
Det gjøres oppmerksom på at studieturen kun blir gjennomført dersom det er forsvarlig i henhold til myndighetenes anbefalinger og restriksjoner.
-
-
Det stilles ingen krav til forkunnskaper ut over opptakskravene.
-
Studentene evalueres gjennom en prosjektoppgave som teller 60 % av totalkarakteren og en individuell 72 timers hjemmeeksamen som teller 40 %. Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer. Alle eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.
-
Undervisningsspråket er på norsk og engelsk.
Pensumlitteratur er på engelsk.
-
Pensumliste er tilgjengelig for søkere som er tatt opp på programmet inne på studentportalen. Brukernavn og passord til studentportalen får du tilsendt i forkant av studiestart.
-
Fakturering: Studieavgiften faktureres normalt i to rater. Fakturaen vil du finne under Min faktura inne på studentportalen.
Se Priser ved Handelshøyskolen BI for fullstendig oversikt over gjeldende studieavgifter.
Finansiering: Studiekontrakten inngås med deg og ikke din arbeidsgiver, selv om arbeidsgiver betaler for studiet.
Studiet er godkjent for tildeling av støtte fra Statens lånekasse for utdanning etter reglene for høyere og annen utdanning.
-
Executive Master of Management praktiserer rullerende opptak av studenter på de enkelte programmene så lenge det er kapasitet.
Er det venteliste på programmet? Les mer om dette her.
"Strategisk kommunikasjon er essensielt for meg som kommunikasjonsleder. Selv om jeg har jobbet mange år med kommunikasjon tenkte jeg at kurset kunne gi meg faglig oppdatering og en boost i jobbhverdagen. Det fikk jeg rett i! Det største utbyttet jeg fikk av studiet var dybdekunnskap og metodebruk, som jeg fikk god bruk for da jeg ledet kommunikasjonsarbeidet i Helsedirektoratet under pandemien. "
Kursansvarlige


Alexander Buhmann


Tor Bang
Timeplan
Oslo: Gjennomføring høst 2023/vår 2024
1. samling: 10.10 - 13.10
2. samling: 13.11 - 16.11
3. samling: 30.01 - 02.02 2024
4. samling: 11.03 - 15.03 Berlin
5. samling: 16.04 - 19.04
Vi tar forbehold om endringer i timeplanen.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 30
- Pris: 105 900 kr
- Oslo