Strategisk ledelse
Dette masterprogrammet gir deltakerne kompetanse innenfor de ulike aspektene av strategisk ledelse, og vil sette dem i stand til å bidra vesentlig i strategiprosessene.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 30
- Pris: 99 600 kr
- Oslo
- Se timeplan
HVORFOR STRATEGISK LEDELSE?
Bedrifter – private så vel som offentlig, står i dag overfor store strategiske utfordringer. Økt konkurranse, dynamiske omgivelser, og et stadig økende krav om kostnadseffektivitet krever da også en tilsvarende økt strategisk forståelse.
God strategisk ledelse handler derfor om å systematisk kartlegge signaler og trender, avdekke mønstre og se retningene som utvikler seg – noe som krever en dyp og analytisk forståelse av indre og ytre krefter som påvirker organisasjonene. Det handler også om evnen til å ta riktige beslutninger på rett tidspunkt, og ikke minst handler det om endringsvillighet siden konsekvensen av denne økte dynamikken ofte dreier seg om å gjennomføre større endringsprosesser. Disse kan være både utfordrende og komplekst å lede.
Målsetningen med dette programmet er derfor å kunne gi deltakere, med variert teoretisk bakgrunn og yrkeserfaring, en grundig kompetanse innenfor de forskjellige aspektene av strategisk ledelse. Programmet legger vekt på å presentere både analysemodeller og teorier som skal utvikle deltakernes evner til å se virksomheten i et helhetlig og strategisk perspektiv, og som kan være til hjelp under hele strategiprosessen fra oppstart til gjennomføring.
Deltakerne skal etter gjennomføringen av programmet forventes å kunne gi betydelig bidrag til en kreativ og praktisk strategiprosess i sine respektive bedrifter. Dette krever imidlertid stor arbeidsinnsats, både før og under samlingene. Prosjektoppgaven som er en sentral del av programmet, skal dokumentere at deltakerne kan anvende kunnskapen.
Programmets samlinger
- Strategibegrepet og de strategiske fundamentene: Strategisk analyse, herunder intern analyse av ressurser og ekstern analyse av konkurransearenaen.
- Strategisk analyse ekstern og intern: Analyse av omgivelser, verdiskaping, ressurser, konkurransestyrke og interessenter. Strategiske valg og etiske vurderinger.
- Konkurransestrategier: Organisk vekst gjennom kunnskapsutvikling, strategiske allianser, fusjoner, oppkjøp og outsourcing/konkurranseutsetting. Konsernstrategier og strategi i offentlig sektor.
- Strategiimplementering: Strategisk kontroll og strategisk lederskap.
- Ulike strategiske emner: Innovasjon, digitalisering, tillit, internasjonal strategi og nye forretningsmodeller.
"Programmet Strategisk ledelse har vært med på å gi meg et godt faglig påfyll, og skapt en god læringsarena. Gjennom et bredt teoretisk fundament, og nyttige analysemodeller, har faget gitt en praktisk tilnærming som enkelt kan anvendes i det daglige arbeidet. Summen av dette gjør at jeg trygt kan anbefale dette programmet."
Vice President, Performance Aker Solutions
Praktisk informasjon
-
Dette masterprogrammet er på 30 studiepoeng. Studiebelastningen er fordelt over fem eller seks intensive samlinger over to semestre. Undervisningen foregår på campus på dagtid (hele dager). Se timeplanen for mer detaljer.
Du må også beregne tid til veiledning, selvstudium, gruppearbeid og eksamen.
- Dette programmet kan inngå i graden Executive Master of Management.
-
-
Det stilles ingen krav til forkunnskaper ut over opptakskravene.
-
Studentene evalueres gjennom en prosjektoppgave som teller 60% av totalkarakteren og en individuell 48 timers hjemmeeksamen som teller 40%. Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer. Alle eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.
-
Undervisningsspråket er norsk. Engelskspråklige gjesteforelesere kan forekomme.
Pensumlitteratur på engelsk forekommer.
-
Pensumliste er tilgjengelig for søkere som er tatt opp på programmet inne på studentportalen. Brukernavn og passord til studentportalen får du tilsendt i forkant av studiestart.
-
Fakturering: Studieavgiften faktureres normalt i to rater. Fakturaen vil du finne under Min faktura inne på studentportalen.
Se Priser ved Handelshøyskolen BI for fullstendig oversikt over gjeldende studieavgifter.
Finansiering: Studiekontrakten inngås med deg og ikke din arbeidsgiver, selv om arbeidsgiver betaler for studiet.
Studiet er godkjent for tildeling av støtte fra Statens lånekasse for utdanning etter reglene for høyere og annen utdanning.
-
Executive Master of Management praktiserer rullerende opptak av studenter på de enkelte programmene så lenge det er kapasitet.
Er det venteliste på programmet? Les mer om dette her.
Foreleser


Anna Swärd
Timeplan
Oslo: Gjennomføring høst 2023/vår 2024
1. samling: 19.09 - 22.09
2. samling: 07.11 - 09.11
3. samling: 16.01 - 18.01 2024
4. samling: 05.03 - 07.03
5. samling: 09.04 - 12.04
Vi tar forbehold om endringer i timeplanen.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 30
- Pris: 99 600 kr
- Oslo