-
Søknad og opptak

Klage på vedtak

Handelshøyskolen BI er underlagt forvaltningsloven i sin saksbehandling. I henhold til denne loven kan enkeltvedtak påklages.

Klage på vedtak 

Et enkeltvedtak er et vedtak som gjelder rettigheter og plikter for én person eller flere bestemte personer. Eksempler på enkeltvedtak ved Handelshøyskolen BI er:

  • Vedtak om opptak 
  • Vedtak etter søknad om tilrettelagt eksamen
  • Vedtak om faglig godkjenning av fag
  • Vedtak om innvilgning av permisjon 
  • Vedtak om annullering av eksamen

Alle enkeltvedtak gjort av Handelshøyskolen BI kan påklages av studentene. 

For klage over karakterfastsetting gjelder egne regler, se BIs forskrift § 5-13 (2) og informasjon i studentportalen om samme emne (bak innlogging for studenter ved Handelshøyskolen BI).

Om klageadgang og klagefrist

  • Klagefristen er tre uker fra det tidspunkt beskjed om vedtaket er kommet fram til deg, f.eks. sendt på (student) e-post.
  • Klagen sendes til info@bi.no
    Har du opplysninger om nye omstendigheter som kan ha betydning for saken, legg ved dette. 

Hva skjer med klagen?

Enheten som gjorde vedtaket vil først vurdere saken på nytt. Velger de å ta klagen til følge, stopper saken normalt med det. 

Tar de ikke klagen til følge, blir saken sendt til Nemnd for studentsaker ved BI for endelig avgjørelse. Du vil motta gjenpart av oversendelsesbrevet. Vedtaket til Nemnd for studentsaker i klagesaker kan ikke påklages videre. 

Spørsmål 

Eventuelle spørsmål om klagebehandlingen kan rettes til saksbehandler ved den enheten som har fattet vedtaket (avsender av vedtaksbrevet), eller til info@bi.no.

Er du fortsatt usikker på om du skal klage, eller hvordan du skal klage, kontakt Studentombudet.

Nemnd for studentsaker (Klagenemnda) 

Nemnd for studentsaker ved BI er klageinstans for enkeltvedtak. Det er egen nemnd for klage på vedtak om annullering av karakter eller utestengelse som følge av fusk. Egen informasjon vil følge slike vedtak.

Sammensetning av nemnda & funksjonstid

Nemnd for studentsaker skal ha 5 medlemmer med personlige varamedlemmer, jf. UH-lovens § 5-1.

Leder og varamedlem for leder skal fylle de lovbestemte krav for lagdommere, og skal ikke være ansatt ved institusjonen. To av medlemmene skal være registrerte studenter ved Handelshøyskolen BI.

Studentrepresentantene oppnevnes med en funksjonstid på to år.
De øvrige medlemmer oppnevnes med en funksjonstid på fire år.
Leder og ansatte kan gjenoppnevnes én gang. Medlemmer med varamedlem blir stående inntil nytt medlem er oppnevnt, selv om funksjonstiden er utløpt.

Medlemmene i Nemnd for studentsaker oppnevnes av styret.

Sist oppdatert 13. desember 2023