Forskningssenter

Centre for Creative Industries (BI:CCI)

Handelshøyskolen BI har opprettet et forskningssenter for kreativ næring for å fremme forskning og utdanning innenfor dette fagfeltet i Norge.

  • Alle elementer
  • Forskningsartikler
  • Publikasjoner
  • Forskningsrapporter
  • Nina Bruvik Westberg, Anne-Britt Gran, Maria Køber Guldvik, Ole Magnus Stokke og Leo Grünfeld

    Koronakrisens virkninger på kultursektoren: Resultater fra en spørreundersøkelse

    Les mer (+)

    Nina Bruvik Westberg, Anne-Britt Gran, Maria Køber Guldvik, Ole Magnus Stokke og Leo Grünfeld. Koronakrisens virkninger på kultursektoren: Resultater fra en spørreundersøkelse. Menon-publisering nr. 69/2020 i samarbeid med BI:CCI.

  • Anne-Britt Gran, Linn-Birgit Kampen Kristensen, Audun Molde, Anja Nylund og Peter Booth

    Krise og kreativitet i musikkbransjen - koronaepidemien 2020

    Les mer (+)

    Anne-Britt Gran, Linn-Birgit Kampen Kristensen, Audun Molde, Anja Nylund og Peter Booth. Krise og kreativitet i musikkbransjen - koronaepidemien 2020. Rapport nr. 1. Oslo: BI Centre for Creative Industries.

  • Terje Gaustad, Valentina Moreno og Anne-Britt Gran

    Forbruksmønstre i en digitalisert filmsektor

    Les mer (+)

    Terje Gaustad, Valentina Moreno og Anne-Britt Gran. Forbruksmønstre i en digitalisert filmsektor. DnD-rapport nr. 6. Oslo: BI Centre for Creative Industries.

     

  • Leo Grünfeld, Anne-Britt Gran, Nina Bruvik Westberg, Ole Magnus Stokke, Maria Køber Guldvik, Marian Scheffer, Terje Gaustad og Peter Booth

    Koronakrisen og kultursektoren. Endringer i aktivitet i mars og april 2020

    Les mer (+)

    Leo Grünfeld, Anne-Britt Gran, Nina Bruvik Westberg, Ole Magnus Stokke, Maria Køber Guldvik, Marian Scheffer, Terje Gaustad og Peter Booth.
    Koronakrisen og kultursektoren. Endringer i aktivitet i mars og april 2020. Oslo: Menon Economics, rapport, nr. 56, i samarbeid med BI Centre for Creative Industries.

  • Gran, Anne-Britt; Booth, Peter; Ogundipe, Anne; Vestberg, Nina Lager; Røyseng, Sigrid; Hoel, Aud Sissel; Moreno, Valentina

    Digitale handlingsmønstre i kunst- og museumssektoren

    Les mer (+)

    Gran, Anne-Britt; Booth, Peter; Ogundipe, Anne; Vestberg, Nina Lager; Røyseng, Sigrid; Hoel, Aud Sissel; Moreno, Valentina. Digitale handlingsmønstre i kunst- og museumssektoren – om forbrukere,
    museumsledere og kunstnere. DnD-rapport nr. 5. Oslo: BI Centre for Creative Industries. 

  • Gran, Anne-Britt; Kristensen, Linn-Birgit Kampen; Røssaak, Eivind; Sverdljuk, Jana; Furseth, Peder Inge; Alm, Kristian; Moreno, Valentina

    Bokforbruk, bibliotek og lesing i digitale tider

    Les mer (+)

    Gran, Anne-Britt; Kristensen, Linn-Birgit Kampen; Røssaak, Eivind; Sverdljuk, Jana; Furseth, Peder Inge; Alm, Kristian; Moreno, Valentina. Bokforbruk, bibliotek og lesing i digitale tider. DnD-rapport nr. 4. Oslo: BI Centre for Creative Industries. 

  • Eidsvold-Tøien, Irina; Torp, Øyvind; Theie, Macus Gjems; Molde, Audun; Gaustad, Terje; Sommerstad, Harald; Espelien, Anne; Gran, Anne-Britt

    Hva nå. Digitaliseringens innvirkning på norsk musikkbransje

    Les mer (+)

    Eidsvold-Tøien, Irina; Torp, Øyvind; Theie, Macus Gjems; Molde, Audun; Gaustad, Terje; Sommerstad, Harald; Espelien, Anne; Gran, Anne-Britt. Hva nå. Digitaliseringens innvirkning på norsk musikkbransje. Rapport nr 1. 2019. Oppdragsgiver Kulturdepartementet. Samarbeidspartner Menon Economics. Oslo: BI Centre for Creative Industries. 

  • Olsen, Ragnhild Kristin; Solvoll, Mona Kristin

    Reinventing the business model for local newspapers by building walls

    Les mer (+)

    Olsen, Ragnhild Kristin; Solvoll, Mona Kristin. 2018. Reinventing the business model for local newspapers by building walls. Journal of Media Business Studies

  • Olsen, Ragnhild; Solvoll, Mona; Gran, Anne-Britt

    Digitalisering av lokal mediebruk (2. versjon)

    Les mer (+)

    Olsen, Ragnhild; Solvoll, Mona; Gran, Anne-Britt. 2018. Digitalisering av lokal mediebruk. DnD-rapport 1, 2. versjon. Oslo: BI Centre for Creative Industries

  • Gran, Anne-Britt; Vestberg, Nina; Booth, Peter

    Digitaltmuseum.no

    Les mer (+)

    Gran, Anne-Britt; Vestberg, Nina; Booth, Peter. 2018. Digitaltmuseum.no. DnD-rapport nr. 3. Oslo: BI Centre for Creative Industries

  • Gran, Anne-Britt; Kristensen, Linn-Birgit Kampen; Røssaak, Eivind

    Digitalisering av bok og bibliotek

    Les mer (+)

    Gran, Anne-Britt; Kristensen, Linn-Birgit Kampen; Røssaak, Eivind. 2018. Digitalisering av bok og bibliotekDnD-rapport 2. Oslo: BI Centre for Creative Industries

  • Gaustad, Terje; Theie, Marcus Gjems; Eidsvold-Tøien, Irina; Torp, Øyvind; Gran, Anne-Britt; Espelien, Anne

    Utredning av pengestrømmene i verdikjeden for norske filmer og serier

    Les mer (+)

    Gaustad, Terje; Theie, Marcus Gjems; Eidsvold-Tøien, Irina; Torp, Øyvind; Gran, Anne-Britt; Espelien, Anne. 2018. Utredning av pengestrømmene i verdikjeden for norske filmer og serierOslo: Menon Economics og BI Centre for Creative Industries

  • Øyvind Torp, Anne-Britt Gran, Irina Eidsvoll Tøien og Marcus Gjems Theie

    Musikkbransjen i Norge 2011-2015: Økonomisk analyse av fem delbransjer og elleve undergrupper

    Les mer (+)

    Torp, Øyvind; Gran, Anne-Britt; Tøien, Irina Eidsvoll; Theie, Marcus Gjems. 2017. Musikkbransjen i Norge 2011-2015: Økonomisk analyse av fem delbransjer og elleve undergrupper  Oslo: BI Centre for Creative Industries

  • Mona Solvoll

    Annonse+

    Les mer (+)

    Solvoll, Mona. 2017. Annonse+ -Annonsepotensialet for digitale lokalaviser med brukerbetalinger. Oslo: BI Centre for Creative Industries

  • Kristian Alm, Mark Brown og Sigrid Røyseng

    Kommunikasjon og Ytringsfrihet i Organisasjoner

    Les mer (+)

    Alm, Kristian, Mark Brown, Sigrid Røyseng. 2016. Kommunikasjon og ytringsfrihet i organisasjonerOslo: CappelenDamm Akademisk

  • Anne-Britt Gran

    Økonomisk selvsensur i kultursektoren

    Les mer (+)

    Anne-Britt Gran: Økonomisk selvsensur i kultursektoren. I Kristian Alm , Mark Brown og Sigrid Røyseng (red.) Kommunikasjon og ytringsfrihet i organisasjoner, Oslo: CappelenDamm Akademisk, 2016.

  • Anne-Britt Gran, Øyvind Torp og Marcus Theie

    Kreativ Næring i Norge 2008-2014

    Les mer (+)

    Gran, Anne-Britt, Øyvind Torp, Marcus Theie. 2015. Kreativ næring i Norge 2008-2014. Oslo: BI Centre for Creative Industries

  • Peder Inge Furseth og Richard Cuthbertson

    Innovation in a Consumer Society: Value-Driven Service Innovation

    Les mer (+)

    Furseth, Peder Inge og Richard Cuthbertson. 2016. Innovation in a Consumer Society: Value-Driven Service Innovation. UK: Oxford University Press

  • Steven DeMello og Peder Inge Furseth

    Innovation and Culture in Public Services – The Case of Independent Living

    Les mer (+)

    DeMello, Steven og Furseth Peder Inge. 2016. Innovation and Culture in Public Services – The Case of Independent Living. UK: Edward Elgar Publishing.

  • Anne-Britt Gran og Øyvind Torp

    Eksportundersøkelsen 2015

    Les mer (+)

    Gran, Anne-Britt og Øyvind Torp. 2015. Eksportundersøkelsen 2015. Oslo: BI Centre for Creative Industries

  • Richard Cuthbertson, Peder Inge Furseth og Stephen J. Ezell

    Innovating in a Service-Driven Economy

    Les mer (+)

    Cuthbertson, Richard, Peder Inge Furseth og Stephen J. Ezell. 2015. Innovating in a Service-Driven Economy.  UK: Palgrave Macmillan.

  • Margit Daams og Anne-Britt Gran

    Drømmeløftet kulturell og kreativ næring

    Les mer (+)

    Daams, Margit og Anne-Britt Gran. 2015. Drømmeløftet kulturell og kreativ næring. Oslo: Innovasjon Norge

  • Sigrid Røyseng

    Sosiologiske studier av kunst. I: Kultursosiologisk forskning

    Les mer (+)

    Røyseng, Sigrid. 2015. Sosiologiske studier av kunst. I: Kultursosiologisk forskning. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02499-8. p. 97-10

  • Mona K. Solvoll

    Football on Television: How has the coverage of the Cup Finals in Norway changed from 1961 to 1995?

    Les mer (+)

    Solvoll, Mona K. 2015. Football on Television: How has the coverage of the Cup Finals in Norway changed from 1961 to 1995?. Media Culture and Society 2015; Volume 38.(2) p. 141-158

  • Bang, T., Roppen, J., Krumsvik, H. A., Solvoll, K. M., og Barland, J

    Medieøkonomi: Konflikt og samspill

    Les mer (+)

    Bang, T., Roppen, J., Krumsvik, H. A., Solvoll, K. M., og Barland, J. 2014. Medieøkonomi: Konflikt og samspill. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

  • Bech-Karlsen, J

    Den nye litterære bølgen. Litteraritet og transparens i norske dokumentarbøker 2006-2013.

    Les mer (+)

    Bech-Karlsen, J. 2014. Den nye litterære bølgen. Litteraritet og transparens i norske dokumentarbøker 2006-2013. Oslo: Cappelen Damm Akademisk

  • Feuls, M., Fieseler, C., og Suphan, A

    A social net? Internet and Social Media Use during Unemployment”. Work, Employment and Society 28

    Les mer (+)

    Feuls, M., Fieseler, C., og Suphan, A. 2014. “A social net? Internet and Social Media Use during Unemployment”. Work, Employment and Society 28 (4): 551-570. 

  • Fieseler, C., Meckel, M., og Ranzini, G.

    Professional Personae‐ How Organizational Identification Shapes Online Identity in the Workplace”. Journal of Computer‐Mediated Communication.

    Les mer (+)

    Fieseler, C., Meckel, M., og Ranzini, G. 2014. “Professional Personae‐ How Organizational Identification Shapes Online Identity in the Workplace”. Journal of ComputerMediated Communication. doi: 10.1111/jcc4.12103

  • Gran, A-B.

    Digitale tider i kulturlivet. Om digitalt kulturforbruk, kulturpolitikk og kulturelle etterslep". Sosiologi i dag.

    Les mer (+)
  • Gran, A-B

    Status 2013. Om privat kulturfinansiering, Rapport Arts & Business.

    Les mer (+)

    Gran, A-B. 2014. Status 2013. Om privat kulturfinansieringRapport Arts & Business.

  • Røyseng, S

    Kulturpolitikk og lobbyisme. En case-studie av det dansepolitiske oppsvinget under Kulturløftet

    Les mer (+)

    Røyseng, S. 2014. "Kulturpolitikk og lobbyisme. En case-studie av det dansepolitiske oppsvinget under Kulturløftet". Sosiologi i dag 44 (1): 66-89.

  • Warner-Søderholm, G., Andy Bertsch, A., Saeed, M., and Abdullah, ABM

    Doing Business in Norway: An International Perspective

    Les mer (+)

    Warner-Søderholm, G., Andy Bertsch, A., Saeed, M., and Abdullah, ABM. 2014. "Doing Business in Norway: An International Perspective". Asian Journal of Research in Business Economics and Management 4 (11): 32-45.

  • Bech-Karlsen, J

    Between Journalism and Fiction. Three Founders of Modern Norwegian Literary Reportage

    Les mer (+)

    Bech-Karlsen, J. 2013. "Between Journalism and Fiction. Three Founders of Modern Norwegian Literary Reportage". Literary Journalism Studies, Vol. 5, No. 1.

  • Bertsch, A. og Warner-Søderholm, G

    Exploring Societal Cultural Values and Human Rights and Development

    Les mer (+)

    Bertsch, A. og Warner-Søderholm, G. 2013. «Exploring Societal Cultural Values and Human Rights and Development”. SAGE Open. July-September, 3 (3)

  • Fieseler, C. og Fleck, M.

    The Pursuit of Empowerment through Social Media: Structural Social Capital Dynamics in CSR-Blogging

    Les mer (+)

    Fieseler, C. og Fleck, M. 2013. “The Pursuit of Empowerment through Social Media: Structural Social Capital Dynamics in CSR-Blogging.” Journal of Business Ethics 118 (4): 759-775.

  • Gaustad, T. og Gran, A-B

    Opphavsrett som filmpolitisk virkemiddel

    Les mer (+)

    Gaustad, T. og Gran, A-B. 2013. "Opphavsrett som filmpolitisk virkemiddel"The Nordic Journal of Cultural Policy 16 (1): 106-124.

  • Gran, A-B

    Site-Specific Strength: The regional power of historical plays and place sponsoring

    Les mer (+)

    Gran, A-B. 2013. “Site-Specific Strength: The regional power of historical plays and place sponsoring”. In L. Lindeborg, og Lindkvist, L. (eds.)The Value of Arts and Culture for Regional Development - A Scandinavian Perspective. London: Routledge.

  • Bucher, E., Fieseler, C., og Suphan, A

    The Stress Potential of Social Media in the Workplace

    Les mer (+)

    Bucher, E., Fieseler, C., og Suphan, A. 2012. “The Stress Potential of Social Media in the Workplace.” Information, Communication & Society 16 (19): 1639-1667.

  • Gran, A-B., Gaustad, T., Figenschou, A., og A

    Digitalt kulturkonsum - en norsk studie

    Les mer (+)

    Gran, A-B., Gaustad, T., Figenschou, A., og A. Molde 2012. Digitalt kulturkonsum - en norsk studie. Forskningsrapport nr. 2: Handelshøyskolen BI.

  • Larsen, S. og Solvoll, M

    Medieplanlegging

    Les mer (+)

    Larsen, S. og Solvoll, M. 2012. Medieplanlegging. Bergen: Fagbokforlaget.

  • Mangset, P., Kleppe, B., og Røyseng, S

    Artists in an Iron Cage? Artist work in performing arts institutions

    Les mer (+)

    Mangset, P., Kleppe, B., og Røyseng, S. 2012. ”Artists in an Iron Cage? Artist work in performing arts institutions.” The Journal of Arts Management, Law, and Society 42 (4):156-175.

  • Warner-Söderholm, G

    But we’re not all Vikings! Intercultural identity within a Nordic context

    Les mer (+)

    Warner-Söderholm, G. 2012. “But we’re not all Vikings! Intercultural identity within a Nordic context.” Journal of Intercultural Communication. Issue 29.

  • Røyseng, S

    Kunstnere i kulturnæringenes tidsalder.

    Les mer (+)

    Røyseng, S. 2011. Kunstnere i kulturnæringenes tidsalder. Oslo/Bergen: Norsk kulturråd/Fagbokforlaget

  • Fieseler, C. Fleck, M. og Meckel, M

    Corporate Social Responsibility in the Blogosphere

    Les mer (+)

    Fieseler, C. Fleck, M. og Meckel, M. 2010. "Corporate Social Responsibility in the Blogosphere”. Journal of Business Ethics 91 (4): 599-614.

  • Bech-Karlsen, J

    Jordskjelv i mediene: Vil journalistikken overleve?

    Les mer (+)

    Bech-Karlsen, J. 2009. "Jordskjelv i mediene: Vil journalistikken overleve?" Materialisten, Tidsskrift for forskning, fagkritikk og teoretisk debatt. Nr 1-2

  • Gaustad, T

    Sweetening the deal: To what extend can public funding attract private film investors?

    Les mer (+)

    Gaustad, T. 2009. “Sweetening the deal: To what extend can public funding attract private film investors?”. Nordicom Review 30 (2): 179-197.

  • Mangset, P. og Røyseng, S

    Kulturelt entreprenørskap

    Les mer (+)

    Mangset, P. og Røyseng, S. 2009. Kulturelt entreprenørskap. Bergen: Fagbokforlaget

  • Bech-Karlsen, Jo

    Losing i mediehuset. Filosofi, metoder og modeller til bruk i flermediale redaksjoner

    Les mer (+)

    Bech-Karlsen, Jo. 2008. Losing i mediehuset. Filosofi, metoder og modeller til bruk i  flermediale redaksjoner. Fredrikstad: IJ-forlaget

  • Røyseng, S

    Arts management and the autonomy of art

    Les mer (+)

    Røyseng, S. 2008. ”Arts management and the autonomy of art”. International Journal of Cultural Policy 14, (1): 37-48.

  • Kultursponsing

    Gran, A-B og Hofplass, S

    Les mer (+)

    Gran, A-B og Hofplass, S. 2007. Kultursponsing. Oslo: Gyldendal Akademisk.

  • Bech-Karlsen, J

    Åpen eller skjult. Råd og uråd i fortellende journalistikk

    Les mer (+)

    Bech-Karlsen, J. 2007. Åpen eller skjult. Råd og uråd i fortellende journalistikk. Oslo: Universitetsforlaget

  • Gaustad, T

    The Problem of Excludability for Media and Entertainment Products in New Electronic Market Channels

    Les mer (+)

    Gaustad, T. 2002. “The Problem of Excludability for Media and Entertainment Products in New Electronic Market Channels.” Electronic Markets 12 (4): 248-252

  • Gaustad, T

    Joint Product Analysis in the Media and Entertainment Industries: Joint Value Creation in the Norwegian Film Sector

    Les mer (+)

    Gaustad, T. 2002. “Joint Product Analysis in the Media and Entertainment Industries: Joint Value Creation in the Norwegian Film Sector.” In R.G. Picard (Ed.) Media Firms: Structures, Operations, and Performance. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates

  • Helgesen, T. og Gaustad, T

    Medieøkonomi

    Les mer (+)

    Helgesen, T. og Gaustad, T. 2002. Medieøkonomi. Nesbyen: Stølen.