Centre for Creative Industries (BI:CCI)
Handelshøyskolen BI har opprettet et forskningssenter for kreativ næring for å fremme forskning og utdanning innenfor dette fagfeltet i Norge.
- Alle elementer
- Forskningsartikler
- Publikasjoner
- Forskningsrapporter
-
Leo A. Grünfeld, Nina Bruvik Westberg, Maria Køber Guldvik, Ole Magnus Stokke, Jonas Erraia, Caroline Aarre Halvorsen, Peter Booth, Terje Gaustad og Anne-Britt Gran
Et halvt år med koronakrise i kultursektoren. Erfaringer og fremtidsutsikter
Les mer (+)Leo A. Grünfeld, Nina Bruvik Westberg, Maria Køber Guldvik, Ole Magnus Stokke, Jonas Erraia, Caroline Aarre Halvorsen, Peter Booth, Terje Gaustad og Anne-Britt Gran. Et halvt år med koronakrise i kultursektoren. Erfaringer og fremtidsutsikter. Menon-publikasjon nr. 131/2020 i samarbeid med BI Centre for Creative Industries.
-
Nina Bruvik Westberg, Anne-Britt Gran, Maria Køber Guldvik, Ole Magnus Stokke og Leo Grünfeld
Koronakrisens virkninger på kultursektoren: Resultater fra en spørreundersøkelse
Les mer (+)Nina Bruvik Westberg, Anne-Britt Gran, Maria Køber Guldvik, Ole Magnus Stokke og Leo Grünfeld. Koronakrisens virkninger på kultursektoren: Resultater fra en spørreundersøkelse. Menon-publikasjon nr. 69/2020 i samarbeid med BI Centre for Creative Industries.
-
Anne-Britt Gran, Linn-Birgit Kampen Kristensen, Audun Molde, Anja Nylund og Peter Booth
Krise og kreativitet i musikkbransjen - koronaepidemien 2020
Les mer (+)Anne-Britt Gran, Linn-Birgit Kampen Kristensen, Audun Molde, Anja Nylund og Peter Booth. Krise og kreativitet i musikkbransjen - koronaepidemien 2020. Rapport nr. 1. Oslo: BI Centre for Creative Industries.
-
Terje Gaustad, Valentina Moreno og Anne-Britt Gran
Forbruksmønstre i en digitalisert filmsektor
Les mer (+)Terje Gaustad, Valentina Moreno og Anne-Britt Gran. Forbruksmønstre i en digitalisert filmsektor. DnD-rapport nr. 6. Oslo: BI Centre for Creative Industries.
-
Leo Grünfeld, Anne-Britt Gran, Nina Bruvik Westberg, Ole Magnus Stokke, Maria Køber Guldvik, Marian Scheffer, Terje Gaustad og Peter Booth
Koronakrisen og kultursektoren. Endringer i aktivitet i mars og april 2020
Les mer (+)Leo Grünfeld, Anne-Britt Gran, Nina Bruvik Westberg, Ole Magnus Stokke, Maria Køber Guldvik, Marian Scheffer, Terje Gaustad og Peter Booth.
Koronakrisen og kultursektoren. Endringer i aktivitet i mars og april 2020. Oslo: Menon Economics, rapport, nr. 56, i samarbeid med BI Centre for Creative Industries. -
Gran, Anne-Britt; Booth, Peter; Ogundipe, Anne; Vestberg, Nina Lager; Røyseng, Sigrid; Hoel, Aud Sissel; Moreno, Valentina
Digitale handlingsmønstre i kunst- og museumssektoren
Les mer (+)Gran, Anne-Britt; Booth, Peter; Ogundipe, Anne; Vestberg, Nina Lager; Røyseng, Sigrid; Hoel, Aud Sissel; Moreno, Valentina. Digitale handlingsmønstre i kunst- og museumssektoren – om forbrukere,
museumsledere og kunstnere. DnD-rapport nr. 5. Oslo: BI Centre for Creative Industries. -
Gran, Anne-Britt; Kristensen, Linn-Birgit Kampen; Røssaak, Eivind; Sverdljuk, Jana; Furseth, Peder Inge; Alm, Kristian; Moreno, Valentina
Bokforbruk, bibliotek og lesing i digitale tider
Les mer (+)Gran, Anne-Britt; Kristensen, Linn-Birgit Kampen; Røssaak, Eivind; Sverdljuk, Jana; Furseth, Peder Inge; Alm, Kristian; Moreno, Valentina. Bokforbruk, bibliotek og lesing i digitale tider. DnD-rapport nr. 4. Oslo: BI Centre for Creative Industries.
-
Eidsvold-Tøien, Irina; Torp, Øyvind; Theie, Macus Gjems; Molde, Audun; Gaustad, Terje; Sommerstad, Harald; Espelien, Anne; Gran, Anne-Britt
Hva nå. Digitaliseringens innvirkning på norsk musikkbransje
Les mer (+)Eidsvold-Tøien, Irina; Torp, Øyvind; Theie, Macus Gjems; Molde, Audun; Gaustad, Terje; Sommerstad, Harald; Espelien, Anne; Gran, Anne-Britt. Hva nå. Digitaliseringens innvirkning på norsk musikkbransje. Rapport nr 1. 2019. Oppdragsgiver Kulturdepartementet. Samarbeidspartner Menon Economics. Oslo: BI Centre for Creative Industries.
-
Olsen, Ragnhild Kristin; Solvoll, Mona Kristin
Reinventing the business model for local newspapers by building walls
Les mer (+)Olsen, Ragnhild Kristin; Solvoll, Mona Kristin. 2018. Reinventing the business model for local newspapers by building walls. Journal of Media Business Studies
-
Olsen, Ragnhild; Solvoll, Mona; Gran, Anne-Britt
Digitalisering av lokal mediebruk (2. versjon)
Les mer (+)Olsen, Ragnhild; Solvoll, Mona; Gran, Anne-Britt. 2018. Digitalisering av lokal mediebruk. DnD-rapport 1, 2. versjon. Oslo: BI Centre for Creative Industries
-
Gran, Anne-Britt; Vestberg, Nina; Booth, Peter
Digitaltmuseum.no
Les mer (+)Gran, Anne-Britt; Vestberg, Nina; Booth, Peter. 2018. Digitaltmuseum.no. DnD-rapport nr. 3. Oslo: BI Centre for Creative Industries
-
Gran, Anne-Britt; Kristensen, Linn-Birgit Kampen; Røssaak, Eivind
Digitalisering av bok og bibliotek
Les mer (+)Gran, Anne-Britt; Kristensen, Linn-Birgit Kampen; Røssaak, Eivind. 2018. Digitalisering av bok og bibliotek. DnD-rapport 2. Oslo: BI Centre for Creative Industries
-
Gaustad, Terje; Theie, Marcus Gjems; Eidsvold-Tøien, Irina; Torp, Øyvind; Gran, Anne-Britt; Espelien, Anne
Utredning av pengestrømmene i verdikjeden for norske filmer og serier
Les mer (+)Gaustad, Terje; Theie, Marcus Gjems; Eidsvold-Tøien, Irina; Torp, Øyvind; Gran, Anne-Britt; Espelien, Anne. 2018. Utredning av pengestrømmene i verdikjeden for norske filmer og serier. Oslo: Menon Economics og BI Centre for Creative Industries
-
Øyvind Torp, Anne-Britt Gran, Irina Eidsvoll Tøien og Marcus Gjems Theie
Musikkbransjen i Norge 2011-2015: Økonomisk analyse av fem delbransjer og elleve undergrupper
Les mer (+)Torp, Øyvind; Gran, Anne-Britt; Tøien, Irina Eidsvoll; Theie, Marcus Gjems. 2017. Musikkbransjen i Norge 2011-2015: Økonomisk analyse av fem delbransjer og elleve undergrupper Oslo: BI Centre for Creative Industries
-
Mona Solvoll
Annonse+
Les mer (+)Solvoll, Mona. 2017. Annonse+ -Annonsepotensialet for digitale lokalaviser med brukerbetalinger. Oslo: BI Centre for Creative Industries
-
Kristian Alm, Mark Brown og Sigrid Røyseng
Kommunikasjon og Ytringsfrihet i Organisasjoner
Les mer (+)Alm, Kristian, Mark Brown, Sigrid Røyseng. 2016. Kommunikasjon og ytringsfrihet i organisasjoner, Oslo: CappelenDamm Akademisk
-
Anne-Britt Gran
Økonomisk selvsensur i kultursektoren
Les mer (+)Anne-Britt Gran: Økonomisk selvsensur i kultursektoren. I Kristian Alm , Mark Brown og Sigrid Røyseng (red.) Kommunikasjon og ytringsfrihet i organisasjoner, Oslo: CappelenDamm Akademisk, 2016.
-
Anne-Britt Gran, Øyvind Torp og Marcus Theie
Kreativ Næring i Norge 2008-2014
Les mer (+)Gran, Anne-Britt, Øyvind Torp, Marcus Theie. 2015. Kreativ næring i Norge 2008-2014. Oslo: BI Centre for Creative Industries
-
Peder Inge Furseth og Richard Cuthbertson
Innovation in a Consumer Society: Value-Driven Service Innovation
Les mer (+)Furseth, Peder Inge og Richard Cuthbertson. 2016. Innovation in a Consumer Society: Value-Driven Service Innovation. UK: Oxford University Press
-
Steven DeMello og Peder Inge Furseth
Innovation and Culture in Public Services – The Case of Independent Living
Les mer (+)DeMello, Steven og Furseth Peder Inge. 2016. Innovation and Culture in Public Services – The Case of Independent Living. UK: Edward Elgar Publishing.
-
Anne-Britt Gran og Øyvind Torp
Eksportundersøkelsen 2015
Les mer (+)Gran, Anne-Britt og Øyvind Torp. 2015. Eksportundersøkelsen 2015. Oslo: BI Centre for Creative Industries
-
Richard Cuthbertson, Peder Inge Furseth og Stephen J. Ezell
Innovating in a Service-Driven Economy
Les mer (+)Cuthbertson, Richard, Peder Inge Furseth og Stephen J. Ezell. 2015. Innovating in a Service-Driven Economy. UK: Palgrave Macmillan.
-
Margit Daams og Anne-Britt Gran
Drømmeløftet kulturell og kreativ næring
Les mer (+)Daams, Margit og Anne-Britt Gran. 2015. Drømmeløftet kulturell og kreativ næring. Oslo: Innovasjon Norge
-
Sigrid Røyseng
Sosiologiske studier av kunst. I: Kultursosiologisk forskning
Les mer (+)Røyseng, Sigrid. 2015. Sosiologiske studier av kunst. I: Kultursosiologisk forskning. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02499-8. p. 97-10
-
Mona K. Solvoll
Football on Television: How has the coverage of the Cup Finals in Norway changed from 1961 to 1995?
Les mer (+)Solvoll, Mona K. 2015. Football on Television: How has the coverage of the Cup Finals in Norway changed from 1961 to 1995?. Media Culture and Society 2015; Volume 38.(2) p. 141-158
-
Bang, T., Roppen, J., Krumsvik, H. A., Solvoll, K. M., og Barland, J
Medieøkonomi: Konflikt og samspill
Les mer (+)Bang, T., Roppen, J., Krumsvik, H. A., Solvoll, K. M., og Barland, J. 2014. Medieøkonomi: Konflikt og samspill. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
-
Bech-Karlsen, J
Den nye litterære bølgen. Litteraritet og transparens i norske dokumentarbøker 2006-2013.
Les mer (+)Bech-Karlsen, J. 2014. Den nye litterære bølgen. Litteraritet og transparens i norske dokumentarbøker 2006-2013. Oslo: Cappelen Damm Akademisk
-
Feuls, M., Fieseler, C., og Suphan, A
A social net? Internet and Social Media Use during Unemployment”. Work, Employment and Society 28
Les mer (+)Feuls, M., Fieseler, C., og Suphan, A. 2014. “A social net? Internet and Social Media Use during Unemployment”. Work, Employment and Society 28 (4): 551-570.
-
Fieseler, C., Meckel, M., og Ranzini, G.
Professional Personae‐ How Organizational Identification Shapes Online Identity in the Workplace”. Journal of Computer‐Mediated Communication.
Les mer (+)Fieseler, C., Meckel, M., og Ranzini, G. 2014. “Professional Personae‐ How Organizational Identification Shapes Online Identity in the Workplace”. Journal of Computer‐Mediated Communication. doi: 10.1111/jcc4.12103
-
Gran, A-B.
Digitale tider i kulturlivet. Om digitalt kulturforbruk, kulturpolitikk og kulturelle etterslep". Sosiologi i dag.
Les mer (+)Gran, A-B. 2014. Digitale tider i kulturlivet. Om digitalt kulturforbruk, kulturpolitikk og kulturelle etterslep. Sosiologi i dag, 44 (1), 13-38.
-
Gran, A-B
Status 2013. Om privat kulturfinansiering, Rapport Arts & Business.
Les mer (+)Gran, A-B. 2014. Status 2013. Om privat kulturfinansiering, Rapport Arts & Business.
-
Røyseng, S
Kulturpolitikk og lobbyisme. En case-studie av det dansepolitiske oppsvinget under Kulturløftet
Les mer (+)Røyseng, S. 2014. "Kulturpolitikk og lobbyisme. En case-studie av det dansepolitiske oppsvinget under Kulturløftet". Sosiologi i dag 44 (1): 66-89.
-
Warner-Søderholm, G., Andy Bertsch, A., Saeed, M., and Abdullah, ABM
Doing Business in Norway: An International Perspective
Les mer (+)Warner-Søderholm, G., Andy Bertsch, A., Saeed, M., and Abdullah, ABM. 2014. "Doing Business in Norway: An International Perspective". Asian Journal of Research in Business Economics and Management 4 (11): 32-45.
-
Bech-Karlsen, J
Between Journalism and Fiction. Three Founders of Modern Norwegian Literary Reportage
Les mer (+)Bech-Karlsen, J. 2013. "Between Journalism and Fiction. Three Founders of Modern Norwegian Literary Reportage". Literary Journalism Studies, Vol. 5, No. 1.
-
Bertsch, A. og Warner-Søderholm, G
Exploring Societal Cultural Values and Human Rights and Development
Les mer (+)Bertsch, A. og Warner-Søderholm, G. 2013. «Exploring Societal Cultural Values and Human Rights and Development”. SAGE Open. July-September, 3 (3)
-
Fieseler, C. og Fleck, M.
The Pursuit of Empowerment through Social Media: Structural Social Capital Dynamics in CSR-Blogging
Les mer (+)Fieseler, C. og Fleck, M. 2013. “The Pursuit of Empowerment through Social Media: Structural Social Capital Dynamics in CSR-Blogging.” Journal of Business Ethics 118 (4): 759-775.
-
Gaustad, T. og Gran, A-B
Opphavsrett som filmpolitisk virkemiddel
Les mer (+)Gaustad, T. og Gran, A-B. 2013. "Opphavsrett som filmpolitisk virkemiddel". The Nordic Journal of Cultural Policy 16 (1): 106-124.
-
Gran, A-B
Site-Specific Strength: The regional power of historical plays and place sponsoring
Les mer (+)Gran, A-B. 2013. “Site-Specific Strength: The regional power of historical plays and place sponsoring”. In L. Lindeborg, og Lindkvist, L. (eds.)The Value of Arts and Culture for Regional Development - A Scandinavian Perspective. London: Routledge.
-
Bucher, E., Fieseler, C., og Suphan, A
The Stress Potential of Social Media in the Workplace
Les mer (+)Bucher, E., Fieseler, C., og Suphan, A. 2012. “The Stress Potential of Social Media in the Workplace.” Information, Communication & Society 16 (19): 1639-1667.
-
Gran, A-B., Gaustad, T., Figenschou, A., og A
Digitalt kulturkonsum - en norsk studie
Les mer (+)Gran, A-B., Gaustad, T., Figenschou, A., og A. Molde 2012. Digitalt kulturkonsum - en norsk studie. Forskningsrapport nr. 2: Handelshøyskolen BI.
-
Larsen, S. og Solvoll, M
Medieplanlegging
Les mer (+)Larsen, S. og Solvoll, M. 2012. Medieplanlegging. Bergen: Fagbokforlaget.
-
Mangset, P., Kleppe, B., og Røyseng, S
Artists in an Iron Cage? Artist work in performing arts institutions
Les mer (+)Mangset, P., Kleppe, B., og Røyseng, S. 2012. ”Artists in an Iron Cage? Artist work in performing arts institutions.” The Journal of Arts Management, Law, and Society 42 (4):156-175.
-
Warner-Söderholm, G
But we’re not all Vikings! Intercultural identity within a Nordic context
Les mer (+)Warner-Söderholm, G. 2012. “But we’re not all Vikings! Intercultural identity within a Nordic context.” Journal of Intercultural Communication. Issue 29.
-
Røyseng, S
Kunstnere i kulturnæringenes tidsalder.
Les mer (+)Røyseng, S. 2011. Kunstnere i kulturnæringenes tidsalder. Oslo/Bergen: Norsk kulturråd/Fagbokforlaget
-
Fieseler, C. Fleck, M. og Meckel, M
Corporate Social Responsibility in the Blogosphere
Les mer (+)Fieseler, C. Fleck, M. og Meckel, M. 2010. "Corporate Social Responsibility in the Blogosphere”. Journal of Business Ethics 91 (4): 599-614.
-
Bech-Karlsen, J
Jordskjelv i mediene: Vil journalistikken overleve?
Les mer (+)Bech-Karlsen, J. 2009. "Jordskjelv i mediene: Vil journalistikken overleve?" Materialisten, Tidsskrift for forskning, fagkritikk og teoretisk debatt. Nr 1-2
-
Gaustad, T
Sweetening the deal: To what extend can public funding attract private film investors?
Les mer (+)Gaustad, T. 2009. “Sweetening the deal: To what extend can public funding attract private film investors?”. Nordicom Review 30 (2): 179-197.
-
Mangset, P. og Røyseng, S
Kulturelt entreprenørskap
Les mer (+)Mangset, P. og Røyseng, S. 2009. Kulturelt entreprenørskap. Bergen: Fagbokforlaget
-
Bech-Karlsen, Jo
Losing i mediehuset. Filosofi, metoder og modeller til bruk i flermediale redaksjoner
Les mer (+)Bech-Karlsen, Jo. 2008. Losing i mediehuset. Filosofi, metoder og modeller til bruk i flermediale redaksjoner. Fredrikstad: IJ-forlaget
-
Røyseng, S
Arts management and the autonomy of art
Les mer (+)Røyseng, S. 2008. ”Arts management and the autonomy of art”. International Journal of Cultural Policy 14, (1): 37-48.
-
Kultursponsing
Gran, A-B og Hofplass, S
Les mer (+)Gran, A-B og Hofplass, S. 2007. Kultursponsing. Oslo: Gyldendal Akademisk.
-
Bech-Karlsen, J
Åpen eller skjult. Råd og uråd i fortellende journalistikk
Les mer (+)Bech-Karlsen, J. 2007. Åpen eller skjult. Råd og uråd i fortellende journalistikk. Oslo: Universitetsforlaget
-
Gaustad, T
The Problem of Excludability for Media and Entertainment Products in New Electronic Market Channels
Les mer (+)Gaustad, T. 2002. “The Problem of Excludability for Media and Entertainment Products in New Electronic Market Channels.” Electronic Markets 12 (4): 248-252
-
Gaustad, T
Joint Product Analysis in the Media and Entertainment Industries: Joint Value Creation in the Norwegian Film Sector
Les mer (+)Gaustad, T. 2002. “Joint Product Analysis in the Media and Entertainment Industries: Joint Value Creation in the Norwegian Film Sector.” In R.G. Picard (Ed.) Media Firms: Structures, Operations, and Performance. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates
-
Helgesen, T. og Gaustad, T
Medieøkonomi
Les mer (+)Helgesen, T. og Gaustad, T. 2002. Medieøkonomi. Nesbyen: Stølen.