Forskningssenter

Centre for Creative Industries (BI:CCI)

Handelshøyskolen BI har opprettet et forskningssenter for kreativ næring for å fremme forskning og utdanning innenfor dette fagfeltet i Norge.

  • Alle elementer
  • Forskningsartikler
  • Publikasjoner
  • Forskningsrapporter
    • Leo A. Grünfeld, Nina Bruvik Westberg, Maria Køber Guldvik, Ole Magnus Stokke, Jonas Erraia, Caroline Aarre Halvorsen, Peter Booth, Terje Gaustad og Anne-Britt Gran

      Et halvt år med koronakrise i kultursektoren. Erfaringer og fremtidsutsikter

      Les mer (+)

      Leo A. Grünfeld, Nina Bruvik Westberg, Maria Køber Guldvik, Ole Magnus Stokke, Jonas Erraia, Caroline Aarre Halvorsen, Peter Booth, Terje Gaustad og Anne-Britt Gran. Et halvt år med koronakrise i kultursektoren. Erfaringer og fremtidsutsikter. Menon-publikasjon nr. 131/2020 i samarbeid med BI Centre for Creative Industries.

    • Leo Grünfeld, Anne-Britt Gran, Nina Bruvik Westberg, Ole Magnus Stokke, Maria Køber Guldvik, Marian Scheffer, Terje Gaustad og Peter Booth

      Koronakrisen og kultursektoren. Endringer i aktivitet i mars og april 2020

      Les mer (+)

      Leo Grünfeld, Anne-Britt Gran, Nina Bruvik Westberg, Ole Magnus Stokke, Maria Køber Guldvik, Marian Scheffer, Terje Gaustad og Peter Booth.
      Koronakrisen og kultursektoren. Endringer i aktivitet i mars og april 2020. Oslo: Menon Economics, rapport, nr. 56, i samarbeid med BI Centre for Creative Industries.

    • Gran, Anne-Britt; Kristensen, Linn-Birgit Kampen; Røssaak, Eivind; Sverdljuk, Jana; Furseth, Peder Inge; Alm, Kristian; Moreno, Valentina

      Bokforbruk, bibliotek og lesing i digitale tider

      Les mer (+)

      Gran, Anne-Britt; Kristensen, Linn-Birgit Kampen; Røssaak, Eivind; Sverdljuk, Jana; Furseth, Peder Inge; Alm, Kristian; Moreno, Valentina. Bokforbruk, bibliotek og lesing i digitale tider. DnD-rapport nr. 4. Oslo: BI Centre for Creative Industries. 

    • Eidsvold-Tøien, Irina; Torp, Øyvind; Theie, Macus Gjems; Molde, Audun; Gaustad, Terje; Sommerstad, Harald; Espelien, Anne; Gran, Anne-Britt

      Hva nå. Digitaliseringens innvirkning på norsk musikkbransje

      Les mer (+)

      Eidsvold-Tøien, Irina; Torp, Øyvind; Theie, Macus Gjems; Molde, Audun; Gaustad, Terje; Sommerstad, Harald; Espelien, Anne; Gran, Anne-Britt. Hva nå. Digitaliseringens innvirkning på norsk musikkbransje. Rapport nr 1. 2019. Oppdragsgiver Kulturdepartementet. Samarbeidspartner Menon Economics. Oslo: BI Centre for Creative Industries. 

    • Olsen, Ragnhild; Solvoll, Mona; Gran, Anne-Britt

      Digitalisering av lokal mediebruk (2. versjon)

      Les mer (+)

      Olsen, Ragnhild; Solvoll, Mona; Gran, Anne-Britt. 2018. Digitalisering av lokal mediebruk. DnD-rapport 1, 2. versjon. Oslo: BI Centre for Creative Industries

    • Gran, Anne-Britt; Vestberg, Nina; Booth, Peter

      Digitaltmuseum.no

      Les mer (+)

      Gran, Anne-Britt; Vestberg, Nina; Booth, Peter. 2018. Digitaltmuseum.no. DnD-rapport nr. 3. Oslo: BI Centre for Creative Industries

    • Gran, Anne-Britt; Kristensen, Linn-Birgit Kampen; Røssaak, Eivind

      Digitalisering av bok og bibliotek

      Les mer (+)

      Gran, Anne-Britt; Kristensen, Linn-Birgit Kampen; Røssaak, Eivind. 2018. Digitalisering av bok og bibliotekDnD-rapport 2. Oslo: BI Centre for Creative Industries

    • Gaustad, Terje; Theie, Marcus Gjems; Eidsvold-Tøien, Irina; Torp, Øyvind; Gran, Anne-Britt; Espelien, Anne

      Utredning av pengestrømmene i verdikjeden for norske filmer og serier

      Les mer (+)

      Gaustad, Terje; Theie, Marcus Gjems; Eidsvold-Tøien, Irina; Torp, Øyvind; Gran, Anne-Britt; Espelien, Anne. 2018. Utredning av pengestrømmene i verdikjeden for norske filmer og serierOslo: Menon Economics og BI Centre for Creative Industries

    • Kristian Alm, Mark Brown og Sigrid Røyseng

      Kommunikasjon og Ytringsfrihet i Organisasjoner

      Les mer (+)

      Alm, Kristian, Mark Brown, Sigrid Røyseng. 2016. Kommunikasjon og ytringsfrihet i organisasjonerOslo: CappelenDamm Akademisk

    • Anne-Britt Gran

      Økonomisk selvsensur i kultursektoren

      Les mer (+)

      Anne-Britt Gran: Økonomisk selvsensur i kultursektoren. I Kristian Alm , Mark Brown og Sigrid Røyseng (red.) Kommunikasjon og ytringsfrihet i organisasjoner, Oslo: CappelenDamm Akademisk, 2016.

    • Peder Inge Furseth og Richard Cuthbertson

      Innovation in a Consumer Society: Value-Driven Service Innovation

      Les mer (+)

      Furseth, Peder Inge og Richard Cuthbertson. 2016. Innovation in a Consumer Society: Value-Driven Service Innovation. UK: Oxford University Press

    • Steven DeMello og Peder Inge Furseth

      Innovation and Culture in Public Services – The Case of Independent Living

      Les mer (+)

      DeMello, Steven og Furseth Peder Inge. 2016. Innovation and Culture in Public Services – The Case of Independent Living. UK: Edward Elgar Publishing.

    • Richard Cuthbertson, Peder Inge Furseth og Stephen J. Ezell

      Innovating in a Service-Driven Economy

      Les mer (+)

      Cuthbertson, Richard, Peder Inge Furseth og Stephen J. Ezell. 2015. Innovating in a Service-Driven Economy.  UK: Palgrave Macmillan.

    • Sigrid Røyseng

      Sosiologiske studier av kunst. I: Kultursosiologisk forskning

      Les mer (+)

      Røyseng, Sigrid. 2015. Sosiologiske studier av kunst. I: Kultursosiologisk forskning. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02499-8. p. 97-10

    • Mona K. Solvoll

      Football on Television: How has the coverage of the Cup Finals in Norway changed from 1961 to 1995?

      Les mer (+)

      Solvoll, Mona K. 2015. Football on Television: How has the coverage of the Cup Finals in Norway changed from 1961 to 1995?. Media Culture and Society 2015; Volume 38.(2) p. 141-158

    • Bang, T., Roppen, J., Krumsvik, H. A., Solvoll, K. M., og Barland, J

      Medieøkonomi: Konflikt og samspill

      Les mer (+)

      Bang, T., Roppen, J., Krumsvik, H. A., Solvoll, K. M., og Barland, J. 2014. Medieøkonomi: Konflikt og samspill. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

    • Bech-Karlsen, J

      Den nye litterære bølgen. Litteraritet og transparens i norske dokumentarbøker 2006-2013.

      Les mer (+)

      Bech-Karlsen, J. 2014. Den nye litterære bølgen. Litteraritet og transparens i norske dokumentarbøker 2006-2013. Oslo: Cappelen Damm Akademisk

    • Feuls, M., Fieseler, C., og Suphan, A

      A social net? Internet and Social Media Use during Unemployment”. Work, Employment and Society 28

      Les mer (+)

      Feuls, M., Fieseler, C., og Suphan, A. 2014. “A social net? Internet and Social Media Use during Unemployment”. Work, Employment and Society 28 (4): 551-570. 

    • Fieseler, C., Meckel, M., og Ranzini, G.

      Professional Personae‐ How Organizational Identification Shapes Online Identity in the Workplace”. Journal of Computer‐Mediated Communication.

      Les mer (+)

      Fieseler, C., Meckel, M., og Ranzini, G. 2014. “Professional Personae‐ How Organizational Identification Shapes Online Identity in the Workplace”. Journal of ComputerMediated Communication. doi: 10.1111/jcc4.12103

    • Røyseng, S

      Kulturpolitikk og lobbyisme. En case-studie av det dansepolitiske oppsvinget under Kulturløftet

      Les mer (+)

      Røyseng, S. 2014. "Kulturpolitikk og lobbyisme. En case-studie av det dansepolitiske oppsvinget under Kulturløftet". Sosiologi i dag 44 (1): 66-89.

    • Warner-Søderholm, G., Andy Bertsch, A., Saeed, M., and Abdullah, ABM

      Doing Business in Norway: An International Perspective

      Les mer (+)

      Warner-Søderholm, G., Andy Bertsch, A., Saeed, M., and Abdullah, ABM. 2014. "Doing Business in Norway: An International Perspective". Asian Journal of Research in Business Economics and Management 4 (11): 32-45.

    • Bech-Karlsen, J

      Between Journalism and Fiction. Three Founders of Modern Norwegian Literary Reportage

      Les mer (+)

      Bech-Karlsen, J. 2013. "Between Journalism and Fiction. Three Founders of Modern Norwegian Literary Reportage". Literary Journalism Studies, Vol. 5, No. 1.

    • Bertsch, A. og Warner-Søderholm, G

      Exploring Societal Cultural Values and Human Rights and Development

      Les mer (+)

      Bertsch, A. og Warner-Søderholm, G. 2013. «Exploring Societal Cultural Values and Human Rights and Development”. SAGE Open. July-September, 3 (3)

    • Fieseler, C. og Fleck, M.

      The Pursuit of Empowerment through Social Media: Structural Social Capital Dynamics in CSR-Blogging

      Les mer (+)

      Fieseler, C. og Fleck, M. 2013. “The Pursuit of Empowerment through Social Media: Structural Social Capital Dynamics in CSR-Blogging.” Journal of Business Ethics 118 (4): 759-775.

    • Gran, A-B

      Site-Specific Strength: The regional power of historical plays and place sponsoring

      Les mer (+)

      Gran, A-B. 2013. “Site-Specific Strength: The regional power of historical plays and place sponsoring”. In L. Lindeborg, og Lindkvist, L. (eds.)The Value of Arts and Culture for Regional Development - A Scandinavian Perspective. London: Routledge.

    • Bucher, E., Fieseler, C., og Suphan, A

      The Stress Potential of Social Media in the Workplace

      Les mer (+)

      Bucher, E., Fieseler, C., og Suphan, A. 2012. “The Stress Potential of Social Media in the Workplace.” Information, Communication & Society 16 (19): 1639-1667.

    • Larsen, S. og Solvoll, M

      Medieplanlegging

      Les mer (+)

      Larsen, S. og Solvoll, M. 2012. Medieplanlegging. Bergen: Fagbokforlaget.

    • Mangset, P., Kleppe, B., og Røyseng, S

      Artists in an Iron Cage? Artist work in performing arts institutions

      Les mer (+)

      Mangset, P., Kleppe, B., og Røyseng, S. 2012. ”Artists in an Iron Cage? Artist work in performing arts institutions.” The Journal of Arts Management, Law, and Society 42 (4):156-175.

    • Warner-Söderholm, G

      But we’re not all Vikings! Intercultural identity within a Nordic context

      Les mer (+)

      Warner-Söderholm, G. 2012. “But we’re not all Vikings! Intercultural identity within a Nordic context.” Journal of Intercultural Communication. Issue 29.

    • Røyseng, S

      Kunstnere i kulturnæringenes tidsalder.

      Les mer (+)

      Røyseng, S. 2011. Kunstnere i kulturnæringenes tidsalder. Oslo/Bergen: Norsk kulturråd/Fagbokforlaget

    • Fieseler, C. Fleck, M. og Meckel, M

      Corporate Social Responsibility in the Blogosphere

      Les mer (+)

      Fieseler, C. Fleck, M. og Meckel, M. 2010. "Corporate Social Responsibility in the Blogosphere”. Journal of Business Ethics 91 (4): 599-614.

    • Bech-Karlsen, J

      Jordskjelv i mediene: Vil journalistikken overleve?

      Les mer (+)

      Bech-Karlsen, J. 2009. "Jordskjelv i mediene: Vil journalistikken overleve?" Materialisten, Tidsskrift for forskning, fagkritikk og teoretisk debatt. Nr 1-2

    • Gaustad, T

      Sweetening the deal: To what extend can public funding attract private film investors?

      Les mer (+)

      Gaustad, T. 2009. “Sweetening the deal: To what extend can public funding attract private film investors?”. Nordicom Review 30 (2): 179-197.

    • Mangset, P. og Røyseng, S

      Kulturelt entreprenørskap

      Les mer (+)

      Mangset, P. og Røyseng, S. 2009. Kulturelt entreprenørskap. Bergen: Fagbokforlaget

    • Bech-Karlsen, Jo

      Losing i mediehuset. Filosofi, metoder og modeller til bruk i flermediale redaksjoner

      Les mer (+)

      Bech-Karlsen, Jo. 2008. Losing i mediehuset. Filosofi, metoder og modeller til bruk i  flermediale redaksjoner. Fredrikstad: IJ-forlaget

    • Røyseng, S

      Arts management and the autonomy of art

      Les mer (+)

      Røyseng, S. 2008. ”Arts management and the autonomy of art”. International Journal of Cultural Policy 14, (1): 37-48.

    • Kultursponsing

      Gran, A-B og Hofplass, S

      Les mer (+)

      Gran, A-B og Hofplass, S. 2007. Kultursponsing. Oslo: Gyldendal Akademisk.

    • Bech-Karlsen, J

      Åpen eller skjult. Råd og uråd i fortellende journalistikk

      Les mer (+)

      Bech-Karlsen, J. 2007. Åpen eller skjult. Råd og uråd i fortellende journalistikk. Oslo: Universitetsforlaget

    • Gaustad, T

      The Problem of Excludability for Media and Entertainment Products in New Electronic Market Channels

      Les mer (+)

      Gaustad, T. 2002. “The Problem of Excludability for Media and Entertainment Products in New Electronic Market Channels.” Electronic Markets 12 (4): 248-252

    • Gaustad, T

      Joint Product Analysis in the Media and Entertainment Industries: Joint Value Creation in the Norwegian Film Sector

      Les mer (+)

      Gaustad, T. 2002. “Joint Product Analysis in the Media and Entertainment Industries: Joint Value Creation in the Norwegian Film Sector.” In R.G. Picard (Ed.) Media Firms: Structures, Operations, and Performance. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates

    • Helgesen, T. og Gaustad, T

      Medieøkonomi

      Les mer (+)

      Helgesen, T. og Gaustad, T. 2002. Medieøkonomi. Nesbyen: Stølen.