-

Det er relevant selv om du ikke skal bli leder!

Da Equinor-kollegaene Anette Harholt og Monica Klokkernes bestemte seg for å ta videreutdanning, valgte de å starte med Grunnutdanning i ledelse.

– Jeg startet i driftsavdelingen, men jobber nå som prosjektleder - uten at jeg har noen spesiell faglig eller formell bakgrunn innen ledelse. I Equinor er det masse interne muligheter om du beviser at du har kompetanse og kan ta ansvar. Da hjelper det med mer enn et fagbrev, smiler Anette. 

Monica er enig og har gjort seg mange av de samme tankene selv. Spesielt ettersom de jobber i en bransje som kontinuerlig endrer seg. 

– Siden det er mye endringer, så er ny kunnskap og formalisering ekstra viktig. Også mener jeg kursene på Grunnutdanning i ledelse er interessante i seg selv og kan brukes uansett nivå. Det er relevant selv om du ikke skal bli leder, sier Monica. 

Livet med studier ved siden av jobb

Begge var, som mange andre, litt usikre på hvordan det ville bli å studere ved siden av full jobb, familie og livet ellers. Men mest av alt møtte de videreutdanningen med positive forventninger.

– Vi gledet oss jo vanvittig mye da vi skulle starte. Det er veldig kjekt å være på forelesninger, gjøre noe annet og få ny inspirasjon. Det er mange år siden sist jeg studerte noe, og foreleserne har vært fantastiske. Det krever selvsagt en del av tiden min, men jeg synes «tilbake til skolebenken» har vært moro, ler Anette.

Kollega og medstudent Monica er samstemt.

– Det er kjempegøy å være tilbake på skolen igjen! Det har vært gode forelesere, temaer og spennende grupper. Men som Anette, skulle jeg gjerne følt jeg hadde enda litt mere tid til å studere, for det er jo litt hektisk sammen med jobb og liv. Men verdt det! 

Begge har latt seg begeistre av foreleserne de har hatt i kursene de har tatt.

– Foreleserne har overrasket positivt, spesielt første semester. Jeg har hatt gode forelesere før, men disse var fantastiske. De fikk oss i gang, vi lo masse og det føltes veldig trygt å være tilbake som student, sier Monica. 

– Også må vi nevne at alle i klassen er litt i samme situasjon. De er voksne, har full jobb, mange med små barn. Det er jo kjekt å vite, legger Anette til. 

Aha-opplevelser med ny innsikt

På videreutdanning så handler mye av læringen om å koble innsikt fra forskning med egne erfaringer. På den måten utfordrer vi oss selv, samtidig som vi får en trygghet i hva som faktisk har effekt - og hvilken effekt det har.

– Kurset Personalledelse ga meg et nytt perspektiv på ledelse - det er mange aha-opplevelser og innsikt fra psykologien som kan brukes uansett hvor jeg er. Jeg har tidligere tatt en del kurs om barns utvikling og oppdragelse, og det er jo overraskende mye av de samme prinsippene som gjelder på arbeidsplassen, sier Anette mens hun ler over observasjonen. Det viser oss ting som trygghet, autonomi og mestring er viktig hele livet, alle steder. 

Begge tror det er har vært nyttig å bli eksponert for flere fagområder, selv om det nok er de kursene som inneholder ledelse som har vært mest interessante for de to. 

– Equinor er en stor arbeidsplass i stadig endring. Med mange muligheter for medarbeidere som kan og vil. Om man kan slå i bordet med kunnskap om digitalisering, innovasjon, bærekraft og alle disse viktige ordene, så tror jeg du blir en sterkere kandidat, forklarer Monica. 

– Enig! Vi trenger faglig påfyll for å gjøre en god jobb. Vi utvikler oss masse i jobben gjennom utdanningen vi tar nå, supplerer Anette. 

I Anettes stilling som prosjektleder har den nye kunnskapen allerede påvirket hvordan hun løser arbeidshverdagen. Det er ofte hun tar seg i å stoppe opp og reflektere over hvordan det hun gjør stemmer med det hun har lært. 

– Ja, jeg ser tydeligere hva jeg har gjort «feil» og hva jeg kan gjøre bedre i prosjektene mine. I tillegg har jeg fjernet oppgaver som gikk på tvers med det vi har lært.

Starten på noe større 

Det som begynte med tanken om å bare teste ut et kurs - eller ta et fag - er blitt til tanken om å fullføre en grad. 

– At vi skal fullføre graden er vi blitt ganske bestemte på, men fagene underveis har vi ikke helt avklart. Vi lar interessene styre, så akkurat nå er vi gått videre til Prosjektledelse etter å ha fullført kursene i Grunnutdanning i ledelse, sier Monica. 

De to kollegaene hadde begge med seg 60 frie studiepoeng fra tidligere utdanning fra andre studiesteder godkjent inn i en fremtidig Bachelor of Management-grad. Det har gjort veien til en grad kortere. 

– Vi hadde nok startet som studenter uansett, men det gjør jo veien til mål kortere. I tillegg har vi jobbet hardt for de andre studiepoengene tidligere, så da var det viktig å kunne bruke de videre. 

Det kan også virke ut som om læringen og inspirasjonen fra kursene veier opp for innsatsen som kreves. 

– Mot slutten av det første året med Grunnutdanning i ledelse var vi litt slitne, sier de.

– Men det er verdt det! Vi vil jo fortsette!

Svart-hvitt bilde av Monica og Anette som smiler til hverandre