Ansvarlig leverandøroppfølging
BI arbeider for å sikre sosiale og anstendige arbeidsforhold hos våre direkte leverandører og i deres verdikjeder. Dette gjøres gjennom BIs innkjøpspolicy, kontraktsprosedyrer og oppfølging, i tråd med Åpenhetsloven, som trådte i kraft 1. juli 2022. På dette feltet har BI ambisjoner om å:
- Øke kontrolltiltak og oppfølgingstiltak overfor BIs leverandører med tanke på anstendige arbeidsforhold
- Økt åpenhet og transparens
BIs innkjøp og samarbeid med leverandører er knyttet til vår kjernevirksomhet; høyere utdanning, forskning og campusdrift. BI har fokus på å ta bevisste valg ved kjøp av varer og tjenester, herunder fokus på både miljø og sosiale forhold for ansatte hos våre leverandører og i deres verdikjeder. BI forventer at leverandørene sikrer anstendige arbeidsforhold og grunnleggende menneskerettigheter for ansatte i deres verdikjeder.
BI har endret oppfølgingsprosedyrer og har blant annet oppdatert anbudsforespørsler, standard kontraktsmaler og innkjøpsprosedyrer til å inkludere at åpenhetslovens krav er ivaretatt for nye kontrakter. BI har fulgt opp BIs nåværende og mest relevante leverandører, basert på vesentlighetsanalyser og sosialt ansvarlig innkjøp fra Direktoratet for økonomistyring (DFØ). I tilelgg har BI etablert en ny intern prosedyre for å sikre et mer helhetlig arbeid med ansvarlig leverandøroppfølging og nylig oppdatert etiske retningslinjer for ansatte. BI vil fortsette med forebyggende og kontrollerende arbeid på dette feltet.
Hvis du har spørsmål til BI relatert til Åpenhetsloven, om BIs innkjøpsarbeid og/eller vår oppfølging av leverandører, send e-post til grc@bi.no. Vi svarer innen tre uker.
Ler mer om Åpenhetsloven og Forbrukertilsynets retningslinjer.