Du kan enkelt bidra til å endre retning slik at bedriften din er med på å utgjøre en forskjell.
Kraften i bærekraft øker gjennom partnerskap
Bærekraftige løsninger må ofte utvikles i samarbeid mellom mange partnere fra ulike bransjer og…
Du kan enkelt bidra til å endre retning slik at bedriften din er med på å utgjøre en forskjell.
Å gjøre bærekraft riktig er noe alle bedrifter kan tjene mye på. Forbrukere er mer bevisste enn noensinne, og mange tar valg basert på hvor bærekraftige de oppfatter at ulike bedrifter er.
Dette er altså gulroten. Pisken er ny lovgivning som setter strenge krav til at alle virksomheter skal være åpne om hvordan de håndterer menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Bryter du denne kan det føre til både bøter og dårlig PR.
Les også: Hvilke bedrifter kundene mener er mest bærekraftige?
Heldigvis kan du enkelt bidra til å skifte retning slik at bedriften din er med på å utgjøre en forskjell. I sammen slengen bidrar du til å vinne kunder, redusere risiko og skape mer lojale arbeidstakere.
Vinmonopolet er et godt eksempel på hvordan dette kan gjøres. De satser for å bli en foregangsvirksomhet på bærekraft. Målet er å legge til rette for at kundene kan ta bærekraftige valg, men uten å moralisere. Det skal de gjøre gjennom sortimentstilbudet, kunnskapsbasert veiledning fra de ansatte og informasjonskampanjer. De har også et utbredt samarbeid med sine leverandører for å kontrollere at varene de tar inn møter viktige krav til bærekraft.
Et annet eksempel på hvordan bedrifter kan komme i gang er Sportskjeden XXL. De forankrer arbeidet i toppen av selskapet, samtidig som de vektlegger bevissthet og opptrening av alle ansatte for å sikre at de evner å gjennomføre planen. Eksempler på tiltak er en satsing på reparasjon av produkter for å forlenge levetiden, og etter hvert kanskje salg av brukte produkter.
Meld deg på BIs Executive Short Courses:
Publisert 16. desember 2022