6. februar 2020 - Professor Johan From og Team Education er vinner Handelshøyskolen BIs første «BI Connected Award 2020».
Prisen går til fagmiljø som har utviklet verdiskapende partnerskap med forretningsliv, industri og offentlige virksomheter, og på den måten redusert avstanden mellom teori og praksis.
Professor Johan From uttaler at det er en stor ære å få denne prisen og at den viser en anerkjennelse av utdanningsprogrammer og forskning som våger å legge enkeltsektorers utfordringer til grunn. Han viser særlig til at hans gruppe, Centre for Innovation in Education, ved siden av å gjennomføre store utdanningsprogrammer, gjennomfører store forskningsbaserte intervensjoner i skole- og barnehagesektoren for å fremskaffe praksisnær informasjon og kunnskap som lederne i disse sektorene kan nyttiggjøre seg i utvikling av egen virksomhet.
Utdrag fra juryens begrunnelse:
The BI Connected Award this year goes to a group who has been pivotal in the ongoing transformation of a large and important sector in Norway over the past two decades. The sector delivers an enormous value to our society and affects everyone in one way or another. The team is responsible for managerial education of over 6000 leaders and aspiring leaders in this sector, whereas about 1000 now have a leadership-degree from BI, meaning that almost one out of two leaders in the sector has a connection to BI. In Norway, this sector has in total about 14,000 leaders. This makes BI the largest provider of leadership education in this sector.
At BI, the leaders learn how manage as successfully and effectively as possible, based on theory and research of management, leadership, economics and law. They learn how to thoroughly analyze and use data and how to support their human resources. They gain necessary knowledge and competence in organizational management, leadership and development, economics and law.
The team is an excellent example of active use of alumni. This team has built long-lasting relationships and have several large contracts and agreements across the public sector. The team collaborates with over 20 Norwegian local authorities and county administration institutions, in addition to governmental institutions. It has recently extended its impact to include another Nordic country. The team consists of 16 full-time BI employees including professionals and faculty members.
The team’s main goal is to improve the learning outcome of every child in Norway.
Uke 35/2019 - Førsteamanuensis Ide Katrine Birkeland er i Det danske finansdepartementet hvor hun sitter i et rådgivningspanel som skal bidra til utviklingen av et lederevalueringsverktøy som skal brukes i offentlig sektor i Danmark.
21. mars 2019 - Gratulasjonsseremoni og nettverkstreff for skole- og barnehageledere
80 ledere innen skole- og barnehagesektoren har avsluttet Master of Management ved BI Nydalen. Studentene har gjennomført programmene "Lederskap og omstilling i skolen" (også kalt rektorutdanningen) via Oslo kommune, og "Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager" via Utdanningsdirektoratet (Udir). Samarbeidet med Udir har pågått i 11 år.
Før seremonien ble det holdt et nettverksseminar med tittelen."All you need is love?" med høyskolelektor Per-Magnus Thompson.
6. desember 2018 - For dårlig mat i barnehage og SFO – finner vi oss i det?
Seminaret ble holdt på Litteraturhuset i Oslo og var et samarbeid mellom Forbrukerrådet, SunnereBarn v/GreeNudge og Kost- og ernæringsforbundet. Blant innlederne var førsteamanuensis Ratib Lekhal som er ansvarlig for Nasjonal etterutdanning for styrere i barnehage. Han snakket om «Barnehager og SFO som arena til å utjevne sosiale forskjeller i kosthold». Ratib Lekhal er tilknyttet Senter for innovasjon i utdanning.
27. august 2018 – Islands minister for utdanning, vitenskap og kultur besøker Senter for innovasjon i utdanning
Islands minister for utdanning, vitenskap og kultur, Lilja Alfredsdottir, sammen med representanter fra statlige myndigheter og islandske universitet, besøkte Handelshøyskolen BI og Senter for innovasjon i utdanning 27. august. Senterets leder professor Johan From, gav en orientering om forskning innenfor skole og barnehage ved senteret og om utdanningsprogrammene for ledere og ansatte i skoler, kommuner, fylker og barnehager ved Handelshøyskolen BI.
17. august 2018 - Kick-off for prosjektet "Trygg for tre"
Fredag 17. august gikk startskuddet for et av Nordens største forskningsprosjekter innen barnehager i regi av Senter for innovasjon i utdanning ved Institutt for kultur og kommunikasjon. BIs prosjektleder er førsteamanuensis Ratib Lekhal.
Prosjektet på 20 mill kr er finansiert av NFR og er et samarbeid mellom Handelshøyskolen BI, Regionalt kunnskapssenter for barn og unge (RKBU) Midt-Norge/NTNU og Regionsenter for barn og unges psykiske helse (RBUP). Ratib Lekhal ledet denne første fagdagen sammen med barnepsykolog fra RBUP og professor II ved NTNU, Turid Susanne Berg Nilsen.
NYTT prosjekt - Prosjektet «Trygg før tre» er en del av «Bedre helse»-satsingen til NFR med vekt på forebyggende helse for de minste barna. 80 barnehager fra hele landet er med, fordelt på 183 småbarnsavdelinger.
Kvalitet på avdelingsnivå skal måles med observasjonsverktøyet Class Assessment Scoring System. I tillegg hentes det inn informasjon fra rundt 700 ansatte i barnehager, samt informasjon fra rundt 1500 barn om deres trivsel, utvikling og læring i barnehagen. Fordi dette er en randomisert kontrollert undersøkelse vil effektene man finner i prosjektet kunne tilskrives intervensjonen og ikke andre utenforliggende faktorer.
Prosjektet er unikt på den måten at det inkluderer undervisning og veiledning for alle ansatte i barnehagene fra ledere til assistenter. Avdelingene skal observeres og de ansatte får veiledning av pedagogisk leder en gang i måneden på deres kvalitetsprofil. I tillegg har pedagogisk leder også tilgang til veiledning fra en mentor en gang i måneden. Et eget observatørkorps på 20 personer vil få en egen opplæring og bistå under prosjektperioden.
6. april 2018 - Program i skoleledelse åpnet i København
Prosjektet heter "Intervensjon i dansk folkeskole" og er et samarbeid mellom BI Corporate og Senter for innovasjon i utdanning under ledelse av professor Johan From. Prosjektet kombinerer forskning, utvikling, innovasjon og skeddersydd undervisning. Leveransemodellen utvikles for undervisning og utvikling og syr sammen de viktigste delene av BIs 3-årige masterutdanning.
Ca. 100 skoleledere fra Aalborg og København har startet på et 2-årig skoleledelsesprogram, hvor de skal lære hvordan de målrettet får utviklet en kultur som kontinuerlig fokuserer på å forbedre hver elevs ferdigheter.
At det i Norden nå ses til BI for oppgradering av ledernes kompetanse og ferdigheter innen skolesektoren er en stor anerkjennelse av den viktige rollen BI har hatt med disse programmene i Norge, sa rektor Inge-Jan Henjesand da programmene ble annonsert i 2017.
4. april 2018 - Nettverkssamling på Handelshøyskolen BI
Samlingen var for tidligere og nåværende studenter på BIs skolelederprogram.
Professor Alex Bower, Columbia Universitet og Professor Benjamin Shuldiner, Hunter College er invitert for å snakke om Leadership data Analytics og School Improvement and Turnaround in New York.