Handelshøyskolen BI har gjennom mange år utviklet utdanningsprogrammer i skoleledelse for kommuner, fylkeskommuner og for Utdanningsdirektoratet. Et resultat av dette er en programportefølje som fokuserer på skolens hovedoppdrag; elevenes læring og endring av praksis i skolen.
I programmene er lederutvikling og ferdighetstrening i ledelse en integrert del.
BI er en av seks skoler som Utdanningsdirektoratet har valgt ut for å levere det nasjonale utdanningsprogrammet for rektorer – Lederskap og omstilling i skolen. Alle programmene kan også tas enkeltvis, med unntak av Skoleutvikling II som er det obligatoriske avsluttende programmet.
Mer enn 2000 skoleledere har fulgt programmer i regi av Handelshøyskolen BI, rundt 240 har gjennomført en full mastergrad på deltid, og like mange er underveis.
PROGRAMMENE KJENNETEGNES AV:
- Sterkt fokus på lederens ansvar for resultater.
- Spesielt opptatt av elevenes læringsutbytte og ”læringstrykket” til skolen.
- Undervisningen innenfor emnene ledelse, organisasjon, styring, økonomi og jus er forskningsbasert, samtidig som den er rettet mot de utfordringene norsk skole står overfor.
- Lederutvikling og ferdighetstrening i ledelse er en integrert del av programmene.
- Alle programmene kan gjennomføres ved siden av full jobb.