For å kunne forbedre undervisning, læring og læringsmiljø, må vi forstå studentenes atferd. Læringsanalyse betyr å bruke data om studentenes digitale aktivitet for nettopp dette formålet.
Vi bruker data til å støtte en kunnskapsdrevet diskusjon om effektiv undervisning, og for å samle inn og gi tilbake innsikt som kan hjelpe både faglige som studenter til å bruke mer av sin verdifulle tid på mer pedagogisk meningsfylte oppgaver. Med andre ord er læringsanalyse et verktøy for å gjøre undervisning og læring mer datadrevet.
Læringssenteret er BIs knutepunkt for læringsanalyse.
Hvordan kan læringsanalyse støtte deg?
Læringssenteret støtter mange ulike typer læringsanalyseinitiativer fra faglig side. Her er noen eksempler på tjenester vi tilbyr:
- Oversikt over hvordan studentene har brukt læringsressursene – og hvordan bruken henger sammen med eksamenskarakter. Gjelder også videobruk og aktivitet i forhold til synkron undervisning, som erstatning for oppmøte.
- Hvordan læringsressurser kan revideres mer effektivt.
- Opprette studentgrupper.
- Velge optimale tidspunkt for kunngjøringer og opplastinger.
- Støtte til å samle og analysere data som kan være nyttig for forskning på egen undervisning eller for å dokumentere systematisk innsats mot for eksempel ETP-status eller opprykk.
Per høst 2024 leveres slik støtte som rapporter, men det jobbes med å gjøre innsikten tilgjengelig som interaktive dashbord.
Eksempler som er relevante for større grupper med faglige og ledelse:
- Evaluere ulike aspekter ved kursleveransen.
- Identifisere studentgrupper basert på digital atferd og evaluere det pedagogiske potensialet i å skreddersy undervisning mot disse gruppene.
- Råd om datainnsamling for å måle effekten av ulike tiltak.
Prinsipper for læringsanalyse
BI har innført institusjonelle personvernretningslinjer for læringsanalyse for å besørge at analysene som gjennomføres, og produkter og tjenester som bygger på dem, holder høy kvalitet. Retningslinjene sikrer at alle initiativer etterlever GDPR og er i tråd med studentenes forventninger til BI som en ansvarlig dataforvalter. Du kan lese mer om hvordan din personlige informasjon brukes for analyseformål i BIs personvernerklæring.
Retningslinjene kan oppsummeres i følgende åtte prinsipper:
- Pedagogisk verdi: Produkter og tjenester basert på læringsanalyse utvikles kun såfremt det er god grunn til å tro at de vil gi noe av pedagogisk verdi til BIs studenter.
- Analytisk ansvarlighet: Læringsanalyse utføres av kompetente og kvalifiserte medarbeidere i henhold til klare rutiner for å sikre brukerne handler i tråd med innsikten de gis.
- Etisk ansvarlighet: Læringsanalyse utføres i tråd med gjeldende lovverk. Risikoen som følger av læringsanalyse skal aldri veie tyngre enn de antatte fordelene. Langsiktige konsekvenser for studentene skal tas høyde for.
- Støtte: Produkter og tjenester som følger av læringsanalyse lages og designes for støtte, ikke erstatte, menneskelige beslutninger og samhandling.
- Transparens: Informasjon som beskriver hvilke data som brukes og hvordan skal gjøres tilgjengelig til enhver interessent, enten automatisk eller på forespørsel.
- Deltakelse: Interessenter, inkludert studentenes representanter, bør alltid rådspørres når nye tjenester eller produkter utvikles.
- Inkludering og likhet: Tjenester og produkter utformes med vekt på universell utforming.
- Tilbakemelding: Tilbakemeldinger, inkludert kritikk, på alle nivåer og hva hvem som helst, er velkommen og brukes aktivt i videre utvikling av retningslinjer så vel som produkter og tjenester.