Studier og kurs Norsk English
-
Utdrag fra kursbeskrivelse

Ledelse av profesjonsfellesskap og læreplanarbeid

Introduksjon

Barn og unge skal møte og finne løsninger på dagens og fremtidens store utfordringer. Det betyr at skolene må være rigget for både å ivareta barndommens- og ungdommens verdi her og nå, men også for å ruste elevene til å mestre de komplekse utfordringene som vil møte dem i fremtiden. Dette kurset retter mot skoleledere og gir grunnleggende kunnskap om ledelse av arbeid med profesjonelle læringsfellesskap og læreplanarbeid. Det stilles krav til at skolen- og ledere i skolen har forståelse for strategisk og god ledelse. Dette studiet vil derfor sette søkelys på strategisk og involverende ledelse av utviklings- og forbedringsarbeid med blikk på lærerplanene. Skolens praksis skal være i samsvar med hele læreplanverket og det fordrer at ledere bygger tillitsrelasjoner og motivere for utvikling, justering og endring av praksis. Formålet med studiet er å styrke og videreutvikle skolelederes kompetanse til å utvikle skolen i tråd med dette samfunnsoppdraget.

Intensjonen med studiet er derfor å styrke skoleledernes læreplananalytiske kompetanse og lede utviklingsprosesser i profesjonsfellesskapet som får betydning for elevenes faglige og sosiale læring. Læreplanverket er utgangspunkt og rammeverk for skolen og det vil være av betydning å forstå og se mulighets- og handlingsrommet som ligger i systematisk og helhetlig arbeid og ikke minst forstå det i lys av Opplæringsloven, teori og forskning.

Målet er å gi skoleledere generell kunnskap til å kunne:

  • Grunnleggende forståelse til å tolke og forstå læreplanverket
  • Kunne bruke læreplanverket til å lede ansattes lærings- og utviklingsarbeid
  • skape en fellesforståelse på skolen av sentrale begreper og prinsipper i læreplanverket
  • lede kollektivt læreplanarbeid i en digitalisert kontekst
  • utvikle profesjonsfelleskapet ved skolen

Kursets innhold

  • Fokus på sentrale begreper og prinsipper for å forstå intensjonen med læreplanverket
  • Gjennomgang av læreplanhistorikk og forståelse for hva som ligger i en kompetanseorientert læreplan
  • Ledelse av læreplanarbeid i en digital kontekst, muligheter og dilemmaer.  Vurderingsforskriften og KI blir sentrale temaer
  • Ledelse av endringsprosesser og forbedringsarbeid i profesjonsfellesskapet
  • Praktisk tilnærming til skoleleders rolle og ledelse av profesjonelle læringsfellesskap

Forbehold

Dette er et utdrag fra den komplette kursbeskrivelsen for kurset. Dersom du er aktiv student på BI, kan du finne de komplette kursbeskrivelsene med informasjon om bl.a. læringsmål, læreprosess, pensum og eksamen på portal.bi.no. Vi tar forbehold om endringer i denne beskrivelsen.