Introduksjon
Barn og unge skal møte og finne løsninger på dagens og fremtidens store utfordringer. Det betyr at skolene må være rigget for både å ivareta barndommens- og ungdommens verdi her og nå, men også for å ruste elevene til å mestre de komplekse utfordringene som vil møte dem i fremtiden. Dette kurset retter mot skoleledere og gir grunnleggende kunnskap om ledelse av arbeid med profesjonelle læringsfellesskap og læreplanarbeid. Det stilles krav til at skolen- og ledere i skolen har forståelse for strategisk og god ledelse. Dette studiet vil derfor sette søkelys på strategisk og involverende ledelse av utviklings- og forbedringsarbeid med blikk på lærerplanene. Skolens praksis skal være i samsvar med hele læreplanverket og det fordrer at ledere bygger tillitsrelasjoner og motivere for utvikling, justering og endring av praksis. Formålet med studiet er å styrke og videreutvikle skolelederes kompetanse til å utvikle skolen i tråd med dette samfunnsoppdraget.
Intensjonen med studiet er derfor å styrke skoleledernes læreplananalytiske kompetanse og lede utviklingsprosesser i profesjonsfellesskapet som får betydning for elevenes faglige og sosiale læring. Læreplanverket er utgangspunkt og rammeverk for skolen og det vil være av betydning å forstå og se mulighets- og handlingsrommet som ligger i systematisk og helhetlig arbeid og ikke minst forstå det i lys av Opplæringsloven, teori og forskning.
Målet er å gi skoleledere generell kunnskap til å kunne:
- Grunnleggende forståelse til å tolke og forstå læreplanverket
- Kunne bruke læreplanverket til å lede ansattes lærings- og utviklingsarbeid
- skape en fellesforståelse på skolen av sentrale begreper og prinsipper i læreplanverket
- lede kollektivt læreplanarbeid i en digitalisert kontekst
- utvikle profesjonsfelleskapet ved skolen