Kursets innhold
          
Coaching: Å hjelpe seg selv, ledere og medarbeidere til å lykkes
- Hva er coaching? Hvorfor coaching? Hvordan coache? Hva er ikke coaching?
 - Coaching og avgrensing til ledelse, mentoring, veiledning, rådgiving og terapi
 - Effekter av ledertrening: Hva sier forskningen? Effekter av coaching. Hva sier forskningen?
 
Å sette agendaen: Utfordringer og muligheter vi står overfor
- Paradokser og dilemmaer ved ledelse og samarbeid
 - Fra "ordre- og kontrollteorier" til coaching
 - "The knowing - doing gap": Fra kunnskap til praktisk handling
 - Etiske vurderinger, fallgruver og "røde flagg"
 
Coaching-fundamentet
- Positiv psykologi. "Flow". Det hele og meningsfulle liv
 - Et positivt menneskesyn: Det lærende mennesket
 - Selvoppfyllende profetier
 - Andragogikk og pedagogikk. Et filosofisk grunnlag for coaching
 
Basismetoder i coaching
- Atferdscoaching, kognitiv coaching og humanistisk coaching.
 - Ferdighets-, resultat- og utviklingscoaching
 
Coaching-metode
- Bygge tillit og troverdighet. Situasjonsforståelse.
 - Grad av modenhet for coaching. Hva ønsker coachi? Målsetning.
 - Hva er coachis talenter og styrker?
 - Indre og ytre hindringer. Hvordan overvinne hindringer?
 - Alternative muligheter og planlegging av tiltak. Skalering.
 - Gjennomføring, evaluering og skrittvis læring. Personlig belønning
 
Superledelse/selvledelse: Å lede individet til å lede seg
- Kognitiv ledelse: Å styre sine egne tanker
 - Atferdsledelse: Å styre egen atferd
 - Naturlige belønninger: Autonomi, kompetanseutvikling og gode følelser
 - "Stimulikontroll": Å legge forholdene tilrette
 - Subjektiv mestringstro: Selvtillit og selvfølelse
 - Kommunikasjon
 - Aktiv lytting på ulike nivåer. Å stille forløsende spørsmål. Løsningsorientert dialog
 - Bruk av intuisjon for å forstå mer. Oppfordre til handling
 - Å oppleve positive mestring. Bruk av tilbakemelding.
 
Utvikling av ferdigheter i coaching
- Hva kjennetegner en dyktig coach? Hva innebærer en coachende lederstil?
 - Suksessfaktorer og fallgruver ved coaching
 - Løsnings- og fremtidsorientering. Unngå for mye fokusering på fortid og problem
 
Praktisk trening i coaching
- Utvikling av egen tenkemåte, væremåte og læremåte
 - Ferdighetstrening. Selvrefleksjon. Tilbakemelding
 - Plan for utvikling av sin personlige rolle og sin profesjonelle rolle
 - Praktisk bruk av etikk og "røde flagg"