Introduksjon
Kurset handler om den kvalitative forskningsprosess for å skape ny innsikt, kunnskap og verdi i forretningsverden.
Bakgrunn og kontekst for kurset er kritikken mot handelshøyskoler som konserverende heller enn utfordrende institusjoner i lys av kravet om mer bærekraftige og etiske forretningspraksiser.
Kurset vil gi økt forståelse for kvalitativ metode som en kritikk av- og komplement til kvantitative metoder. Kurset utfordrer morgendagens arbeidstakere, nøkkelpersonell og ledere til å tenke nytt om sammenhengen mellom vitenskap, kunnskap og verdiskaping i økonomien. Derfor vektlegges sammenhengen mellom samfunn, forskning og kunnskapsutvikling. Studenten skal etter kurset være i stand til å designe et eget kvalitativt prosjekt.
Kursets innhold
Prolog: Handelshøyskoler som institusjoner
- Endringskraft eller konserverende?
- Et utdatert kunnskapsgrunnlag og for snevert kunnskapssyn?
Del 1: Kvalitative metoder og handelshøyskoleutdanningen
- Forskjellen mellom kvalitative og kvantitative metoder
- Relevans av kvalitative metoder ved handelshøyskoler
- Anvende kvalitativ kunnskap: Ekspertisebegrepet
Del 2: Den kvalitative forskningsprosessen
- Vitenskapelige grunnsyn: Paradigmer og logikk
- Kvalitative forskningsstrategier
- Datainnsamling, utvalg, og forarbeid til dataanalyse
- Forskningsetikk
- Analyseteknikker
- Kvalitetskriterier for datainnsamling- og analyse
Del 3: Å tenke, å skrive, å formidle
- Rapportmalstrukturen
- Å skrive en kvalitativ prosjektskisse
Epilog: Et kvalitativt kunnskapssyn for å gjøre handelshøyskoler relevante og aktuelle