Studier og kurs Norsk English
-

Introduksjon

Dette programmet gir deg kompetanse innen markedsstrategi og lærer deg å lede strategiprosessen - fra analyse og innsikt frem til ferdig markedsstrategi.

Markedsstrategien er en overordnet og helhetlig plan for hvordan bedriften skal skape, levere og kapre verdi i markedet. 

Dette kurset har et særlig fokus bærekraftig forretningsdrift og å utvikle markedsstrategier som bidrar til ansvarlig produksjon og forbruk og tjener bedriften, kunden og samfunnet.

Du vil arbeide med en selvvalgt bedrift (gjerne der du jobber) og vi går steg-for-steg gjennom prosessen med å utvikle en markedsstrategi. Målet er å gi deg praktisk erfaring, slik at du er godt rustet til å lede slike strategiprosesser, og å gi deg et konkret utbytte i form av en ferdig markedsstrategi klar for implementering. 

I løpet av kurset arbeider vi med å skaffe et godt bilde av nåsituasjonen (analyser markedet, konkurrenter, kunder og egne markedsprestasjoner), formulere mål, identifisere og formulere ønsket posisjonering, og å utvikle konkrete tiltak for å realisere ambisjonene. 

Hele prosessen vil være forankret i teori og evidensbaserte prinsipper, men hovedfokus er på å anvende teoretiske perspektiver og rammeverk for å strukturere og informere praktiske problemstillinger i arbeidet med å utvikle en konkret markedsstrategi. 

Dette kurset er egnet for utvikling av markedsstrategi på både forbruker- og bedriftsmarkedet.

En sentral del av kurset er gjennomføringen av et simuleringsspill der studentene vil arbeide i grupper og konkurrere med andre studentgrupper i et fiktivt marked.

Kursets innhold

Strategi og planlegging:

  • Perspektiver på strategi 
  • Markedsorientering
  • Arbeidsprosessen med utvikling av en markedsstrategi

Bærekraftig markedsstrategi

  • FNs Bærekraftsmål og ESG-dimensjoner
  • Bærekraftskommunikasjon og kunderesponser

Situasjonsanalyse

  • Markeds- og konkurrentanalyse 
  • Kundesentrisitet, kundeverdi og segmentering
  • Egne markedsprestasjoner / konkurransesituasjon (finansielt, merkevare og kunderelasjoner)
  • Definere strategiske hovedprioriteringer

Markedsstrategi

  • Forretningsmodellen: Hvordan skape, levere og kapre verdi
  • Definere mål
  • Prioritering av markeder og målgruppe(r)

Merkevarestrategi

  • Posisjonering
  • Organisering av merkeporteføljen
  • Merkemarkører

Konkurransevirkemidler

  • Produktstrategi og innovasjon 
  • Prisstrategi og kundeverdi 
  • Distribusjonsstrategi og markedsføringskanaler
  • Kommunikasjonsstrategi

Praktisk arbeid med markedsstrategi: Simulering

Forbehold

Dette er et utdrag fra den komplette kursbeskrivelsen for kurset. Dersom du er aktiv student på BI, kan du finne de komplette kursbeskrivelsene med informasjon om bl.a. læringsmål, læreprosess, pensum og eksamen på portal.bi.no. Vi tar forbehold om endringer i denne beskrivelsen.