Introduksjon
Dette programmet gir deg kompetanse innen markedsstrategi og lærer deg å lede strategiprosessen - fra analyse og innsikt frem til ferdig markedsstrategi.
Markedsstrategien er en overordnet og helhetlig plan for hvordan bedriften skal skape, levere og kapre verdi i markedet.
Dette kurset har et særlig fokus bærekraftig forretningsdrift og å utvikle markedsstrategier som bidrar til ansvarlig produksjon og forbruk og tjener bedriften, kunden og samfunnet.
Du vil arbeide med en selvvalgt bedrift (gjerne der du jobber) og vi går steg-for-steg gjennom prosessen med å utvikle en markedsstrategi. Målet er å gi deg praktisk erfaring, slik at du er godt rustet til å lede slike strategiprosesser, og å gi deg et konkret utbytte i form av en ferdig markedsstrategi klar for implementering.
I løpet av kurset arbeider vi med å skaffe et godt bilde av nåsituasjonen (analyser markedet, konkurrenter, kunder og egne markedsprestasjoner), formulere mål, identifisere og formulere ønsket posisjonering, og å utvikle konkrete tiltak for å realisere ambisjonene.
Hele prosessen vil være forankret i teori og evidensbaserte prinsipper, men hovedfokus er på å anvende teoretiske perspektiver og rammeverk for å strukturere og informere praktiske problemstillinger i arbeidet med å utvikle en konkret markedsstrategi.
Dette kurset er egnet for utvikling av markedsstrategi på både forbruker- og bedriftsmarkedet.
En sentral del av kurset er gjennomføringen av et simuleringsspill der studentene vil arbeide i grupper og konkurrere med andre studentgrupper i et fiktivt marked.