-
Norsk
-
MAN 5180
-
15 stp
Introduksjon
Kurset er rettet mot skole- og barnehageledere, og gir inngående kunnskap, ferdigheter og kompetanse på endringsledelse og utviklingsarbeid i skoler og barnehager. Kurset bygger videre på innføring i endringsledelse og utviklingsarbeid i andre kurs, og gir skole- og barnehageledere en bredere og mer nyansert forståelse av organisatoriske, styrings- og ledelsesmessige forutsetninger for vellykket endring og utvikling, samt konkrete ledelsesverktøy for å få dette til. Innholdet i kurset omhandler blant annet planlagt endring og forbedringsledelse, involverende endringsledelse, lærende ledelse (‘open to learning’), mellomledelse, motivasjon og målorientering, utvikling av profesjonelle læringsfellesskap og læringskultur, ledelse i team og teamutvikling, refleksjon og fasilitering av utviklingsprosesser, og implementering av endrings- og utviklingsprosjekter. Kurset gjennomføres som en kombinasjon av forelesninger på BI og gruppebaserte treningssamlinger fasilitert av erfarne skole- og barnehageledere. Hensikten med kurset er dermed å gi den enkelte leder oppdatert kunnskap og ferdigheter i rollen som endringsleder i skolen og barnehagen, samt forbedre skole- og barnehagelederes kompetanse i å planlegge, gjennomføre og evaluere endrings- og utviklingsarbeid. Kurset er utviklet for Utdanningsdirektoratet.
Kursets innhold
Samling 1: Identifisere utvikling- og endringsbehov
Mål:
- Å få et overblikk over sentrale begreper og perspektiver innenfor endringsledelse og utviklingsarbeid
- Å bli kjent med egen og andre skole/barnehagelederes tenkning og ferdigheter knyttet til endrings- og utviklingsarbeid
- Å begynne å øve på kritisk refleksjon rundt eget og andres utviklingsarbeid
Tema:
- Introduksjon av kurset og dets hovedinnhold
- Perspektiver på endrings- og utviklingsarbeid: instrumentelt, kulturelt og myteperspektiv
- Utvikling av læringskultur og profesjonelle læringsfellesskap i skoler og barnehager
- Prinsipper om utvikling og oversettelse av kunnskap
- Inndeling i basisgrupper, samt presentasjon av prosessdesign for prosjektoppgave og arbeid mellom samlingene
Treningssamling 1
Refleksjon over egen og andres læring fra samling 1, samt arbeid med kandidatenes prosjektoppgave
Samling 2: Planlegge og lede utvikling- og endringsarbeid
Mål:
- Å forstå prinsipper og modeller for planlagt endring, generelt og i skoler og barnehager spesifikt
- Å forstå muligheter for involvering og engasjering av ansatte i endrings- og utviklingsarbeid, herunder hvordan arbeide med motstand mot endring som en ressurs for endring
- Å forstå prinsipper for lærende ledelse, herunder gjennomføring av og refleksjon rundt hvordan gjøre utfordrende samtaler til konstruktive og lærende samtaler
Tema:
- Planlagt endring og forbedring
- Motstand mot endring
- Involverende endringsledelse
- Lærende ledelse
Treningssamling 2
Refleksjon over egen og andres læring fra samling 2, samt arbeid med kandidatenes prosjektoppgave
Samling 3: Å være endringsleder
Mål:
- Forstå egen rolle som leder i endring- og utviklingsarbeid
Tema:
- Mellomledelse og ‘street-level management’: Hvordan ta mulighetsrom for endring og utvikling i krysspresset mellom roller, aktører og forventninger
- Håndtering av motsetninger og spenninger mellom drift og utvikling og mellom styring og ledelse
- Motivasjonsorientering og HR-arbeid i utviklings- og endringsprosesser
Treningssamling 3
Refleksjon over egen og andres læring fra samling 3, samt arbeid med kandidatenes prosjektoppgave
Samling 4: Å lede felleskap
Mål:
- Å øke kunnskap og ferdigheter i å skape gode strukturer og prosesser for samhandling
Tema:
- Profesjonelle læringsfellesskap og lærende møter
- Psykologisk trygghet og læring
- Ledelse i team og teamutvikling
- Fasilitering av endrings- og utviklingsprosesser
Treningssamling 4
Refleksjon over egen og andres læring fra samling 4, samt arbeid med kandidatenes prosjektoppgave
Samling 5: Evaluere utvikling- og endringsarbeid
Mål:
- Å øke kunnskap og ferdigheter knyttet til evaluering og implementering av endringsarbeid
Tema:
- Evaluere utviklings- og endringsarbeid
- Implementering av endringer
- Kunnskapsoverføring og oversetterkompetanse
- Oppsummering av kurset
I tillegg til disse fem kurssamlingene vil kurset bestå av fire treningssamlinger i grupper (se undervisnings- og læringsaktiviteter).
Forbehold
Dette er et utdrag fra den komplette kursbeskrivelsen for kurset. Dersom du er aktiv student på BI, kan du finne de komplette kursbeskrivelsene med informasjon om bl.a. læringsmål, læreprosess, pensum og eksamen på portal.bi.no. Vi tar forbehold om endringer i denne beskrivelsen.