Introduksjon
Dette kurset fokuserer på bruken av historiefortelling for å nå konkrete mål på arbeidsplassen. Historiefortelling innebærer å fortelle om handlinger eller hendelser gjennom tekst, tale eller kunstneriske former. Kurset gir innsikt i historiefortelling som en presentasjonsteknikk som kan benyttes i en rekke ulike sammenhenger, for ulike formål. Teoretiske rammeverk, forskning innen fagfeltet samt praktiske eksempler benyttes for å belyse hvordan historiefortelling kan påvirke blant annet organisasjonskultur, styrke internkommunikasjon og bygge sterkere relasjoner med kunder og samarbeidspartnere. Kursets læringsmål legger samtidig opp til at studentene skal utvikle egne historiefortellingsferdigheter, for selv å kunne skrive historier som speiler og støtter organisasjonens mål.
Historiefortelling har vist seg som en nyttig form for kommunikasjon for bedrifter og organisasjoner som ønsker å treffe publikum på et dypere nivå. Historiefortelling er en kommunikasjonsform som fanger oppmerksomheten til publikum ved å underholde og engasjere, og historiefortellingsformatet har dermed potensiale til å nå ut til publikum på en annen måte enn andre tradisjonelle kommunikasjonsmetoder. Ved å formidle informasjon gjennom relaterbare historier kan bedrifter og organisasjoner fremkalle følelser som øker interessen og forståelsen hos publikum, hvilket igjen kan påvirke og inspirere til handling.
Organisasjoner kan bruke historiefortelling av mange forskjellige grunner, og historiene kan i seg selv føre til ulike reaksjoner, avhengig av målgruppe, og konteksten historiene blir fortalt i. Ofte benyttes historiefortelling som en kommunikasjonsmetode, for eksempel når bedriftens ledelse bruker historiefortelling som en teknikk for å kommunisere et budskap. Der avsender har behov for å formidle kompleks informasjon til publikum kan historiefortelling brukes til å formidle mening og skape forståelse. Videre brukes historiefortelling gjerne i forbindelse med organisatoriske endringer, som et verktøy for å forklare begrunnelsen for endringene; eller som indirekte maktutøvelse fra ledelsens side. Organisasjonshistorier kan gi publikum en følelse av tilhørighet til organisasjonen ved å spille på identitet og identifikasjon.
Kurset vil gi inngående kunnskap og forståelse i de mekanismene som gjør historiefortelling til et effektivt verktøy for ledere og andre med kommunikasjonsoppgaver. Samtidig legges det vekt på å utvikle etisk bevissthet rundt bruken av historiefortelling, og de etiske forpliktelsene historiefortellere må være klar over når de utarbeider historier med det formål å påvirke målgruppens holdninger og handlinger. Kursets innhold, undervisning og læringsaktiviteter skal føre til at kursdeltakerne er godt forberedt til ansvarlig og effektiv anvendelse av historiefortelling som en strategisk kommunikasjonsform.